Beef en Steak

Eerste keer beenhammetje op de kikker

Petje

Sprokkelaar
Berichten
33
Goedenavond iedereen,

Ik wilde wat oefenen met het op temperatuur houden van mijn groene kikkert. Dus vanochtend een beenham gekocht. In drieën gedeelt en 2 delen in de vriezer.
20241018_112331.jpg


Besloten om het stuk van vandaag te bereiden volgens recept van @noskos.
De kikker aangestoken volgens de minion methode. Ik had nog houtskool van THM staan, wel kleine brokjes, daar heb ik straks nog een vraag over. Maargoed de wat grotere stukken in de brikettenstarter aangestoken en bij de rest gekieperd.

20241018_153205.jpg


Schuiven open en wachten tot hij bijna op de 160 graden celcius zat. Hij bleef een tijdje hangen rond de 100, dus nog even met een heteluchtpistool wat aangewakkerd, en hij ging richting de 160.

20241018_155318.jpg


Schuiven iets knijpen en het beenhammetje erop. Deze had ik nog voorzien van dry rub varken van Van Beekum.
20241018_155713.jpg


De doe-het-zelf winkel op het dorp had geen chuncks van appelhout, dus maar snippers meegenomen en een handje in aluminiumfolie gedaan en gaatjes erin geprikt. En deze op de kolen gelegd.
20241018_154339.jpg


De kikker begon tevreden te roken. Na een half uur was hij echter al wel weer uitgerookt.

20241018_161121.jpg


Nog een thermometer in het hammetje gestoken en afwachten maar.

20241018_161816.jpg


Toen ik na een kwartier weer checkte was de temperatuur alleen opgelopen tot bijna 200 graden. Dus de schuiven een eind dicht maar ik kreeg hem niet meer echt lager dan 180.
Sneller dan verwacht zat het hammetje dan ook aan de 65 graden kern. Nog een paar keer kort achter elkaar afgelakt tussendoor. Hammetje eraf en 10 minuten laten rusten onder aluminiumfolie. En daar was ie dan:
20241018_171512.jpg


20241018_171644.jpg



In plakjes gesneden en geserveerd met hasselback aardappels en honing mosterd saus.
Viel me niks tegen voor een eerste keer. Zie er al weer naar uit om de andere twee hammetjes te gaan bereiden.

Wat ik me afvroeg: Hebben de kleine brokjes houtskool invloed op hoe goed je de ketel op temperatuur kan houden? Ik wil als deze houtskool op is overstappen op ecobrasa briketten, is dit ook weer anders te regelen of valt dat mee?
En hoe kan ik voortaan voorkomen dat de temperatuur zo doorschiet? Eerder knijpen? Ik heb trouwens wel de dometemperatuur aangehouden. Moet nog investeren in een thermometer voor op het rooster.

Dank voor het lezen en fijne dag nog iedereen!
 
Laatst bewerkt:
mooi dat je testrun geslaagd is. ik zag toevallig voor 2 weken terug ook zo groene weber op markplaats. daarvoor nog niet eerder gezien.

in princiepe zijn grote stukken houtskool wat constanter in het branden. kleintjes willen soms wat meer as geven en hierdoor kunnen ze je airflow verstikken.
ecobrassa heb ik geen ervaring mee, maar half bbq nederland gebruikt ze dus al wel goed spul zijn. het zal wel iets anders regelen zijn, maar het principe blijft het zelfde.. volle starter en alles vol open geeft veel hitte, kleine starter en geknepen airflow geeft minder hitte.
succes met je volgende run
 
ik zag toevallig voor 2 weken terug ook zo groene weber op markplaats. daarvoor nog niet eerder gezien.
Dan zal dit dezelfde zijn die jij hebt gezien. Heb ik kortgeleden gekocht via MP😄.
in princiepe zijn grote stukken houtskool wat constanter in het branden. kleintjes willen soms wat meer as geven
Oke dankje voor je uitleg.
 
Dan zal dit dezelfde zijn die jij hebt gezien. Heb ik kortgeleden gekocht via MP😄.

Oke dankje voor je uitleg.
haha dus toch.. regio arnhem +/- 30 km haha
ik heb er inmiddels ook 1. vroeg me al af wie er zo gek was om half oktober nog te bieden op een bbq:ROFLMAO:
 
Ik wil als deze houtskool op is overstappen op ecobrasa briketten, is dit ook weer anders te regelen of valt dat mee?
En hoe kan ik voortaan voorkomen dat de temperatuur zo doorschiet? Eerder knijpen?
Hey Petje, ziet er een heel lekker stukje vlees uit 😁
Om terug te komen op je vragen, de ecobrasa briketten zijn zeker de moeite waard. Ten opzichte van de weber brikketten, vind ik ze constanter qua temperatuur. En ik heb ook de indruk dat ze hoger krijg op korte tijd om bijvoorbeeld af te grillen na een deel indirect te hebben gebakken.
Het regelen is idd hetzelfde gewoon vanonder dicht knijpen.
In mijn ervaring moet je 2 zaken doen om te voorkomen dat je temperatuur doorschiet. Ten eerste iets sneller knijpen, het is veel makkelijker om de temperatuur ietsje omhoog te krijgen dan omlaag.
En iets eerder het vlees erop leggen dan te wachten op de juiste temperatuur. Want doordat je het deksel open doet om het vlees erop te leggen, komt er juist veel zuurstof binnen waardoor de temperatuur terug gaat stijgen.
 
In mijn ervaring moet je 2 zaken doen om te voorkomen dat je temperatuur doorschiet. Ten eerste iets sneller knijpen, het is veel makkelijker om de temperatuur ietsje omhoog te krijgen dan omlaag.
En iets eerder het vlees erop leggen dan te wachten op de juiste temperatuur. Want doordat je het deksel open doet om het vlees erop te leggen, komt er juist veel zuurstof binnen waardoor de temperatuur terug gaat stijgen.
Oke dankje voor je uitleg. Ik ga dan die ecobrasaatjes gewoon aanschaffen en daarmee werken.
Oke, het vlees er juist eerder opleggen. Ik was eigenlijk van plan om eerst de temperatuur goed te hebben een poosje en dan pas het vlees erop. Maar het is natuurlijk logisch dat de temperatuur dan gaat stijgen als je de deksel open doet.
 
Laatst bewerkt:
Oke dankje voor je uitleg. Ik ga dan die ecobrasaatjes gewoon aanschaffen en daarmee werken.
Oke, het vlees er juist eerder opleggen. Ik was eigenlijk van plan om eerst de temperatuur goed te hebben een poosje en dan pas het vlees erop. Maar het is natuurlijk logisch dat de temperatuur dan gaat stijgen als je de deksel open doet.
Snel handelen met vlees erop leggen en even de onderste schuif dicht en pas weer open als de deksel erop ligt.

M.b.t. de thermometer zou ik altijd op het rooster meten. Ik zie dat je al een Ikea thermometer hebt?
Die is daar ook goed voor te gebruiken. Uiteraard alleen als je nog in de lagere temperaturen zit.
Bij H&F gebruik je eigenlijk geen rooster thermometer. De meeste thermometers overleven dat niet.
 
Mi is je start temp voor het langzaam garen van een beenhammetje aan de hoge kant. Zeker als je wilt roken. Probeer keens kleiner te starten op pakweg 120 C.
Weberbriketten zijn niet te vergelijken met ecobrasa. De laatste zijn kokosbriketten en tig keer beter dan de weberpillows. Zie de quote van @Frits
Over kokosbriketten.
De temp van je domethermometer is erg afhankelijk van de positie tov de kolen. Recht erboven geeft direct een hogere temperatuur. Ook niet te druk over maken. Dometemp is ter indicatie. Roostertemp en kerntemp,zijn veel belangrijker. Kwestie van ervaring mee opdoen.
Next time kijken voor chuncks. Roken langer. Of je envelop op hetmrooster direct boven de kolen leggen.
Succes.
 
ontwerpfoutje: de dome termometer zit ook verkeerd. normaliter heb je kolen van je af, en je luchtschuif zo dicht mogelijk voor je, zodat er een hete lucht trek ontstaat over je vlees. nu zit bij weber de thermometer recht tegenover de margrietschijf ipv er onder, hierdoor heb je of geen trek,
of je thermometer boven de kolen hangen.

ik ga nog een thermometer plaatsen onder de margietschijf
 
ontwerpfoutje: de dome termometer zit ook verkeerd. normaliter heb je kolen van je af, en je luchtschuif zo dicht mogelijk voor je, zodat er een hete lucht trek ontstaat over je vlees. nu zit bij weber de thermometer recht tegenover de margrietschijf ipv er onder, hierdoor heb je of geen trek,
of je thermometer boven de kolen hangen.

ik ga nog een thermometer plaatsen onder de margietschijf
Je hebt twee kolenmandjes bij dat soort barbecues gekregen. Als je die aan de zijkanten zet, zoals Weber het bedacht heeft, dan klopt de plaatsing van de thermometer wel. Maar die dingen zijn toch slechts ter indicatie. Thermometer op je rooster is veel nauwkeuriger.

Je kunt die mandjes ook als een V vooraan zetten. Dan heb je geen kolen onder de thermometer en je uitlaat aan de andere kant. Alleen hang je dan weer telkens met je armen boven het vuur als je iets aan je vlees wil doen 😁
 
Mi is je start temp voor het langzaam garen van een beenhammetje aan de hoge kant. Zeker als je wilt roken. Probeer keens kleiner te starten op pakweg 120 C.
Welnee, met 160 ben je alsnog zo'n uur a anderhalf bezig. Dat is rook zat. De meeste recepten (deze ook) die ik zo zie geven ook deze temperatuur aan.

Zal er ook weer eens eentje uit de vriezer halen, blijft toch altijd super lekker.
 
Snel handelen met vlees erop leggen en even de onderste schuif dicht en pas weer open als de deksel erop ligt.

M.b.t. de thermometer zou ik altijd op het rooster meten. Ik zie dat je al een Ikea thermometer hebt?
Die is daar ook goed voor te gebruiken. Uiteraard alleen als je nog in de lagere temperaturen zit.
Bij H&F gebruik je eigenlijk geen rooster thermometer. De meeste thermometers overleven dat niet.
Ik ga inderdaad nog een thermometer halen die ik dan als roosterthermoter ga gebruiken. Dan is dat probleem ook opgelost 😀
 
Je hebt twee kolenmandjes bij dat soort barbecues gekregen. Als je die aan de zijkanten zet, zoals Weber het bedacht heeft, dan klopt de plaatsing van de thermometer wel. Maar die dingen zijn toch slechts ter indicatie. Thermometer op je rooster is veel nauwkeuriger.

Je kunt die mandjes ook als een V vooraan zetten. Dan heb je geen kolen onder de thermometer en je uitlaat aan de andere kant. Alleen hang je dan weer telkens met je armen boven het vuur als je iets aan je vlees wil doen 😁
Oke aha! Weet wat geleerd. Dat zou ik voortaan ook kunnen toepassen.
 
Vraag aan de ervaringsdeskundigen: heb je met een snake niet iets meer controle over je temperatuur, bij de lagere, als met de Minion methode?
Ik heb nu de Summit van Weber en de manier van stoken is vergelijkbaar als op de kamado. Bij de 47 cm had ik iets meer vertrouwen in een snake omdat de totale hoeveelheid die tegelijkertijd brand dan min of meer begrensd is door de dikte van de snake

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan