BasBQ
Beef en Steak

Eerste bestelling bij Beaf&Steak: Picanha, Varkensschouder+10 grain fed burgers

 

eamesz

Kooltjesharker
Berichten
188
Beste iedereen,

Ik heb net de eerste bestelling gedaan. Nu wil ik als eerste de Picanha gaan maken en in deze post natuurlijk laten zien.

Is het verstandig om de Picanha (1400gram) te bereiden op mijn UDS met wat whiskeyvattenhout om te roken tot een kerntemperatuur rond de 45C en dan op mijn 47cm Weber direct grillen met de vetkant omlaag om te searen??

Wat te doen met kruiden? Alleen PeZo, of hebben jullie andere idee?n?

Voor de duidelijkheid: dit wordt mijn allereerste 'echt stuk vlees' bereiding en ik moet natuurlijk de vrouw thuis duidelijk maken dat mijn inspanningen (UDS bouw, PID controller etc etc) niet voor niets geweest zijn en moet haar dus iets ontzettend smakelijks voor zetten!!!!!!

Gr. Erwin
 
als ik het zou maken dan zou ik alles op de 47cm Weber doen. PeZo, meer is m.i. niet nodig, klaarmaken voor indirect met een temperatuur zo rond de 200?C. Picanha vetkap inkerven en met vetkap naar boven op de indirecte kant met wat fruithout, tot een kern van 45?C. Daarna nog even direct op het vuur met zijn vetkapje tot een mooi bruin korstje. Let op de vlammen, vlees altijd van je af leggen op het rooster en er bij blijven dan komt het goed.  Daarna nog minuut of 10 in de folie en smullen maar!
 
Hoi Camiel,

Ik was net nog wat aan het lezen op andere websites (oa www.bbq-nl.com) en ik denk dat je gelijk hebt. Het is zonde van de UDS en van dit mooie stukje vlees om mijn Weber niet volledig in te zetten. Dus, ik ga mijn Weber 47 gebruiken, eerst indirect, daarna high heat direct, lekker laten rusten en dan smullen.

Ik lees wel dat dit soort rundvlees makkelijk de wat zwaardere houtsoorten (bv. eiken) kan hebben. Is fruithout niet wat te zwak?

Gr. Erwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan