BasBQ
Beef en Steak

Eerst keer Picanha verslagje!

 

DeNnZ

Sprokkelaar
Berichten
29
Hallo allen.

Ik heb pasgeleden bij BBQuality een Smoke&BBQ vlees pakket besteld die ter ere van de 5000ste facebook groeps lid.
In dit pakket zat ook een Picanha van 1.3 kg die ik gisteren klaar heb gemaakt.

Na het uitpakken van de Picanha viel het me op dat het vet het vlees helaas niet helemaal bedekte en dat er een flink deel van het vlees onbedekt was. Het vet heb ik gerasterd ingesneden en voorzien van een zout/knoflook churrasco mix die ik  een poosje geleden heb meegenomen vanuit Brazili?. Het plan was om de pichana op zo'n 110 tot 120 ?C in combinatie met een handje hickory tot een kern temp van 52 ?C te laten garen en deze hierna af te grillen. Rond 16:15 ging de picanha op de grill, met het idee dan rond 17:30 te kunnen eten, dit hebben we helaas niet gehaald en heb toen bij een kern temp van zo'n 42?C de grill temp op laten lopen naar zo'n 140 graden omdat ik (helaas) andere verplichtingen dichterbij kwamen. Om 18:00 bereikte de kern temp 52 graden en was het tijd het stuk vlees af te grillen met een mooie "Money Shot".
Tijdens het rusten is de temp opgelopen naar 61 graden wat voor ons eigenlijk perfect was.
De smaak was super vooral het vetrandje ;), de textuur was goed en bovendien kwam een heerlijke rookgeur vanaf, we hebben genoten!


Het vet ingesneden (hier kun je ook het missende deel van het vet zien)


Salted!


Indirect op de Q met hickory


Tijd om af te grillen!



De "Money Shot"


Er moet nog een mooie snijplank komen :)





Bedankt voor het kijken!
 
Wauw. Dat ziet er geweldig uit. Lust ik
 
Nice! Ziet er goed uit
 
Als die net zo smaakt als die ear uitziet, heb je een heerlijke maaltijd.
 
lekker stukje!!
 
Wat een prachtig stukje vlees.
 
Ziet er super uit!! Misschien volgende x de probe eruit halen bij het affakkelen.
 
MarBQ zei:
Ziet er super uit!! Misschien volgende x de probe eruit halen bij het affakkelen.

waarom?

Iemand nog een aanbeveling hoe je het beste Picanha kan snijden?
Hoe loopt de draad?
 
Bedankt allemaal!

Ik had de probe laten zitten om te kijken wat de temperatuur zou doen tijdens het affikken.
wellicht is dit inderdaad niet helemaal lekker voor de probe maar heb er op gelet dat deze niet in de vlammen kwam.
 
Rudik zei:
MarBQ zei:
Ziet er super uit!! Misschien volgende x de probe eruit halen bij het affakkelen.
waarom?
Iemand nog een aanbeveling hoe je het beste Picanha kan snijden?
Hoe loopt de draad?

omdat je probes niet zo houden van hoge directe hitte (vlammen)
Jazeker, haaks op de draad
Hoe beschrijf ik dat? Je moet plakken snijden evenwijdig aan het vlakke stuk richting het puntje van de driehoek... maar daar ga je al, een driehoek dus.
Tip: snij een klein stukje af (vooraf als je de draad goed ziet lopen of desnoods achteraf) zodat je daarna de eerste mooie lange plak snijdt.
Zelf zet ik het ruitje in de vetkap vaak ook al zo dat ik goed zie waar de draad loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan