BasBQ
Beef en Steak

eerste ervaring met gietijzer

 

Arie de Knaller

Kooltjesharker
Berichten
191
Ongetwijfeld een uitgekauwd onderwerp voor velen, maar nieuw voor mij. Ik ben begonnen met wat gietijzer in te branden en twijfel of het goed gegaan is. Mijn testpannetjes waren die kleine dingen van de Action: eerst goed schoongemaakt (eentje was al eens met zonnebloem behandeld volgens de handleiding en die was vet en plakkerig, dus dat ging er eerst af), laten drogen op de barbecue en daarna ingesmeerd met wat kokosvet (wat blijkbaar in de VS ook veel gebruikt wordt ipv Crisco). Omdat het al donkerder werd (en er ook "gewoon" gekookt moest worden) heb ik het niet afgemaakt, maar vandaag verder gegaan: eerst weer even schoonmaken met water, laten drogen op de barbecue en daarna in stappen wat kokosvet er op, tijdje op de barbecue laten liggen, enzvoort.

Nu liggen ze af te koelen, maar ik heb het idee dat het nog licht vettig is. Moet ik nu helemaal opnieuw beginnen, of kan ik de laatste laag er af proberen te spoelen/wrijven en verder gaan, of kan ik desnoods gewoon de laatste laag nog een keer inbranden?

Ik moet zeggen dat kokos me wel bevalt: geen geur, behalve helemaal in het begin een klein beetje.
 
Zou je misschien een foto kunnen maken?
Ik heb een tijdje geleden mijn gietijzer met avocado olie ingebrand omdat dit een hoger rookpunt heeft dan kokos (177 vs 271°C volgens Wikipedia)
Voor zover ik weet moet ie licht plakkerig zijn. Watvoor BBQ heb je gebruikt? Ik ben eerder geneigd het in de oven te leggen omdat je dan een circulatiewarmte hebt ipv directe hitte waardoor de olie gelijkmatiger intrekt. Het lijkt me dat dit op bijvoorbeeld een Kamado ook moet kunnen omdat dit in feite een buitenoven is. Ook al zou ik dan wel aluminium oid eronder doen zodat de olie niet in je keramiek trekt.

Omdat ik geen expert ben zou iemand anders dat moeten bevestigen, maar ik heb de neiging te denken dat je temperatuur te laag was waardoor de olie niet goed genoeg in het gietijzer trekt. In dat geval hoef je hem niet af te krabben, gewoon weer opnieuw heet laten worden. Als je het in de oven doet, dan zou ik hem op de hoogste stand doen. Dat is meestal 250°C.
Leg de pan dan wel ondersteboven zodat er geen overtollig vet in je pan blijft en het eraf kan druipen.
 
Zou je misschien een foto kunnen maken?

Ja, dat doe ik morgen als er wat beter licht is.

Ik heb een tijdje geleden mijn gietijzer met avocado olie ingebrand omdat dit een hoger rookpunt heeft dan kokos (177 vs 271°C volgens Wikipedia)

Ik moet even op de verpakking van de kokosolie kijken, want als het een geraffineerde was dan ligt het rookpunt hoger (252C), hoewel de informatie tegenstrijdig is.

Voor zover ik weet moet ie licht plakkerig zijn. Watvoor BBQ heb je gebruikt? Ik ben eerder geneigd het in de oven te leggen omdat je dan een circulatiewarmte hebt ipv directe hitte waardoor de olie gelijkmatiger intrekt. Het lijkt me dat dit op bijvoorbeeld een Kamado ook moet kunnen omdat dit in feite een buitenoven is. Ook al zou ik dan wel aluminium oid eronder doen zodat de olie niet in je keramiek trekt.

Een Weber 47cm compact. Ik hou van een uitdaging :geek:

Omdat ik geen expert ben zou iemand anders dat moeten bevestigen, maar ik heb de neiging te denken dat je temperatuur te laag was waardoor de olie niet goed genoeg in het gietijzer trekt. In dat geval hoef je hem niet af te krabben, gewoon weer opnieuw heet laten worden. Als je het in de oven doet, dan zou ik hem op de hoogste stand doen. Dat is meestal 250°C.
Leg de pan dan wel ondersteboven zodat er geen overtollig vet in je pan blijft en het eraf kan druipen.

Ik zie geen plasjes staan en het is maar heel licht vettig, maar het is inderdaad zo dat tijdens de laatste keer inbranden de temperatuur flink naar beneden kukelde (met de "Big Jeff" kokosbriketten).
 
Heb tijdje terug mijn dutsch oven ingebrand met zonnebloemolie, wel in de oven, ingevet, het overtollige weggehaald met keukenrol en 45 min op 250 ° dit 3 keer herhaald. Na behandeling lijkt de dutch oven nog vettig maar als je er met de vinger overgaat is dat helemaal niet het geval en goed ingebrand.
 
Gewoon lekker gaan gebruiken, dan komt het vanzelf goed!

En dat is dan ook wat ik uiteindelijk gedaan heb. De pannetjes heb ik in het najaar opgeborgen en een paar dagen geleden pas weer tevoorschijn gehaald. Ik had verwacht dat er roest op zou zitten maar er was helemaal niets te zien. Dat was een meevaller (voor mijn ego dan). Ik heb er een sponsje overheen gehaald, gedroogd en nog even een keer een laagje gegeven op de barbecue, want ik moest toch een andere pan inbranden. Vandaag heb ik ze nog even gebruikt om een (hele kleine) portie uien mee te bakken. Nu moet ik nog even kijken waar ik ze echt voor kan gebruiken, want er is op het rooster altijd wel ergens een plekje vrij voor dit formaat pannetje.
 
Dat is toevallig, van de week bij de Intra dingus een halve maan rooster gehaald en in de oven ingebrand met kokos olie/vet. Rook niet lekker in huis maar het resultaat mocht er zijn op het oog dan. Lijkt vettig maar is het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan