Ongetwijfeld een uitgekauwd onderwerp voor velen, maar nieuw voor mij. Ik ben begonnen met wat gietijzer in te branden en twijfel of het goed gegaan is. Mijn testpannetjes waren die kleine dingen van de Action: eerst goed schoongemaakt (eentje was al eens met zonnebloem behandeld volgens de handleiding en die was vet en plakkerig, dus dat ging er eerst af), laten drogen op de barbecue en daarna ingesmeerd met wat kokosvet (wat blijkbaar in de VS ook veel gebruikt wordt ipv Crisco). Omdat het al donkerder werd (en er ook "gewoon" gekookt moest worden) heb ik het niet afgemaakt, maar vandaag verder gegaan: eerst weer even schoonmaken met water, laten drogen op de barbecue en daarna in stappen wat kokosvet er op, tijdje op de barbecue laten liggen, enzvoort.
Nu liggen ze af te koelen, maar ik heb het idee dat het nog licht vettig is. Moet ik nu helemaal opnieuw beginnen, of kan ik de laatste laag er af proberen te spoelen/wrijven en verder gaan, of kan ik desnoods gewoon de laatste laag nog een keer inbranden?
Ik moet zeggen dat kokos me wel bevalt: geen geur, behalve helemaal in het begin een klein beetje.
Nu liggen ze af te koelen, maar ik heb het idee dat het nog licht vettig is. Moet ik nu helemaal opnieuw beginnen, of kan ik de laatste laag er af proberen te spoelen/wrijven en verder gaan, of kan ik desnoods gewoon de laatste laag nog een keer inbranden?
Ik moet zeggen dat kokos me wel bevalt: geen geur, behalve helemaal in het begin een klein beetje.