BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer BCC op kolen.

 
 

JayLaurs

Sprokkelaar
Berichten
30
Gister voor het eerst BCC op een kolen bbq klaargemaakt.

Eigenlijk moet het BCV zijn want de poelier had geen grote kip liggen maar wel een grote veldhoen...
Alles klaar voor een sessie met gevogelte.



Vogel gerubt met een rub van peper, zout, knoflook, ui, paprika en koriander, niet teveel, want mijn vrouw vindt dat niet zo lekker (en ze wilde ook niet bij de buren eten  :D ) dus.



Bbq is klaar voor de bcc. 190C, wat hout erop, helaas bleek het wat veel! Gevolg, dikke en dikke grijze rook, pas na een aantal minuten werd het de mooie blauwe rook.
Na 45 min naar de temperatuur gekeken en die bleef op 190C en de vogel was mooi aan het garen.





Totaal 1,5u en gaar. Temp. op de borst 77C en op de poot 83C.



Sap dat uit de vogel komt is doorzichtig, de kleur is goed, bij het snijden valt het bijna van het karkas af. Smaakt best goed... sappig maar
teveel rooksmaak!!! Kruidenmengsel mag wat meer aanwezig zijn (sorry lief volgende keer wat meer). En wat minder rookhout of geen.

Ben best tevreden ( mijn vrouw ook) maar er is ruimte voor verbetering. Tips en aanbevelingen welkom.

Voor ieder nog een fijne zondag.


 
Ziet er goed uit.
Vervelend dat je het nog eens moet maken om te verbeteren  :p
 
Ziet er lekker uit. Om meer kruiden te proeven zou je onder de vel kunnen kruiden en dan de kip nog een paar uurtjes terug in de koelkast kunnen leggen.


Z.


Edit: en gefeliciteerd met je kippetje natuurlijk!
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Ziet er prima uit, lekkere dame!
Afgelopen weekend ook kippetje op de Q gemaakt. Ik heb de dame een 5 uurtjes in een pekelbad gedaan. Is ook een prima manier om er meer smaak aan te krijgen! Is niet moeilijk alleen ff iets meer tijd in de voorbereiding.
 
Goed idee Markv.

Er zat erg weinig rub op en ook teweinig zout en peper, maar volgende keer toch wat meer. Dat pekelbad ga ik zeker ook eens proberen.

Het bbq seizoen duurt gelukkig nog wel even.  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan