BasBQ
Beef en Steak

Eenvoudig Toscaans brood uit de Dutch Oven

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Altijd handig om in huis te hebben: een pakje Toscaans brood van de Lidl. Kost pakweg ??n euro en bevat bloem, kruiden en gedroogde tomaat.
Ik maak dit bijvoorbeeld op kampeertripjes enzo. De smaak is namelijk niet schokkend anders dan uit een gewone oven, maar op de camping is vers brood natuurlijk wel zo leuk en lekker :)

De 500 gr bloem aanmaken met 250 ml lauwwarm water en twee eetlepels olijfolie.
Ik maak het deeg meestal de dag ervoor en laat overnacht rijzen in de koelkast, maar 's morgens maken voor 's avonds geeft ook een behoorlijk resultaat. Zolang je het deeg naar voldoende tijd geeft, want dan ontwikkelt het de mooiste smaak en structuur.
Ik houd altijd aan: Rijzen, tweede maal licht kneden, nogmaals rijzen, dan pas bakken:
IMG-20130616-WA0006_zps3f40ff27.jpg


Ca 5 briketten onder de DO, ca 12 op  het deksel:
IMG-20130616-WA0004_zpsa8627ae1.jpg

Overigens doe ik de onderste briketten niet direct ?nderde DO, maar iets erbuiten, anders wordt de bodem te heet en verbrand je brood.

Eruit na een minuut of 25, brood moet 'hol' klinken als je erop klopt.
20130616_190758_zps91cd38cf.jpg


Aansnijden en smullen maar:
IMG-20130616-WA0005_zpsac2d05e2.jpg


Have fun, Jeroen
 
Ziet er erg leuk en smakelijk uit Jeroen. Kende dit lidl pakje niet maar ga het nu zeker eens proberen
 
dat ziet er lekker uit Jeroen!
 
Mooi broodje man!

Je kunt ook met je thermapen (als je die hebt) meten, bij 95?C is je brood gaar, dan hoef je het er niet uit te halen ;)
 
Krijg er honger van!
 
Grappig!
 
lekker hoor, prima te doen op de camping van de zomer
 
noskos zei:
Mooi broodje man!

Je kunt ook met je thermapen (als je die hebt) meten, bij 95?C is je brood gaar, dan hoef je het er niet uit te halen ;)

Kijk, dat is weer zinvolle info. Thx mr.D!
 
Mooi structuur .. !! 
 
Nou......ik weet wat we gaan doen dit weekend!!
 
Plan iets aangepast.....ga hem dit weekend eens op de pizzasteen in de kamado leggen. Ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan