BasBQ
Beef en Steak

Een nieuwe plekje voor Joe de Kamado

 
 

KJ_Nico

Kooltjesharker
Berichten
232
Al voordat Joe zich huisvestigde, was een overkapping achterin de tuin een grote wens van ons. We zitten graag buiten, maar om een lounge- of dinerset zonder bescherming zo buiten te laten staan vonden we zonde. Dus elke keer als we naar binnen gingen, werd alles ingepakt. Dat werden we behoorlijk zat. Ook een mooie droge plek voor de kamado was ook een grote reden voor een overkapping. En aangezien de tuin na 10 jaar wel een metamorfose kan gebruiken, zijn we begonnen met het bouwen van een Douglas overkapping. Voor de start heb ik menig uurtje op het WWW naar informatie en ideeën gezocht hoe je het beste een overkapping kan maken. De ideeën zijn later omgezet in een autoCAD bouw tekeningenset.
Hieronder een afbeelding van de huidige tuin.
ZWDEW64m.jpg


De vlonder is gebouwd op dwarsbalken welke gemonteerd zitten op 70stuks Bankirai palen van 1mtr diep. Onze eerste plan was om de geïmpregneerde vlonderplanken te vervangen voor Douglas versie. Uiteindelijk hebben we toch gekozen voor bankirai vlonderplanken, ivm de duurzaamheid. Nadat de oude planken verwijderd waren, constateerde dat er een drietal palen verrot waren. Deze hebben we vervangen. Tevens hebben we de hoogte aangepast naar beneden. Ook hebben we de fundaties van de palen gezet. Het was eigenlijk de bedoeling dat de fundatie net boven de nieuwe vlonder zouden uitsteken. Maar helaas door een meetfout is dit niet gelukt, en hebben we ervoor gekozen de vlonder hoger dan de fundatie te maken.
HTvGopgm.jpg
btanHuim.jpg

GxjhGM4m.jpg
n7QNDl2m.jpg


Voordat de nieuwe vlonderdelen gelegd konden worden, moesten ze natuurlijk eerst geleverd worden en naar de tuin gebracht worden. Helaas hebben we geen achterom. Dus alles via de buren over de schutting heen.
9QSlAVQm.jpg


Fasering één was gereed, oude vlonderdelen verwijderd, fundaties gezet, elektra voorbereid en nieuwe delen gemonteerd.
ugI1y5tm.jpg


Fasering twee kon gestart worden. We hebben gekozen om geen standaard overkapping aan te schaffen, maar complete zelfbouw. In de eerste levering had ik ook het casco mee besteld. De staanders zouden van een dikte van 15x15 krijgen. Best grove jongens. Vooral als je 6 lengtes van 250cm besteld en je krijgt er drie van 6 meter.
De bedoeling is verder om een achterwand te plaatsen, als mede twee zij wanden. Deze worden van zwart gespoten Douglas blokhutprofiel opgebouwd. Nu kan je hiervoor speciale regels kopen, die je monteert aan de staanders. In deze regels schuif je de profielen. Wij gingen voor een andere optie, in de balken zouden sponningen gemaakt worden voor de profielen. En dan is het handig dat je een timmerman in de buurt hebt met een werkplaats. Op de werkplaats werden de balken eerst op lengte gezaagd, afgevlakt en door de diktebank gehaald. Zo werden ze van fijnbezaagd naar geschaafd. En men wat knappen ze daar van op. Tevens heeft de beste man gelijk de penverbindingen gemaakt.
X4mKD13m.jpg
4RjgKFWm.jpg


De vlonderdelen boven de fundaties zaten vast met enkele schroeven. Deze verwijderd en zo konden we starten met het casco deel. Er is besloten om een lichte afschot naar links voor te maken. Hier zal uiteindelijk een waterton komen te staan. Doordat de balken goed voorbereid waren, stond het frame binnen een dag. En dit samen met mijn wederhelft opgebouwd. Vandaag heb ik de vlonderdelen teruggelegd, uiteraard eerst de uitsparingen eruit gehaald voor de palen. Al met al ziet het er goed uit. Nu is het wachten op de levering van de wanden en het dak.
m3dizLUm.jpg
oWDmOYam.jpg

1vZ2EjTm.jpg
jatyp0Lm.jpg

WxSnYDRm.jpg
1YMWfdvm.jpg

3Nx8a4im.jpg
t6aAHudm.jpg

XObkV2Jm.jpg
0ZuFJQgm.jpg

IH4WxTql.jpg


Zodra er weer werk is uitgevoerd zal een update doen.....
 
Mooi project, vindt het er nu al heel mooi uitzien! ;)
Dit wordt een lekker plekje in de tuin!🔥👍
 
Ziet er veel belovend uit! Heel mooi al!
 
Ziet er al veel belovend uit Nico. Leuk project. Ik ben hier ook lekker bezig. Gaat wel veel tijd in zitten om de tuin helemaal BBQ proef te maken
 
Het heeft even op zich laten wachten. Maar gister kwamen eindelijk de wanden voor de overkapping. We kunnen dus weer verder....
PYZKl4xm.jpg
VCSCaR7m.jpg


In de tussen tijd ben ik bezig geweest met het ontwerpen van de buitenkeuken zelf. Waar ik meezit is, bouw ik nou de Joe in, of laat ik hem in zijn originele onderstel, of maak maak ik een plek in de keuken waar hij op een stevige plank op voetjes staan. De vraag is, stel dat je aan het smoken ben, wat doet de rook met je als je in de overkapping zit.....
 
Laatst bewerkt:
Flinke overkapping!
En duidelijk te zien dat er een volleerd timmerman aan de slag is geweest.
Top 👌🏻
 
De vraag is, stel dat je aan het smoken ben, wat doet de rook met je als je in de overkapping zit.....

Low en slow valt het reuze mee Nico. Daar komt niet zo heel veel rook vrij. Maar zodra je iets gaat aanzetten. Of iets gaat grillen staat de boel zo blauw. En dan zit je niet zo lekker meer. Ik zou even wachten met het bouwen van een complete keuken. En eerst eens de Q uitproberen onder de overkapping. Je kunt dan ook gemakkelijk spelen met de plaats. Wellicht heeft een bepaalde hoek een natuurlijke trek waardoor er geen rook onder je dak blijft staan.

Ik heb voor m’n BBQ een aparte overkapping gezet. Ik merk met grillen dat het snel vol rook staat. De rook wil dan ontsnappen via de zijkanten. Maar slaat dan door de wind weer terug. Ik wil er een afzuiging onder maken. Ben alleen nog aan het uitdenken hoe ik die een beetje mooi kan maken.
 
Nu al mooi, en dan is het nog maar een framewerk :D

Succes met het de rest!
 
Nou, we zijn twee weken verder, maar ook een overkapping verder. Nou ja op 5% na dan.
Nadat het houtwerk voor de wanden geleverd was konden we verder. Immers had ik sleuven gevreesd in de staanders. Dus de wanden moeten eerst gemonteerd worden voordat het dak afgemaakt kon worden.

3AzFPMlm.jpg
HKZVVCbm.jpg


Daarna was het tijd om de dakdragers te monteren. Hiervoor had ik balken 100x50 voor gekozen. Deze vastgeschroefd met 6x150mm schroeven. Zodat ik niet met metalen hoekbeugels aan de gang hoefde.

lfcqLJcm.jpg
pQcP6eHm.jpg

8NgUvBMm.jpg
x09M7q4m.jpg


Nadat de dakdragers vastlagen, heb ik het dakbeschot gemonteerd.

COB2xl0m.jpg
SyLk36sm.jpg


De bedoeling was om op het dakbeschot rechtstreeks het EPDM-dakbedekking te plakken. Maar ik vond het dakbeschot niet kwalitatief goed genoeg om dat te doen. Misschien had ik toch iets dikker dakbeschot moeten bestellen. Voor mijn gevoel ik ervoor gekozen om panlatten te plaatsen met daaroverheen underlaymentplaten. met aansluitend de boeidelen. De boeidelen heb ik zo'n 4 a cm boven het dak gemonteerd. dit in verband met de regen.

hXKqGCEm.jpg
5DjhXnQm.jpg

2eDPwsRm.jpg
xuPGtDRm.jpg


Hierna werd het tijd om het EPDM aan te brengen. Hier keek ik wel even tegen op. Maar het is werkt vrij eenvoudig. De hoeken zijn een kleine uitdaging. Maar tis allemaal gelukt. De randen heb ik afgewerkt met antraciete daktrimmen.

c3tnc1Wm.jpg
M7hzJAcm.jpg


Ik begon deze post dat ik voor 95% klaar ben. Die 5 procent is nog een extra deel boeidoel. Doordat we een extra dak gemaakt hebben (panlatten en underlayment) ben ik hoger uit gekomen dan verwacht. Zodra ik de keuken uitgedokterd heb, en hier hout voor ga bestellen bestel ik een extra rij boeideel mee. Maar voorlopig ben ik best trots (aangezien mijn diploma zegt dat ik een electricién ben...

Iedergeval staat de hardware nu mooi droog, en is het eerste gerecht in de overkapping een feit...

M1SAycLm.jpg
HL491grm.jpg

5MVYHUPm.jpg
Efstp4Gm.jpg


Volgende stappen:
  • Verlichting;
  • Keuken;
  • Tuinset; verdere aankleding.
 
Erg mooi zeg, super plek geworden. Mag je trots op zijn!
 
Dat is al een mooie overkapping! Veel beschut kook- en eetplezier 🥳
 
Woooow, dat is echt mooi geworden Nico!
Super benieuwd naar de keuken
 
Wat een heerlijke post om op mee te lezen! Succes met de laatste loodjes en alle avonturen daarna Nico!
 
Heel mooi! En ook je gerecht ziet er smakelijk uit😀

Vraagje, je geeft aan dat je het dakbeschot achteraf dikker had willen hebben. Wat heb je nu als dakbeschot gebruikt?
 
Mooie overkapping geworden Nico. Heb je prima opgelost zo met je dak. EPDM of dakleer kan je eigenlijk nooit direct op de planken aanbrengen. Dit lijm je vast. En zodra het hout iets gaan werken scheurt je dakbedekking. Zeker als het al een paar jaar ligt. Ook heb je door deze luchtlaag ook een mooie koude brug gemaakt waardoor er geen vocht of condens onder je dak kan ophopen. En zo kunnen je planken niet gaan schimmelen. Die zwarte puntjes die dan op je plafond komen is toch best zonde. Ik heb op mijn dakje 3cm PIR-platen liggen. Die doen het zelfde.
Ik heb vandaag mijn laatste run hout besteld. En natuurlijk is dat weer een afwijkende maat. Dus moet alles ook even langs de spuiter...

(Ps) Je mag zeker trots zijn. Wij als vonkenboeren zijn eigenlijk ook alleskunners
 
Heel mooi! En ook je gerecht ziet er smakelijk uit😀

Vraagje, je geeft aan dat je het dakbeschot achteraf dikker had willen hebben. Wat heb je nu als dakbeschot gebruikt?
Nou dikker, dit is 16mm. Maar ik had de kwaliteit wat beter verwacht.
 
Mooie overkapping geworden Nico. Heb je prima opgelost zo met je dak. EPDM of dakleer kan je eigenlijk nooit direct op de planken aanbrengen. Dit lijm je vast. En zodra het hout iets gaan werken scheurt je dakbedekking. Zeker als het al een paar jaar ligt. Ook heb je door deze luchtlaag ook een mooie koude brug gemaakt waardoor er geen vocht of condens onder je dak kan ophopen. En zo kunnen je planken niet gaan schimmelen. Die zwarte puntjes die dan op je plafond komen is toch best zonde. Ik heb op mijn dakje 3cm PIR-platen liggen. Die doen het zelfde.
Ik heb vandaag mijn laatste run hout besteld. En natuurlijk is dat weer een afwijkende maat. Dus moet alles ook even langs de spuiter...

(Ps) Je mag zeker trots zijn. Wij als vonkenboeren zijn eigenlijk ook alleskunners

Toch wordt bij bijna alle afdakjes EPDM wel direct op de planken aangebracht. Dat is juist het mooie van EPDM; het is zeer rekbaar en kan tegen deze werking van het hout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan