BasBQ
Beef en Steak

Een lijstje beginneling vraagjes( U bent gewaarschuwd!)

C

Cona

Gast
Hoi Beste leden,

Nou omdat ik deze zomer weer voor het eerst echt ga Q-en heb ik toch wel enkele vragen die jullie als ervaringsdeskundigen vast wel kunnen beantwoorden.

1 Het begon dus met de Q keuze en merk, ik  twijfel nog tussen de Weber OTP 57 of de Master Touch variant hier van, zitten hier nu enorme verschillen in of is dit meer te vinden in accessoires?

2 De vraag die dan op komt is de kolen, houtskool of briketten, ik lees hier veel over op allerlei websites en de keuzes zijn enorm, ik neig denk ik naar een briket toe en dan de cocos variant of voegt houtskool echt veel toe ten opzichte van een briket?
Ik moet er bij melden dat ik zeker in het begin me vooral ga focussen op de basis en daar bedoel ik mee gewoon kleine stukjes vlees grillen(direct)
Wellicht dat het hier ook nog in uitmaakt of je houtskool/cocos briket gebruikt? ik las ook dat sommigen zweren bij houtskool dat dit een extra dimensie kwa smaak aan het voedsel zou geven, zelf weet ik niet zo zeker of het zo is maar ik kan het ook niet ontkrachten want ik heb geen vergelijking materiaal of het zelf ooit getest.

Ik las dat op houtskool gebied dat black ranch een goed merk zou moeten zijn( wel te duur voor mij), en bij de kokos briketten zijn er meer hele goede opties, ik zoek eigenlijk iets wat niet te veel rookt of een onaangename geur verspreid, mijn ouders hadden weber spul en ook een keer goedkope briketten van 2 euro per 5kg oid maar echt het rookte als de malle en stonk en dat wil ik dus liever niet.
Mijn voorkeur heeft ook dat er niet te veel as over blijft, of heb je dit altijd?
Op dit moment lees ik veel over de wat duurdere merken bij de kokos briket, maar zijn er ook merken met een goede prijs prestatie verhouding tot bv  10 euro per 10kg of minder? of zit je gewoon vast aan de duurdere merken als je wilt wat ik zoek ?
Zelf vond ik de BRICOS briket niet erg duur maar las hier toch wel wat verontrustende zaken over deze briket dus ik ben echt gaan twijfelen, zijn er nog andere alternatieven die rond mijn prijsklasse zitten?

3 Hier op doorgaande, ik zal in de zomer samen met 6 vrienden een gezellige dag gaan hebben waarin we in de middag paar uur gaan Q-en, ik heb geen enkel benul hoeveel kolen er door heen gaan als je bv een uurtje of 3 Q-ed, of wat dat betreft hoeveel kolen je vanaf het begin in je Q moet plaatsen of hoeveel je er in de starter moet doen.
Zit hier veel verschil in per merk of is er wel een vaste maatstaf? wil er wel bij vermelden dat ik dus gewoon dit soort vlees zal aanschaffen(simpel) dat zal ik bij de keurslager gaan doen zoals het er uit ziet, dus even nog niet zelf marineren etc, dat komt in de nabije toekomst wel, eerst vertrouwd raken met de basics.

* Gemarineerde speklapjes( pikante variant)
* Gemarineerde kip filets
* Hamburgers( nog geen idee wat voor type)
* Kippen vleugeltjes
* BBQ worstjes

Als mijn ouders Q-den was het altijd meer van we doen het uit de losse pols kwa hoe lang het vlees er nu op moest(zonder kap) ik vroeg me af of hier geen maatstaven voor zijn of dat het bij dit soort simpel vlees inderdaad min of meer op gevoel is, mijn stiefvader deed echter de hele Q vol met kolen en dat ging echt te hard en bepaalde zaken werden dus gewoon zwart of veel te ver door bakken, dit wil ik dus niet hebben, en dus neig ik zelf naar om niet al te veel in de Q te doen.

Als we de kolen hebben gehad kom ik ook op het puntje veiligheid uit wat ook in mijn ogen belangrijk is , dan wel niet het aller belangrijkste en daarmee ook hoe je de Q/starter moet aan maken.( vul aan als ik iets ben vergeten)

* Paar goede handschoenen, maakt merk/type nog erg veel uit? welke hebben jullie?
* Brikettenstarter, ik neig naar Weber, zijn er nog andere goede opties?
* Lucifers voor de starter.
* Blokjes om de kolen in de starter aan te krijgen, ik herinner me dat je vooral geen petrolium basis spul moet kopen, welke merken zijn geschikt?
* Pan met water voor als je in brand vliegt al zal dat hoop ik niet gebeuren en zand voor op de Q zelf als ik ga grillen zonder deksel, ik ga er van uit dat als ik de deksel er op doe en de zuurstof/lucht toevoer dicht zet dat het ook werkt.

Edit: en weer een vraagje bedacht:

4 De Weber Q's hebben een thermometer op de kap zitten, als het zo is dat ik bij bovenstaande vlees soorten ook de kap er op moet doen, maakt de temperatuur dan erg veel uit of is dat pas echt van belang bij het moeilijkere en grotere vlees werk?

Verder weet ik even 1 2 3 geen andere vraagjes meer, wellicht dat ik er nog op kom, als jullie aanvullende dingen hebben buiten de vragen die ik had dan deel het met me  :)  !
Last but not least dank voor het door lezen van deze lap tekst!
 
Ff snel doorheen gelopen.
1 ik vermoed dat je de 57 performer bedoeld (die met werkblad) heb deze ook en vind het werkblad en de rest super. Is idd wel stukje duurder.
2 Briketten is minder heet maar langer durend. Reken met kokos op 3 uur voor een volle starter. Houtskool brandt heter maar korter en geeft veel as.
Goed Kokos briketten geven erg weinig as en branden mooi op. (let wel op rare merken deze kennen veel bindmiddel en rommel.
Dus steaks of kort BBQ-en Houtskool, langer Q-en Briketten (tenzij je de hitte nodig hebt)
3 Een 57 geeft met een volle starter dus 3 uur brandtijd. Er is een topic met vergelijkingen maar Ecobrase  of Dammers wordt als zeer goed gezien.
De rest is minder maar zeker niet slecht. Ikzelf gebruik Boerenbond/Welkoop en ben hier erg tevreden over (balans prijs/kwaliteit)
Marinades (zeker met suiker verbranden snel dus let hier op)
Aanmaken met 1of 2 weberblokjes of Albert heijn houtpers blokjes werkt prima. Je hebt binnen 20-30 minuten een volle hete Q
Veiligheid is een kwestie van gezond verstand, als je geen rare dingen doet kan er in principe niet veel gebeuren

De rest hier vult wel aan wat ik zo snel vergeten ben  :p
 
Boldeagle zei:
Ff snel doorheen gelopen.
1 ik vermoed dat je de 57 performer bedoeld (die met werkblad) heb deze ook en vind het werkblad en de rest super. Is idd wel stukje duurder.
2 Briketten is minder heet maar langer durend. Reken met kokos op 3 uur voor een volle starter. Houtskool brandt heter maar korter en geeft veel as.
Goed Kokos briketten geven erg weinig as en branden mooi op. (let wel op rare merken deze kennen veel bindmiddel en rommel.
Dus steaks of kort BBQ-en Houtskool, langer Q-en Briketten (tenzij je de hitte nodig hebt)
3 Een 57 geeft met een volle starter dus 3 uur brandtijd. Er is een topic met vergelijkingen maar Ecobrase  of Dammers wordt als zeer goed gezien.
De rest is minder maar zeker niet slecht. Ikzelf gebruik Boerenbond/Welkoop en ben hier erg tevreden over (balans prijs/kwaliteit)
Marinades (zeker met suiker verbranden snel dus let hier op)
Aanmaken met 1of 2 weberblokjes of Albert heijn houtpers blokjes werkt prima. Je hebt binnen 20-30 minuten een volle hete Q
Veiligheid is een kwestie van gezond verstand, als je geen rare dingen doet kan er in principe niet veel gebeuren

De rest hier vult wel aan wat ik zo snel vergeten ben  :p

+1 boldeagle

Leuk topic, ik ben ook nog zoekende/proberende naar de optimale omstandigheden voor het bereiden

ik gebruik eigenlijk alleen maar de argentijnse houtskool in de keramische bbq en weber otp (sinds kort erbij), de bruine aanmaakblokjes van weber of houtkrullen voor het aansteken, geen ervaring met kokos maar schijnt ook goed te werken! Zeker geen in troep gedrenkte blokjes!

meter op de kap ok maar ik doe het met 2 probes met draadloos (igrill) zodat ik niet steeds hoef te checken op de kap - handig met slecht weer maar ook stukje wantrouwen en gebrek aan ervaring wellicht. Ik doe er eentje in bbq en eentje in het vlees (en dan kan het ook nog eens mis gaan - zie picanha eergisteren) maar doorgaans voldoende controle hiermee!
 
1) als ik het zo vlug heb gezien is het grote verschil de handige dekselhouder tussen beide
2) ecobrasa is mijn vaste keus, veel minder troep dan de weber briketten kijk hier
3) dat hangt heel erg van je bereiding af, maar ik pak meestal 3/4 starter. Als ik klaar ben doe ik alle schuiven dicht en dan kun je de volgende keer recyclen.

Om wat meer lol uit de hobby zou ik de slagerspakketjes links laten liggen en bijvoorbeeld te beginnen met:
moink balls
leo's kip fingers
abts
spiffs

Daarna kun je eens los gaan met b.v.:
beer can chicken
spareribs, b.v. easterwoods

* handschoenen, ik heb ze wel maar pak ze meestal als ik de haren al van mijn arm af heb :D
* brikettenstarter van weber is een goede keuze
* aanmaak blokjes, ik heb ze van weber gebruikt, heb nu goedkopere van de macro, die bevallen ook goed
* pan met water heb ik er nooit bij staan, gewoon de deksel er op

De thermometer in de deksel is een handig hulpmiddel in het begin, houdt er wel rekening mee dat deze temperatuur wel redelijk verschilt tov de roostertemperatuur. Ik heb geen thermometer in mijn beide bbq's, wat ik wel een handig hulpmiddel vind bij grotere stukken vlees is een vlees thermometer (b.v. de fantast van de ikea is goedkope starter).

Volgens mij heb ik de meeste puntjes gehad. O ja de belangrijkste aanvulling is dus, gewoon veel recepten gaan proberen. Er zal eens wat mislukken daar leer je ook van, maar gewoon gaan doen! Bij twijfel gewoon foto's op het forum gooien en er is altijd wel iemand die je verder kan helpen!
 
structor zei:
* handschoenen, ik heb ze wel maar pak ze meestal als ik de haren al van mijn arm af heb :D

;D ;D
 
ik gebruik de bruine aanmaakblokjes van de AH, zijn goedkoop en werken prima.
verder gebruik ikzelf niets anders als Ecobrasa briketten, zijn inderdaad wel flink aan de prijs, ondanks de korting. voor korte bbq sessies kan je natuurlijk ook prima vooruit met andere briketten, zie de test van Frits,

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1354.0

als je voor veilig wilt gaan, en je komt naar de Tony Stone volgend weekend, krijg je van mij een brandblusser  ;)

potje bbq rub kun je denk ik op de TS ook kopen en ik zou dan ook gaan voor zelf rubben van je vlees, is zoveel lekkerder als de voorgemarineerde stukken vlees.

hamburgers zijn prima zelf te maken, de Spiffsburgers werden al genoemd, heel goed zelf te maken en je wilt geen andere meer

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=398.0

ook de kipfingers is een makkelijk recept, panko moet je ergens bij de toko halen

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3164.0

Weber heeft tegenwoordig ook een klein formaat starter, hier kun je prima mee uit de voeten.

losse thermometer kan je kopen bij de Ikea voor rond de 10 euro.

hoop je zo een klein beetje op weg geholpen te hebben
 
Even over de hoeveelheid briketten in de Q, het is makkelijk als je een hete en een wat koelere zone in je BBQ hebt, zodra het te hard gaat boven de hete zone schuif je het vlees dan gewoon naar de koelere zone, en door de deksel gaart het vlees dan nog gewoon door zonder te verbranden. Ook handig om je speklappen gaar te krijgen zonder een vuurzee door druipend vet.

Ik zelf doe eigenlijk nooit meer dan het halve onder rooster vol met briketten, de andere helft is dan je koelere zone en je hoeft er ook geen hele berg briketten in te gooien, gewoon een laagje van 1 a 1,5 briketten dik.

Voor de Weber goedkope kokos briketten van Terlanco (kosten ongeveer 1 euro per kilo), voor de Primo Damers houtskool.

- Goedkope lashandschoenen van de ijzerhandel.
- Een goede RVS tang voor het vlees.
- Goedkoop cr?me br?l?e brandertje van de Xenos om je aanmaak blokjes mee aan te steken. Doet het ook goed als het waait.
- Als je maar een paar keer per jaar BBQ-ed een starter van de aldi, anders eentje van Weber. 

Altijd BBQ-en met de deksel op de Q en geen BBQ worst nemen want die zijn heel goor! :-X Gewoon normale braadworsten nemen dus.
 
structor zei:
* handschoenen, ik heb ze wel maar pak ze meestal als ik de haren al van mijn arm af heb :D

Brazilian wax the structor way?
 
1) Wat de weber betreft, ze zijn allebei prima. Je kunt ook een oude kopen op Marktplaats en daar eventueel een nieuw roostertje in doen, kan een hoop geld schelen.

2) In mijn webers stook ik alleen maar kokosbriketten en dan van betere kwaliteit, dus dammers, ecobrasa, flamy. Dat zijn prima briketten die lang mee gaan. Je kunt daar moeilijk over doen, maar met de hoeveelheid keren dat ik barbecue in de week (zo'n 3x) doe ik gemiddeld een maand met 10 kg. Dus duur is slechts relatief ;)

3) Ik start eigenlijk altijd met 3/4 Weber starter. Maar ik maak meestal ??n gerecht en barbecue niet 3 uur lang achter elkaar met kleine gerechtjes...

4) Accessoires zoals Nosmo al zegt:

- paar lashandschoenen van de bouwmarkt of online. Kunnen een hoop hebben en zijn goedkoop.
- goede tang van de kookwinkel voor je vlees, niets zo'n goedkoop ding uit een barbecueset, die zijn waardeloos om vlees te pakken (die gebruik ik voor mijn kolen).
- bruine aanmaakblokjes van de appie of de blokker
 
Het is vooral een kwestie van smaak en voorkeuren, ieder heeft zijn eigen stijl hierin. Voor Low en Slow gebruik ik flamy cocosbriketten omdat je met deze brandstof door middel van toevoeging van rookhout een specifieke smaak kan toevoegen (voorkeur heeft maple (favoriet), hickory en mesquitte, ik heb niks met fruithout. Anderen Zweren hier juist bij), voor snelle sessies gebruik ik hele lichte houtskool die wij bij een boer ik Frankrijk halen. Die maakt het nog op de traditionele manier en zijn mooie grote stukken.

Qua veiligheid doe ik er niets aan. Ik gooi picanha met verkant op de kolen waarbij vlammen van een halve meter geen uitzonderingen zijn. Voordeel is dat alles heel snel dooft als je luchttoevoer dicht doet en deksel erop.

Enige tip die ik je kan geven is veel lezen, uitproberen en ervaren om zo je eigen stijl en smaak te ontwikkelen!
 
Big-T zei:
Enige tip die ik je kan geven is veel lezen, uitproberen en ervaren om zo je eigen stijl en smaak te ontwikkelen!

+1, er staat zoveel goede info hier, kom er gewoon niet doorheen om alles te lezen!
 
+1 hier, er word zoveel nuttigs verteld dat  ik er niets meer aan toe hoef te voegen ;)
ik  wil eigenlijk alleen nog melden dat je leert door te doen als je maar logisch nadenkt.

Succes met proberen.
 
maroc zei:
+1 hier, er word zoveel nuttigs verteld dat  ik er niets meer aan toe hoef te voegen ;)
ik  wil eigenlijk alleen nog melden dat je leert door te doen als je maar logisch nadenkt.

Succes met proberen.

Logica, en ik maar denken dat BBQ-en op kolen ook emotie is haha  j/k ik snap wat je bedoelt.
Er is inderdaad al erg veel gezegd maar mocht je nog op iets komen waar je van denkt dat wil ik hem nog mee geven mag dat hoor, :)
Dank voor je reactie!



Gabor zei:
Big-T zei:
Enige tip die ik je kan geven is veel lezen, uitproberen en ervaren om zo je eigen stijl en smaak te ontwikkelen!

+1, er staat zoveel goede info hier, kom er gewoon niet doorheen om alles te lezen!

Inderdaad he, ook jij bedankt voor de bijdrage!

Big-T zei:
Het is vooral een kwestie van smaak en voorkeuren, ieder heeft zijn eigen stijl hierin. Voor Low en Slow gebruik ik flamy cocosbriketten omdat je met deze brandstof door middel van toevoeging van rookhout een specifieke smaak kan toevoegen (voorkeur heeft maple (favoriet), hickory en mesquitte, ik heb niks met fruithout. Anderen Zweren hier juist bij), voor snelle sessies gebruik ik hele lichte houtskool die wij bij een boer ik Frankrijk halen. Die maakt het nog op de traditionele manier en zijn mooie grote stukken.

Qua veiligheid doe ik er niets aan. Ik gooi picanha met verkant op de kolen waarbij vlammen van een halve meter geen uitzonderingen zijn. Voordeel is dat alles heel snel dooft als je luchttoevoer dicht doet en deksel erop.

Enige tip die ik je kan geven is veel lezen, uitproberen en ervaren om zo je eigen stijl en smaak te ontwikkelen!

Goede nuttige tips dank, rookhout etc daar ga ik nog niet aan beginnen maar wie weet in de toekomst wel.
Maar houtskool heeft dus voor bv een uurtje of 3 Q-en de voorkeur boven cocos briketten?

noskos zei:
1) Wat de weber betreft, ze zijn allebei prima. Je kunt ook een oude kopen op Marktplaats en daar eventueel een nieuw roostertje in doen, kan een hoop geld schelen.

2) In mijn webers stook ik alleen maar kokosbriketten en dan van betere kwaliteit, dus dammers, ecobrasa, flamy. Dat zijn prima briketten die lang mee gaan. Je kunt daar moeilijk over doen, maar met de hoeveelheid keren dat ik barbecue in de week (zo'n 3x) doe ik gemiddeld een maand met 10 kg. Dus duur is slechts relatief ;)

3) Ik start eigenlijk altijd met 3/4 Weber starter. Maar ik maak meestal ??n gerecht en barbecue niet 3 uur lang achter elkaar met kleine gerechtjes...

4) Accessoires zoals Nosmo al zegt:

- paar lashandschoenen van de bouwmarkt of online. Kunnen een hoop hebben en zijn goedkoop.
- goede tang van de kookwinkel voor je vlees, niets zo'n goedkoop ding uit een barbecueset, die zijn waardeloos om vlees te pakken (die gebruik ik voor mijn kolen).
- bruine aanmaakblokjes van de appie of de blokker

Ik ben al een tijdje op zoek naar een 2e handse weber maar dat valt toch wel tegen, of te ver weg of al direct verkocht aan iemand anders dus ik denk er over om maar gewoon in 1x een nieuwe te gaan halen mocht er in bv een maandje oid niets op mijn pad komen.
Dat iets wat duur is relatief is ben ik het eens , maar dat is met alles zo.. sommige mensen geven 3000 euro uit aan een vakantie, een andere weer 500 en vind dat al veel geld, ik ben gewoon dit soort prijzen niet gewend, van thuis uit hadden we nooit zo'n dure kolen, dat zal denk ik ook deels zijn waarom ik het zo duur vind maar iemand gaf ook al wat goedkopere opties aan.
Ik ga wel allerlei gerechtjes maken maar ik denk dat het ook is omdat ik dit gewoon gewend ben en mijn vrienden dat ook zijn, maar ik sluit niet uit dat in de toekomst ik wat verder zal ontwikkelen, de starter voor 3/4e vol is dus the way to go,  een tang had ik ook aan gedacht maar zoals je al aangaf ik had gedacht oh ik pak er 1 gewoon uit een kant en klaar setje maar dat is dus niet zo slim,dank je voor je reply!

Nosmo zei:
Even over de hoeveelheid briketten in de Q, het is makkelijk als je een hete en een wat koelere zone in je BBQ hebt, zodra het te hard gaat boven de hete zone schuif je het vlees dan gewoon naar de koelere zone, en door de deksel gaart het vlees dan nog gewoon door zonder te verbranden. Ook handig om je speklappen gaar te krijgen zonder een vuurzee door druipend vet.

Ik zelf doe eigenlijk nooit meer dan het halve onder rooster vol met briketten, de andere helft is dan je koelere zone en je hoeft er ook geen hele berg briketten in te gooien, gewoon een laagje van 1 a 1,5 briketten dik.

Voor de Weber goedkope kokos briketten van Terlanco (kosten ongeveer 1 euro per kilo), voor de Primo Damers houtskool.

- Goedkope lashandschoenen van de ijzerhandel.
- Een goede RVS tang voor het vlees.
- Goedkoop cr?me br?l?e brandertje van de Xenos om je aanmaak blokjes mee aan te steken. Doet het ook goed als het waait.
- Als je maar een paar keer per jaar BBQ-ed een starter van de aldi, anders eentje van Weber. 

Altijd BBQ-en met de deksel op de Q en geen BBQ worst nemen want die zijn heel goor! :-X Gewoon normale braadworsten nemen dus.

