BasBQ
Beef en Steak

Eendenborst warm roken?

  • Onderwerp starter Eindelijk een OTP
  • Startdatum
E

Eindelijk een OTP

Gast
Ola,
ik wil een eendenborstfilet warm roken. Op zoek op het www zie ik wel wat recepten, maar niet wat ik verwacht.

De gedachte is:
Vet insnijden tot net boven de huid
Beetje PeZo erop
BBQ voorbereiden op warm roken (kolen aan de zijkant, rooster afgedekt etc)
Briketten opstoken en wanneer deze warm zijn in de ketel leggen
- Dan eerst de filet op de vetkant op het rooster om die wat aan te branden
Daarna de filet naar het midden van het rooster verplaatsen (buiten bereik van de briketten dus), met de vetlaag omhoog (filetje evt op een alu folie leggen om zijn eigen vet op te vangen?)
Snippers bij de briketten en roken maar, dometemperatuur naar zo'n 100 - 110 graden
Rustig wachten tot een kerntemperatuur van ca. 55 graden
Inpakken in folie, laten rusten en dan smullen maar  :D

Wat denken jullie?
Goed plan?
Kruiden aanpassen (ik wil een beetje de "wild" hoek in qua smaak)
Uitvoering aanpassen?
Kerntemperatuur goed?

Bedankt voor de input, repo volgt als ik hem ga maken dan  :)

Groeten,
Erik
 
Volgens mij lijkt mij dat een prima idee hoor.
Of anders een reversed sear, (eigenlijk als een Picanha)

In beide gevallen wil ik wel proefkonijn zijn (en dan praat ik over proeven h?  ;) )

Mac
 
Dus je wilt het konijn zijn bedoel je  :D

Ik heb reversed sear wel eens geprobeerd maar ik kreeg geen puf meer uit de briketten . . . . . . .  :-S
Maar dat zou wel leuker zijn dan eerst aanbraden ja ( *duimpje in de lucht steekt)

Ik ga starten!
 
Als je het gaat warmroken, dan zou ik eerst een pekel voorstellen, daarna in de koelkast laten drogen.
Wanneer je het vervolgens gaat roken dan zou ik het niet eerst grillen, maar juist eerst roken zodat
je zoveel mogelijk rook hebt op de eendenborst voordat het de gewenste temperatuur bereikt.
 
Thanks Miki.

De duck ligt er al op, dus pekelen zal voor een volgende keer zijn.
Het plan is inderdaad eerst roken, en dan reverse sear nog even een knapperig randje geven. . . . . 
 
=)) =))

Nee, nee, hij was na een uurtje op 55 graden kern. Toen even reverse sear (geen vlammen, wel rook) en toen zat ie al op 63 graden kern. Na 20 minuten rusten aangesneden. Was iets minder ros? als op gemikt, maar zeker niet te droog geworden. Was op zich lekker, maar ik denk dat pekelen wel meer kan brengen (iemand een geod recept voor een pekelbadje voor eend?)
Paar plakjes geproefd, rest in de koelkast voor de lunch vandaag. Hoop jaloerse blikken in de kantine  :D
Rooksmaak zat er vandaag nog beter in natuurlijk.

Heb een paar foto's gemaakt, die volgen binnenkort.

Maar als iemand een leuk pekelbad weet voor eend, dan graag. ;)
 
Paar plaatjes zoals beloofd  B-)

Reverse sear, geen vlammen, wel meer rook.


Zo kwam de filet van de Q af:


Na het rusten doorgesneden:


Was lekker, de volgende dag nog lekkerder  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan