BasBQ
Beef en Steak

Eerste echte spareribs

 
 

PietM

Sprokkelaar
Berichten
45
Ik had al wel eens kant-en-klare spareribs van de Duitse Lidl op de vorige BBQ gehad, en die waren op zich niet verkeerd. Op de nieuwe Weber wilde ik wel eens 'echte' ribs proberen, en vandaag had ik daar mooi de tijd voor.

Ik heb de Easterwood-methode toegepast, om mijn ongeduld wat in toom te houden  ;)

IMG_20140816_122412.jpg

Eerst de rub gemaakt

IMG_20140816_122643.jpg

Daarna het membraan verwijderen

IMG_20140816_154828.jpg

De rub op de ribs en weer terug in de koelkast. Na een paar uur komen ze er dan zo uit.

IMG_20140816_160727.jpg

BBQ aansteken, ribs er op, anderhalf uur wachten (werd iets langer, ivm temperatuur-problemen)

IMG_20140816_173856.jpg

Glaze er op, en weer terug in de ketel

IMG_20140816_181429.jpg

Daarna mochten ze op het bord

Ze waren superlekker! De glaze was lekker plakkerig, het vlees had een goeie bite. Had wel iets malser gemogen, maar dat had denk ik met de keteltemperatuur te maken.

Na het aansteken en het eerste uur bleef de temperatuur netjes rond 150 C. Wel met alle schuiven open. Dit had ik niet verwacht, normaal moet de onderste toch minstens half-dicht? Heeft iemand enig idee waardoor de lage temperatuur komt? De 'kwaliteit' briketten (dit waren niet hele beste denk ik), het feit dat alle briketten aan ??n kant lagen in plaats van verdeeld over twee kanten, of had ik vaker het as moeten verwijderen?

De blokker-thermometer zat ook het verst bij de briketten vandaan, anders kon ik de temperatuur niet aflezen :) Dit helpt denk ik ook niet mee. Een betere thermometer staat al op de Amazon Wunschzettel :)

Voor een eerste keer was ik niet ontevreden. The only way is up, zullen we maar zeggen :)
 
Niks mis mee hoor !! Krijg trek !! Leuke thermometer trouwens. Maandag ook maar eens naar de Blokker. Ik zie er wel wat in !!
 
Nice Maidenrun ribbels.
Temperatuur problemen met een verse Weber Ketel is heel normaal.
Omdat alles nog blinkt en glimt krijg je vreemde temperstuurschommelingen.
Dit gaat vanzelf over als je Weber ketel is ingebrand en niet meer zo glimt.
Keep up the good work!
 
Ziet er mooi uit. Ik zou wel aan willen schuiven!

Ikea heeft een prima kernthermometer voor minder dan 8 euro
 
Caspar zei:
Ziet er mooi uit. Ik zou wel aan willen schuiven!

Ikea heeft een prima kernthermometer voor minder dan 8 euro

Die heb ik in huis, maar die ging al stuk bij de eerste sessie (vorig jaar, op een andere BBQ). En de Ikea is hier niet naast de deur :)
 
Lekker hoor!! Mooi gedaan!
 
Zien er lekker uit!

150?C vindt ik wel wat hoog. Zeker als je een OTS gebruikt en de temperatuur op de koudste plek in je BBQ meet. De schuiven zouden wat mij betreft inderdaad iets dichter kunnen. Heb je ook nog rookhout gebruikt? Want dat zie ik nergens terug. Wat ook helpt is met aluminiumfolie de luchtstroom in de ketel te be?nvloeden. Op het internet zijn genoeg tips te vinden (http://www.bluesmoke-bbq.nl/).

Leuke kat trouwens :)
 
Jeroenvdpr zei:
Zien er lekker uit!

150?C vindt ik wel wat hoog. Zeker als je een OTS gebruikt en de temperatuur op de koudste plek in je BBQ meet. De schuiven zouden wat mij betreft inderdaad iets dichter kunnen. Heb je ook nog rookhout gebruikt? Want dat zie ik nergens terug. Wat ook helpt is met aluminiumfolie de luchtstroom in de ketel te be?nvloeden. Op het internet zijn genoeg tips te vinden (http://www.bluesmoke-bbq.nl/).

Leuke kat trouwens :)

Bij de Easterwood-methode gebruik je ook een hogere temperatuur, en liggen de ribs korter op het rooster.

Ik heb nog wat gezocht naar de briketten die ik gebruikt heb, en die kwamen niet al te best uit de test :) Er zat ook ontzettend veel as in de BBQ toen ik klaar was.

Het lag niet in de planning om gisteren al te Q'en, dus geen tijd gehad om goeie materialen bij elkaar te zoeken. Binnenkort op zoek naar betere briketten. Rookhout had ik ook nog niet, maar dat is net besteld :)

Oh ja, en Adriaan moet er altijd met z'n neus bovenop zitten als er vlees in het spel is :)
 
Lekkere ribbels!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan