Beef en Steak

Een pulled pork met de complimenten van de familie en frustratie van de pitmaster

AlexG

Tondelzoeker
Na mijn redelijk gelukte BCC vorige week de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met een pulled pork. Bij de Makro een niet te groot stuk procureur gehaald van 2,3kg en na aandringen van m'n meisje iets minder dan de helft gebruikt. Mocht het toch mis gaan, dan hebben we nog een stukje over voor poging 2 en 1kg is ruim voldoende voor 2 volwassenen en 2 kinderen.

Na mijn kleine ruzie met de temperatuur (veel te hoog steeds) tijdens de BCC toch wat minder briketten gebruikt. Eerste probleem waar ik tegenaan liep was het aansteken. 10 kooltjes gaat niet werken in een grote starter o_O. Hoopje gemaakt maar en dan maar op de ouderwetse manier.
IMG_20200711_085539.jpg
IMG_20200711_090603.jpg

Na ruim een uur eindelijk de kooltjes tegen de snake aan kunnen leggen en kon de pret beginnen (dacht ik).
IMG_20200711_102103.jpg

Helaas weer ruzie met de temperatuur :mad:. Veel te hoog steeds. De planning was ergens tussen 110 en 120 uit te komen, maar dat werd 150 graden.... Schuiven maar dicht, deksel af en toe eraf om de temperatuur te laten dalen, maar dat schoot niet echt op. Gelukkig kan een procureur wel wat hebben. Timer op 5 uur ingesteld en na 4 uur wel even gecontroleerd of debark niet al droog was, maar dat viel wel mee. Na 5 uur eraf, in folie met een beetje appelsap en de procureur ingesmeerd met barbecuesaus en weer op de barbecue (en vergeten foto's te maken). Probe erin en weer wachten.
Na een half uurtje was de temperatuur al op 90 graden :eek:. Toch maar even laten liggen en de temperatuur daalde weer naar 81 graden om daarna weer na een klein uurtje tot 90 graden op te lopen. Tijd om'm eraf te halen en te laten rusten en dan na 10 minuutjes pullen.
IMG_20200711_170608.jpg
IMG_20200711_171605.jpg
IMG_20200711_172316.jpg

De meisjes hebben al trek, dus nog wat barbecuesaus erdoor en dan op een lekker vers stokbrood en aanvallen!
IMG_20200711_172528.jpg
IMG_20200711_172919.jpg

De frustraties van de pitmaster zijn gelukkig niet in het vlees gaan zitten en de meisjes hebben genoten!

Ziet er lekker uit!
Als alles gelijk goed gaat, valt er niets te leren

Als je de deskel er steeds afhaalt om de temperatuur te laten dalen, dan voorzie je de kooltjes van extra zuurstof. Extra zuurstof = meer verbranding, dus doe je daarna de deksel er weer op dan zal de temperatuur stijgen.
Mocht het nu niet lukken de boel te temperen met het aanpassen van de schuiven (kan maar zo langer dan een kwartier duren alvorens je resultaat ziet van je aanpassing), kun je ook altijd een paar kooltjes eruit halen met een tangetje ;)

Ziet er lekker uit!
Als alles gelijk goed gaat, valt er niets te leren

Als je de deskel er steeds afhaalt om de temperatuur te laten dalen, dan voorzie je de kooltjes van extra zuurstof. Extra zuurstof = meer verbranding, dus doe je daarna de deksel er weer op dan zal de temperatuur stijgen.
Mocht het nu niet lukken de boel te temperen met het aanpassen van de schuiven (kan maar zo langer dan een kwartier duren alvorens je resultaat ziet van je aanpassing), kun je ook altijd een paar kooltjes eruit halen met een tangetje ;)
Deksel eraf = meer zuurstof.... Dat klinkt wel heel logisch, net als tijd die nodig is om de temperatuur te laten na het aanpassen van de schuiven...
Barbecueën met (een klein beetje) frustratie zal niet goed stroken met geduld hebben :censored:. Vandaag weer een poging gedaan met temperatuur regelen (ook weer niet lekker gegaan), maar daarover meer in mijn volgende stukje (spareribs).
Dank voor de tips!! Daar heb ik echt heel veel aan!

Mooi gemaakt.

je kan de starter ook omkeren en dan gebruiken om aan te steken, of leg er een paar extra bij, je hoeft ze niet allemaal bij je snake te leggen 😉

als je het te warm vindt dan gewoon boven en onder de schuiven bijna dicht knijpen.
Bedenk je ook dat de dome thermometer 15 tot 20 graden meer aangeeft dan je rooster temperatuur.

Gefeliciteerd met je Knorretje.

Mooi verslag. Ziet er lekker uit. Had graag een broodje mee gepikt.
Gracias met de 🐷

Beside. Temp beheersing is altijd de uitdaging.
Tipje. Schaf een kleine starter aan, of verklein de huidige. Dan maak je minder kolen warm. Ik gebruik zelden mijn grote starter.
Zie voorgaande reacties.

Succes, dit komg goed. 👍

Het is toch goed gekomen.
Meisjes genoten. Jij zelf toch ook wel van het resultaat toch?

Gefeliciteerd 🥳 met je Knor, uiteindelijk is alles goed gekomen en er is niets zo belangrijk dan om je meisjes tevreden te houden😜

Zo herkenbaar dit. Mijn eerste PP op de weber was de meest stressvolle BBQ ooit. Maar uiteindelijk wel een heerlijke PP op tafel weten te zetten. Dat is het mooie er van. Ik zou eigenlijk nog eens PP op de weber moeten maken. kijken hoe het me nu vergaat :cool:
Gefeliciteerd met je knorrie.

Terug
Bovenaan Onderaan