BasBQ
Beef en Steak

Een nieuwe bbq

Csaw

Tondelzoeker
Berichten
3
Hallo allemaal,

Nu ik met mijn Weber het hele bbq'en wat heb ontdekt wil ik graag een serieuzere bbq aanschaffen.
Eerst was ik erg ge?nteresseerd in een kamado, maar nadat ik wat winkels heb bezocht begin ik meer naar een pellet smoker te neigen.
Zo is er bijvoorbeeld van Traeger die 780 pro.

Wat mijn aanspreekt is de automatisering (en dus gemak), grilloppervlak en eerlijk gezegd vind ik het ook mooier.

Kan iemand mij het volgende vertellen:
1) Wat rooksmaak betreft, is het een groot verschil met een kolen bbq?
2) Hoeveel "lawaai" produceert zo'n pelletsmoker? Ik vind het geen fijn idee om tijdens lange cooks mijn buren ermee op te zadelen als die rustig in de tuin van het mooie weer liggen te genieten.

Dank voor de hulp!
 
Csaw zei:
Hallo allemaal,

Nu ik met mijn Weber het hele bbq'en wat heb ontdekt wil ik graag een serieuzere bbq aanschaffen.
Eerst was ik erg ge?nteresseerd in een kamado, maar nadat ik wat winkels heb bezocht begin ik meer naar een pellet smoker te neigen.
Zo is er bijvoorbeeld van Traeger die 780 pro.

Wat mijn aanspreekt is de automatisering (en dus gemak), grilloppervlak en eerlijk gezegd vind ik het ook mooier.

Kan iemand mij het volgende vertellen:
1) Wat rooksmaak betreft, is het een groot verschil met een kolen bbq?
2) Hoeveel "lawaai" produceert zo'n pelletsmoker? Ik vind het geen fijn idee om tijdens lange cooks mijn buren ermee op te zadelen als die rustig in de tuin van het mooie weer liggen te genieten.

Dank voor de hulp!
ik heb zelf een pellet bbq. de voor/nadelen van een pellet bbq.  is dat je bij lage temperatuur rook hebt en hoge temp geen rook
Dit kan je redelijk voor de hand liggend vinden maar ik vind het een voor / nadeel.

je vragen:
1) tja ik denk dat je met kolen dezelfde resultaat kan behalen, de intensiteit ligt denkt ik aan teveel factoren om een ja/nee te zeggen
ps je proeft het gerookte wel, maar ik denk dat kolen en aparte rook cilinders ofzo het zelfde resultaat behaald kan worden gehaald
2) het lawaai is een ventilator .. daar zou ik me niet druk om maken.

wat algemene koop"tips"
- koop hittebestendige kit om kieren te voorkomen tijdens montage
- koop vilt (weber bbq) om de deur goed te laten sluiten (betere rook smaak)
- pellets makkelijk "verwisselen"  (deurtje in de pellet houder) .. kan ook eruitzuigen met een 50,- bouwstofzuiger bij de bouwmarkt, haal gelijk een spatel om hem schoon te maken.
- bakken voor de pellets (voer bakken voor honden/katten)
- asstofzuiger
- verleng kabel (action ofzo)

Hierom heb ik zelf 2 soorten pellets, de duurdere rookpellets (ongeveer 18 tot 22,- per 9  10kg) en goedkopere kachelpellets a 5,- per zak van 14kg voor de hogere temperaturen.

Wat ik (nog) niet heb
- schuif om bv vlammen van de vuurpot "direct" naar het vlees te doen (temp blijft 250)
- temperatuur sonde(s) voor vlees .. dus ik moet het met Ikea vlees thermometers doen.


minpunten (ligt aan jezelf of dit ook zo ervaart)
- niet low  & slow zonder rook (immers hout geeft rook op lage temp)
- je verbrand de duurdere rookpellets zonder rookgeur op hoge temperatuur als je bv pizza wilt maken, hiervoor is wisselen naar goedkopere brandstof mijn oplossing.
- verlengkabel, je hebt ook accu varianten maar dat vind ik de kosten niet waard.


Sommig (duurdere) merken hebben wat isolatie ofzo, hiermee verbruik je minder pellets.





 
Terug
Bovenaan Onderaan