BasBQ
Beef en Steak

Eenvoudige chicken wings met krieltjes op het menu

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Omdat het publiceren van mijn beginnersgepruts toch ten zeerste wordt aangemoedigd, hierbij een verslagje van mijn avondmaaltijd met de Q: Chicken wings met krieltjes en Griekse zoetzure koolsalade.

Een simpel gerecht, ben het nog allemaal aan het leren, maar het smaakte mij prima en daar gaat het uiteindelijk om.

Ik heb een aantal krieltjes kort in de marinade gezet. Kort omdat ik vergeten had om het eerder te doen :p

De marinade was een simpele mix van wat ik zo even voorhanden had: zout, peper, paprikapoeder, knoflookpoeder en dille vermengt met olijfolie. Krieltjes erin leggen en half uurtje laten marineren. Eigenlijk zal langer marineren, een paar uur of zo, wel lekkerder zijn. Dat doe ik voor een volgende keer.

De chicken wings die ik gebruikt heb, zijn gewone wings van de C1000. Hierbij heb ik een glazing gebruikt van een zakje Smokey marinade kruiden mix (ben het merk even kwijt) vermengt met een flinke dot ketchup en wat honing. De kip in dat mengsel gewenteld en ook een half uurtje of zo laten staan.

2014-05-06171046.jpg


In de Q heb ik ongeveer 40 kokosbriketten van Fire Up gedaan, nadat ik ze eerst had aangestoken in de vuurstarter. Ik heb de split grill methode gebruikt waarbij ik de helft van het rooster heb voorzien van kooltjes en op de andere helft een lekbak. Omdat ik het zonde vind om telkens van die lekbakjes van Weber of zo te kopen, ben ik bij de Ikea langs geweest, moest er toch heen voor de kookthermometer, en heb een aluminium ovenschaaltje gekocht. Deze is tenminste duurzaam en telkens weer herbruikbaar.

Wat me trouwens opvalt aan het gebruik van deze kokosbriketten is dat ze weliswaar heter branden dan de Weber kooltjes, maar ook aanzienlijk sneller opgebrand lijken. Ik heb ze nu twee of drie keer gebruikt, telkens ongeveer 40 briketten, en ik houd eigenlijk bijna niks meer over als de zaak weer is afgekoeld. Bij de weber briketten hield ik na de kooksessie meestal nog wel een derde of meer over voor de volgende keer. Bij de kokos is dat dus vrijwel nul. Na een sessie van maar 2-3 uur vind ik dat toch een opmerkelijk verschil. Heeft wellicht ook te maken met het merk Fire Up? Misschien niet zo?n goed merk? Voorlopig bevallen de weber briketten me beter dan deze kokosdingen.

Anyways, geprobeerd om de Q rond de 200 graden (op de thermometer in de deksel) te krijgen en houden. Dat lukt redelijk al blijft het nog flink lastig om de temperatuur uberhaupt te regelen. Ik zet de bovenste schuif open en de onderste vrijwel dicht en dan nog blijft de temperatuur zeker in het begin ruim boven de 200  :( Maar al doende leert men. Ik moet wat meer spelen met het aantal briketten, maar toen ik er de vorige keer 30 indeed (weliswaar Weber) zakte de temperatuur weer te snel.

De krieltjes en de kip op de Q gelegd, indirecte zijde.

2014-05-06171512.jpg


Deksel erop en na een kwartiertje even krieltjes en kip omdraaien. Daarna nog zo?n 15-20 minuten met de deksel erop indirect.

Tot slot nog een paar minuutjes (5 of zo) de krieltjes en de kip op de directe zijde gelegd zodat ze wat knapperiger werden en wat meer kleur kregen.

2014-05-06180033.jpg


Uiteindelijke resultaat, na 35-40 minuten totaal, op een bord gelegd en genuttigd met een kom Griekse koolsalade (ook van de C1000).

2014-05-06180254.jpg


Het voelt nog wel een beetje vreemd om in mijn eentje de Q te gebruiken voor het avondeten. Maar het smaakte me allemaal uitstekend  :D
 
Klinkt goed, en dat temperatuur regelen ja ach dat is in het begin tricky maar ik ben ook nog lerende maar gaat me steeds beter af.
gebruik zelf kokos briketten van de sligro, en daar houd ik meestal wel van over na sessie maar wel minder as.
 
Dat ziet er heerlijk uit.


Wat je bij een volgende sessie kunt proberen is dat je ook de luchttoevoer aan de bovenzijde (deksel) beperkt. Op deze manier is het makkelijker om de temperatuur te regelend. Dat zul je nodig hebben voor de low en slow sessies.


Ook een manier om de temperatuur lager te houden is een klein aantal (10/15) briketten aan te steken en deze op een stapeltje niet aangestoken briketten te leggen. Zo zal de temperatuur lagen zijn aangezien je minder briketten aansteekt en zal het ook je sessie in tijd verlengen.


 
Ik zou met een derde minder kolen beginnen en die dan op een bergje aan ??n kant gooien, daar folie naast. Je regelt dan de luchtstroom beter en je hebt meer ruimte voor je vlees.
 
noskos zei:
Ik zou met een derde minder kolen beginnen en die dan op een bergje aan ??n kant gooien, daar folie naast. Je regelt dan de luchtstroom beter en je hebt meer ruimte voor je vlees.

Je bedoelt dat ik de helft van het kolenrooster met folie moet bedekken en dan op de andere helft de kooltjes (een derde minder)?
 
i love chickenwings! wat ik in de loop van de tijd hier op dit forum heb opgestoken is de controle over de temperatuur, ik gebruik de "snake-methode"  (de muur) waardoor ik de temperatuur van te voren redelijk in kan schatten, en als ik het gerecht gereed heb sluit ik alle schuiven zodat ik de overblijvende kolen kan gebruiken voor de volgende keer. Ik gebruik ecobrasa, die zijn makkelijk aaneengesloten te schakelen tot een snake en het verbruik is minimaal, de meeste keren start ik met 6 eco's en leg die op de snake die dan een muur van 4 eco's dik is, de temperatuur ligt tussen de 130 en 160 graden en na 3 uur heb ik maximaal 12 eco's verbuikt.
 
leuk verslag van je bbq avontuur, het regelen van de temperatuur heb je hierboven al een aantal tips voor gekregen, en verder is het gewoon oefenen en proberen, gewoon doen dus  ;)
 
Nee gewoon de kooltjes op een hoopje aan ??n kant. Lekker knus op elkaar. Dan heb je veel meer ruimte voor je vlees ;)
 
Leuk verslag! "Kort omdat ik het vergeten was" LOL
Wat je zegt is waar, als het lekker smaakt en je hebt lol gehad dan is het toch super.

Ik ben nu zelf ook wat serieuzer bezig maar heb zeker ook nog altijd problemen met de temperatuur. Er zijn al goede tips voorbij gekomen zoals hete kolen op nog niet ontbrandde kooltjes. Waar je ook eens naar kunt kijken is de snake-method. Daar begin ik wel fan van te worden. Zeer constante temperatuur.... nadeel is natuurlijk wel ALS de temp te hoog is dan is ie ook constant te hoog :D

Gewoon lekker Q-en, testen en proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan