BasBQ
Beef en Steak

Eerste brisket

Mooie run, gefeliciteerd met je koei.


Ik ben echter nog wel benieuwd naar je ervaring.



 
Mooie run!
 
beste klus, maar ziet er top uit
 
Tja mijn ervaringen....

Ben zelf niet groot fan van de gare stukken rund (worstjes prima, steaks medium rare graag ). Short ribs was niet geheel mijn smaak, en brisket wel een paar keer geproefd, maar geen wouw effect. Desalniettemin wilde ik dit gewoon een keer gedaan hebben, puur voor de ervaring.

Waarom de kern zo snel op 92 zat, geen idee. Mijn packer was 4kg en in de receptuur ging men uit van een flat van 2kg. Waarschijnlijk heeft dit rappe tempo er voor gezorgd dat de malsheid nog te wensen over liet.
De burnt ends gingen daarentegen beter. De pure versie vond ik niet erg super (wel zeer zacht, als je ze er maar lang genoeg in laat liggen). De versie in de half half was iets stugger, maar werd ook boterzacht en vond ik beter van smaak.
De 30 minuten was trouwens niet afdoende, maargoed dat zal verklaarbaar zijn met versnelde kerntemperatuur.
Bij het trimmen van het vlees zou ik de volgende keer ook op de bovenkant meer vet weghalen, was toch nog erg veel.

Al met al, mooie poging, mooi een paar leermomentjes, mooie ervaring, niet mijn smaak :D
 
binnen kort ook maar eens inlezen hoe het moet
net als foto's zetten op dit forum
 
Resultaat ziet er iig mals uit... al lees ik doorgaans (ook) een tijd van 13+ uur op rond de 110 C. En dan is jouw gaartijd idd snel verlopen. Misschien 140 graden toch iets te veel?
 
Meer dan 13 uur is ook mogelijk hoor. Het inpakken vanaf bijna het begin zorgt ook voor een kortere tijd, hogere temperatuur ook. Maargoed in 1 van de boeken van Myron Mixon verteld hij dat hij hem zelfs op 350F (175 graden) maakt, of iig op de temperatuur begint.... Nu kan ik me daar niet aan meten, maar het geeft alleen maar aan dat het wel mogelijk is. (Want prijzen winnen, ook met brisket, kan hij wel.) Misschien wel het missen van een injectie, dat zal qua sappigheid ook kunnen uitmaken, evenals misschien marineren.
Maargoed, niet getreurd, another day, another recipe! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan