BasBQ
Beef en Steak

Een lijstje beginneling vraagjes( U bent gewaarschuwd!)

Zie je nou wel dat je alle antwoorden hier kan vinden.
 
Frits zei:
De mastertouch heeft de deksel tuck away (heel handig) het gourmet rooster met de mogelijkheid tot vel gadgets en een handvat waar je twee gereedschappen aan kan hangen.

Voor mij werken briketten het beste in een kogel bbq, vooral de kokos die geven bijna geen rook. Voor rooksmaak gebruik ik rookhout

Kokos briketten kan je goed kopen bij de Colruyt in Belgie, nog geen 14 euro per doos van 10 kilo.

Ik gebruik meestal een volle weber starter (2,5 kilo) daar kan je een goede drie uur mee aan de gang.

Goede lashanschoenen zijn goud waard en ze zijn niet eens duur.

Dank voor de uitleg over de Master touch Q, wellicht dat dit dan toch een goede keus gaat zijn boven de premium variant.
Colruyt belgie, ik ken het niet en het is denk ik niet echt in de buurt, of ze moeten toevallig ook verzenden en niet al te duur richting NL.

Nosmo zei:
Niet twijfelen over de dekselhouder, ik heb er ook een aan mijn Webert en die is reuze handig, je krijgt er trouwens ook het gourmet rooster bij voor dat geld. Lijkt mij geen slechte deal, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk.

Mijn porto tja, laten we het er op houden dat alles boven de 150 euro voor mij al veel geld is  maar als het een goede investering is dan wil ik wel meer uitgeven en ik denk dat het een goede investering gaat zijn.
riona zei:
Zie je nou wel dat je alle antwoorden hier kan vinden.

Yep iedereen is erg behulpzaam en vriendelijk, dat is fijn  :)  !
maroc zei:
Ik ben ook een aantal weken geleden voor de mastertouch gegaan, geen moment spijt van gehad tis echt een super Q.
wat betreft de starter, de goedkope starters als die van de aldi liggen tegenwoordig ook innmenig tuincentra.

Voor je het weet doe je dingen die je voor je zelf niet mogelijk had geacht.

Ik zal toch eens dan naar die Aldi variant kijken als deze ook gewoon goefd is en er evenveel in kan als de Weber, of laat ik het zo zeggen als er genoeg in kan voor paar uur Q-en is dat goed genoeg voor mij  :) !

Gerard777 zei:
noskos zei:
Ik stook een halve zak houtskool op in mijn ei en dan heb ik in de tussentijd de as niet weg geharkt uit de onderkant. Dus veel as van houtskool?!?

Plus 1. Hangt gewoon af van de kwaliteit. Ik heb nu de kokosbriketten uit de ?0,50 cent per kg aanbieding en die geven me een potje as.... Dus ook kokos is verdeeld in categorieen

Welke waren dan in de aanbieding voor 50 cent per kg?
 
De bricos bij vuurenrook. Het zijn prima briketten voor het geld. De slechtste kokosbriket is altijd beter dan de beste (bruinkool) briket :p
 
Daar had ik iets over gelezen op het forum maar wat ik las was toch wel erg negatief over die briket  :p
Ik had via het andere forum contact met iemand die wat zou proberen te regelen maar heb al een tijd helaas niets meer van hem gehoord.. en of die aanbieding er nu nog is geen idee.. en als de meningen van de mensen hier toch wat negatiever waren weet ik niet of het slim is om er voor te gaan, bruinkool briketten wil ik zeker niet.
Nog paar vraagjes,

Welke winkels zijn volgens jullie goed kwa service etc? want ik wil dus de Weber Master touch(limited) GBS system edition, 57cm gaan aanschaffen.
Kom een beetje bij de volgende winkels uit:

http://www.bbqtotaalmarkt.nl/
http://www.barbequespeciaalzaak.nl/
http://www.barbequeshop.nl/
http://www.barbecueland.nl/
http://www.cookoutshop.nl/
http://www.bbqcenter.nl/

Wat is in jullie ervaring een goede winkel of waar halen jullie doorgaans je spullen? ik ben namelijk al hier in de tuincentra geweest maar kon de weber nergens vinden( helaas).

 
via tuincentrum de bosrand (tcdebosrand.nl) kun je 10 % korting krijgen, ik weet niet of ze ook opsturen.
Kijk daar even.

als je een keuze gemaakt hebt, e mij het geld overmaakt, wil ik hem voor je halen, dan heb je hem van het weekend  :)
 
He Leo,

Ik had je al een Pm gestuurd maar ook nog even hier, dank voor je aanbod!

Nog paar andere vraagjes:


1 Vroeg me ook af of jullie voordat je gaat grillen het vlees eerst mits nodig nog wat droog deppen en er  nog wat olie doet zodat het niet vast plakt( als je geen marinade gebruikt) of dat dit niet altijd nodig is.

2 het schoonmaken van de Q, ik zat te denken aan iets als een messing borstel om het schoon te maken als hij nog heet is of kan ik het beter laten afkoelen?, eventueel zijn er nog andere manieren of andere * sopjes*?

3 Als je bv een kipgerecht maakt of laten we zeggen gemarineerde kippenvleugeltjes bereid, doen jullie ze dan zonder folie op de Q of met?
 
1. Ik doe meestal wat pindaolie op mijn vlees en dan de rub. Dep het altijd droog en laat het voor het grillen op kamertemperatuur komen. (Kip niet trouwens, dat hou ik koud totdat het erop gaat.

2. Ik maak mijn barbecue de eerstvolgende sessie schoon, dan stook ik hem op en als het vet van de vorige keer verkoold is gaat de borstel er overheen en daarna een doekje.

3. Waarom zou ik folie gebruiken voor kip?
 
3 Ik zou het niet weten, staat in een BBQ boek wat voor me ligt vandaar..  :)
 
Nee dus ;)
 
Is trouwens een boek van de Lidl genaamd: Barbequen: de beste recepten.
Daarin word gesteld als je bv kippenvleugels direct grilled dat je ze of in een bakje van aluminium moet doen of op aluminium folie, maar aangezien ik al met mijn geringe kennis toch wel wat twijfels had vroeg ik het hier en nu weet ik dus dat het niet nodig is, jammer dat ze zoiets dan wel opschrijven!
 
Ralf, veel barbecue boeken zijn geschreven voor de 'in 1 uur klaar barbecuers' daar staan ook vaak zaken in als voorkoken van vlees.

Voorkoken van vlees is de gruwel van de wat ervaren barbecuer, niet alleen omdat het niet nodig is maar bovenal omdat je met het voorkoken veel smaak van jevlees verliest, je houdt er wel een lekkere boulion aan over ;).

Zelf houd ik van schone roosters, daarvoor verwijder ik het rooster van de barbecue als ik klaar ben en als het rooster is afgekoeld maak ik het rooster schoon met een RVS pannenspons (5 minuten werk).

RVS%20Pannenspons-500x500.jpg
 
Ik gebruik ook de rvs sponzen, echter niet alle keren. Zo om de drie keer en volg ik de workflow van noskos.

Inlezen is natuurlijk altijd goed, maar er gaat niets boven oefenen. Maak notities van je sessies en leer van je fouten, deel je ervaring hier dan krijg je vaak wel tips over hoe het anders/beter kan. Foto's van je sessies zijn ook handig bij het verkrijgen van hulp.
 
Foto's inderdaad, moet alleen nog een smartphone kopen in 1 van de komende maanden( zsm iig) want ons fototoestel is helaas rip.
Maar vanaf zaterdag ga ik wat simpele gerechtjes beginnen te oefenen, en ik heb toch ondanks de prijs ecobrassa 10KG aangeschaft, nu nog bezien hoeveel of beter gezegd hoe weinig ik nodig heb voor die mini BBQ die ik ga gebruiken.
 
Frits zei:
Zelf houd ik van schone roosters, daarvoor verwijder ik het rooster van de barbecue als ik klaar ben en als het rooster is afgekoeld maak ik het rooster schoon met een RVS pannenspons (5 minuten werk).

RVS%20Pannenspons-500x500.jpg
Kijk, hier ga ik helemaal mee akkoord.

Het enige wat ik anders doe is dat ik de rooster in de dovende BBQ laat liggen en de rooster volledig schoonmaak bij het volgende gebruik.

En iets beter dan zo'n ijzeren sponsje heb ik nog niet gevonden om het rooster proper te houden.
 
Ik stopte de roestrvrijstalen roosters van de Weber vroeger gewoon in de afwasmachine. Wordt niet altijd helemaal schoon, maar de laatste stukjes poets ik dan weg met zo'n pannenspons. Die komen dan heel makkelijk los.
 
noskos zei:
2. Ik maak mijn barbecue de eerstvolgende sessie schoon, dan stook ik hem op en als het vet van de vorige keer verkoold is gaat de borstel er overheen en daarna een doekje.

Zo doe ik het ook,alleen gebruik ik een halve (of 2) citroen ipv een doekje en eventueel met zo'n gekleurd schuursponsje
 
Terug
Bovenaan Onderaan