BasBQ
Beef en Steak

Eerste brisket, overnight.

Trouwens, is een waterbak meer aanwezig voor de vochtigheid in de bbq of meer als een extra hitteschild?

Bij een kettle barbecue als de weber is het om hem stabieler te krijgen, bij een kamado heeft het naar mijn idee geen toevoeging.
Evt. als schild, maar daar zijn weer andere oplossingen voor.
 
Ik injecteer een brisket altijd, point en flat.
En altijd grain fed Australisch of USA of Canadees. Rundvlees uit Uruguay is overigens doorgaans ook erg goed
Nog nooit een droge Brisket gehad.
 
Bij een kettle barbecue als de weber is het om hem stabieler te krijgen, bij een kamado heeft het naar mijn idee geen toevoeging.
Evt. als schild, maar daar zijn weer andere oplossingen voor.
Volgens de onlineslager had ik dat MOETEN doen. Dan was het beter geweest.😏
 
Ik injecteer een brisket altijd, point en flat.
En altijd grain fed Australisch of USA of Canadees. Rundvlees uit Uruguay is overigens doorgaans ook erg goed
Nog nooit een droge Brisket gehad.
Misschien de volgende keer injecteren.
 
Volgens de onlineslager had ik dat MOETEN doen. Dan was het beter geweest.😏
Wat @Zzzjon zegt +1
Veel slagers hebben geen kaas gegeten van koken, laat staan BBQ-en, die moeten zich bezighouden met slachten en uitbenen.
Een hoge luchtvochtigheid in je BBQ gaat echt je vlees niet vermalsen.
 
Bij een kettle barbecue als de weber is het om hem stabieler te krijgen, bij een kamado heeft het naar mijn idee geen toevoeging.
Evt. als schild, maar daar zijn weer andere oplossingen voor.
Hmm voor stabiliatie, ik heb boven de deflector plate van de WSK een baksteen geplaatst en daarboven een lektray.

SmartSelect_20230427_220745_Excel.jpg

Dit is het moment dat ik de brisket erin doe, rond 9pm, tot aan 0.00am. Rond de 11pm was hij rond de 104C.

Het plaatje hieronder is van 0.00am tot aan 5am.
SmartSelect_20230427_220641_Excel.jpg

Ik kan met gepaste trots zeggen dat ik geen bak water nodig heb.🤣🤣
 
Wat @Zzzjon zegt +1
Veel slagers hebben geen kaas gegeten van koken, laat staan BBQ-en, die moeten zich bezighouden met slachten en uitbenen.
Een hoge luchtvochtigheid in je BBQ gaat echt je vlees niet vermalsen.
De theorie er achter is dat de lucht vochtiger zou moeten zijn waardoor er minder vocht uit je vlees verdampt. Aan de andere kant moet je meer stoken omdat het water verdampt wat best veel energie weg trekt.
Ik denk dat de grote truc bij een brikset toch wel is om het rundervet toe te voegen bij de inpak fase.
 
De theorie er achter is dat de lucht vochtiger zou moeten zijn waardoor er minder vocht uit je vlees verdampt. Aan de andere kant moet je meer stoken omdat het water verdampt wat best veel energie weg trekt.
Ik denk dat de grote truc bij een brikset toch wel is om het rundervet toe te voegen bij de inpak fase.
En laat nou net dat dat vet niet in grote mate aanwezig is. Op het vlees of in een bakje om te smelten
 
De theorie er achter is dat de lucht vochtiger zou moeten zijn waardoor er minder vocht uit je vlees verdampt. Aan de andere kant moet je meer stoken omdat het water verdampt wat best veel energie weg trekt.
Ik denk dat de grote truc bij een brikset toch wel is om het rundervet toe te voegen bij de inpak fase.
Heb ik een andere gedachte over.
Vocht breng je vooraf in het vlees en/of je houdt wat er al van vocht in het vlees zit vast. Het principe van brinen en injecteren.
Inpakken werkt omdat je een soort van sudder omgeving creëert, waarbij het brine principe om de hoek komt kijken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan