Beef en Steak

Eerste Kamado BBQ

Pascal1993

Tondelzoeker
Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist al even voorgesteld in het daarvoor bedoelde forumdeel. Echter ben ik ook opzoek naar wat advies voor de aankoop van onze eerste Kamado BBQ.

Het wordt een beetje een lang verhaal, maar hopelijk kan ik daarmee juist wat uitgebreider en duidelijker advies krijgen.

Na lang twijfelen en rondkijken heb ik een aantal dingen al wel duidelijk.

Namelijk: Er komt geen eigen merk / b-merk (bijvoorbeeld Urban Ched van Intratuin of Tarrington House van Makro), met name i.v.m. garantie en beschikbare accessoires etc.

Gister ben ik daarom vanuit mijn woonplaats naar Enter gereden om een kijkje te nemen bij het Kolenboertje.

Wat een geweldig mooie winkel, maar wat een keuze ook.

Nu verkopen ze daar Big Green Egg, Kamado Joe, The Bastard, Grill Guru, Primo Grill en Monolith.

I.v.m. de prijs (budget tot max €2.000,-) vallen voor mij de Big Green Egg, Kamado Joe en de Promo Grill af. En omdat ik graag een wat groter rooster wil (rond de 50cm) valt, in combinatie met de prijs, ook Monolith af.

Dan blijven over, de The Bastard Core Large Gloss Complete voor €1.750,- en de Grill Guru Original Large voor €900,-.

Qua accessoires (of basics) wordt ongeveer hetzelfde meegeleverd, namelijk een kolemandje, deflector plates en roosters. En bij de bastard ook een aspannetje.

Weet iemand wat dan het prijsverschil verklaard?

Ik neig i.v.m. de uitstraling en het feit dat de bastard een kunststof handvat en zijtafels heeft wat meer naar de bastard, ook omdat de bbq het hele jaar buiten moet staan. Echter brengt het prijsverschil van €850,- me behoorlijk aan het twijfelen.

Daarom hoor ik graag jullie visie over gebruiksgemak, afwerking, garantie en alles wat jullie nog meer willen delen!

Alvast bedankt.

Groeten Pascal.

Van alle larges zit de roosterdiameter rond de 47 cm. De Monolith is 46 cm.
Staa je niet blind op accesoires etc.
De Basterd is , zover ik weet, een prima kamado.
Succes ermee.

Ik zou gaan voor de The Bastard Large, ik ben al jaren Fan van deze Kamado gezien de prima prijs/kwaliteit verhouding. Succes met je zoektocht Pascal(y)

Bastard is kwalitatief beter.

Hier ook een tevreden Bastard gebruiker.
Ik zou dan ook sowieso voor dit merk gaan.

Welk maak je niet echt een eerlijke vergelijking in de prijs vind ik, want je hebt ook de gewone bastard Large Complete die ik al zie voor ongeveer 1200€.
De Core versie is het laatste nieuwe model.

Hoi @Noah en @Edwin84 en eventueel anderen,

Hoe moet ik het verschil zien tussen een The Bastard Core Large en een Kamado Joe Classic Joe III?

Hoe zit dit qua kwaliteit, garantie, etc?

Ik kan prima onderbouwen waarom ik een Kamado BBQ wil maar ben nog niet echt op de hoogte van de verschillen in vuurschaal, luchtinlaat en topical, rooster systemen etc.

Daarnaast is mijn vriendin wat meer gecharmeerd door de rode kleur en komt er daardoor misschien wat extra budget.

Ik ga er met dit soort BBQ’s vanuit dat ze, met juist onderhoud, jaren meegaan dus kan het extra bedrag wel verantwoorden, maar als het verschil miniem is vind ik enkele honderden euro’s verschil wel een ding.

Dat is heel lastig. Bastard en KJ zijn beide goede kamado's. Het verschil kan hem dan zitten in wat jezelf fijner vindt. Het systeem waarmee je platesetters, grillroosters en andere accesoires plaatst is toch net weer anders. Ieder heeft daar zijn voorkeur in.
De kwaliteit en garantie zit bij beiden gewoon goed.

Ik weet dat de KJ 3 dat systeem heeft waardoor het deksel heel licht met 1 vinger kan worden geopend en ook die slo-roller heeft. Ik weet niet precies wat er allemaal bij de Bastard Core zit.

Wellicht is het een idee om een keer een workshop te volgen bij een BBQ speciaalzaak? Ik weet dat BBQ Exerience Centre bijvoorbeeld een basis Kamado workshop heeft. Hierbij wordt met verschillende merken gewerkt, zodat je ze kan uitproberen.

Enkele honderden euro's lijkt veel verschil. Maar over de periode die je het gaat gebruiken is dat een klein bedrag per jaar. Stel je kiest merk A en probeert later bij een vriend merk B en vindt die achteraf fijner werken, krijg je toch spijt van je keuze.

Ervaren is denk ik de beste manier.

Als tevreden eigenaar van The Bastard, kan ik die absoluut aanbevelen. Het grootste verschil zit hem in de garantie. Nummertjes over hoe lang je garantie krijgt zeggen weinig, de service zegt meer. De garantie bij The Bastards is inmiddels prima, maar de afwikkeling is op zijn zachtst gezegd erg matig. Dit weet ik uit eigen ervaring, maar ook vrienden van me hadden problemen met het verkrijgen van garantie. Daarbij is nog een aandachtspuntje. Bastard is erg bezig met het vernieuwen van hun Kamado's hierdoor passen oude onderdelen niet goed of helemaal niet in de nieuwe kamado's. Als ze hiermee doorgaan is het ook erg lastig om goed garantie te verlenen op oudere modellen.

Zelf heb ik ook met een KJ mogen werken. Echt een topapparaat, al staat de kleur me niet aan haha. Als KJ ook in het zwart verkrijgbaar was, dan stond die nu (naast de BGE) in mijn tuin.

Mooi rood is niet lelijk...... ;)
Ik denk dat hierboven alles aangestipt wordt.
Goede garantie is mooi maar moet ook beschikbaar zijn.
We hebben ook een variatie gehad waarbij de garantie erg goed was maar ook heel vaak nodig.....zit je ook niet op te wachten.

Workshop, er mee werken ervaren, en gericht vragen bij een aantal gebruikers is belangrijk.
Ook omdat wat voor de één als lastig ervaren wordt bij de ander misschien geen issue is. @noskos heeft hierover nog een mooi draadje gemaakt waarin hij zijn keuze uitlegt.

Ik ben nog heel tevreden met mijn keuze maar zou met de ervaring van nu misschien wel makkelijker iets meer durven uitgeven omdat ik heb ervaren dat ik er plezier aan beleef.

Aan de andere kant kan wat voordeliger instappen en later bewust wel of niet upgraden ook een goede keuze zijn.

Maakt het je er niet makkelijker op maar het is zoals het is.

Terug
Bovenaan Onderaan