Dank voor die tip over een koelere zone, ik had er al ergens kort iets over gelezen maar had er niet echt bij stil gestaan dat dit sowieso erg verstandig is , ook bij kleinere gerechtjes die sneller klaar zijn.
Terlanco heb ik nog nooit van gehoord maar ik ga dat eens even checken! BBQ worst goor? ik vind die van de lidl wel lekker haha, smaken verschillen zullen we maar zeggen  ;)
De starter van de Aldi, heb ik nog niet gezien toen we bij de Aldi waren, maar die is op zich ook goed te doen dus en kan er evenveel in als de weber?
Creme brule brandertje is inderdaad wel handig mocht het echt hard waaien.

Leo zei:
ik gebruik de bruine aanmaakblokjes van de AH, zijn goedkoop en werken prima.
verder gebruik ikzelf niets anders als Ecobrasa briketten, zijn inderdaad wel flink aan de prijs, ondanks de korting. voor korte bbq sessies kan je natuurlijk ook prima vooruit met andere briketten, zie de test van Frits,

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1354.0

als je voor veilig wilt gaan, en je komt naar de Tony Stone volgend weekend, krijg je van mij een brandblusser  ;)

potje bbq rub kun je denk ik op de TS ook kopen en ik zou dan ook gaan voor zelf rubben van je vlees, is zoveel lekkerder als de voorgemarineerde stukken vlees.

hamburgers zijn prima zelf te maken, de Spiffsburgers werden al genoemd, heel goed zelf te maken en je wilt geen andere meer

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=398.0

ook de kipfingers is een makkelijk recept, panko moet je ergens bij de toko halen

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3164.0

Weber heeft tegenwoordig ook een klein formaat starter, hier kun je prima mee uit de voeten.

losse thermometer kan je kopen bij de Ikea voor rond de 10 euro.

hoop je zo een klein beetje op weg geholpen te hebben

Je helpt me zeker op weg Leo, ik kom volgend weekeind idd naar tony stone toe, alleen ik heb geen idee wie nu wie is etc dus dat word moeilijk,maare ik sta altijd open voor een brandblusser!  :Dhahaha.
Zelf de burgers maken kan inderdaad ook en ik geloof direct dat zelf marineren/rubben van je vlees een betere smaak geeft echter moet ik even bekijken hoe ik op die dag of de dag er voor met de tijd zit, want als hun komen.. de dagen er voor heb ik het wat druk met van alles en spullen de diepvries in doen tja ik weet niet of dat zo'n succes is.
De kleinere briketten starter van Weber volstaat dus gewoon om de Q met een laagje van 1/1.5 kolen vol te krijgen aan 1 kant zodat ik 2 zones kan cre?ren? niet dat straks toch blijkt oh in die kleine starter kan toch niet genoeg kolen, zal er iig eens naar kijken want ik had die kleinere variant zelf nog niet voorbij zien komen.

De thermometer is goede tip maar heb ik die voor dit soort vlees echt hard nodig? ik bedoel van ja ik ken zo veel mensen die dat nooit gebruiken en dat zijn absoluut geen profs of wat dan ook maar gewoon ik denk gemiddelde Nederlanders die af en toe eens q-en, maar als hij echt wat toevoegt zal ik het zeker gaan halen!

Gabor zei:
ik had weber keukenhandschoenen met duim maar dan is alles lastig vastpakken, gebruik nu vaak deze zwarte handschoenen, beetje fetisj en volgens de vrouwen en niet charmant maar wel functioneel, ook voor plukken pulled pork handig

http://www.true2bbq.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&category_id=22&product_id=71&Itemid=12

Dank voor de link gabor!

structor zei:
1) als ik het zo vlug heb gezien is het grote verschil de handige dekselhouder tussen beide
2) ecobrasa is mijn vaste keus, veel minder troep dan de weber briketten kijk hier
3) dat hangt heel erg van je bereiding af, maar ik pak meestal 3/4 starter. Als ik klaar ben doe ik alle schuiven dicht en dan kun je de volgende keer recyclen.

Om wat meer lol uit de hobby zou ik de slagerspakketjes links laten liggen en bijvoorbeeld te beginnen met:
moink balls
leo's kip fingers
abts
spiffs

Daarna kun je eens los gaan met b.v.:
beer can chicken
spareribs, b.v. easterwoods

* handschoenen, ik heb ze wel maar pak ze meestal als ik de haren al van mijn arm af heb :D
* brikettenstarter van weber is een goede keuze
* aanmaak blokjes, ik heb ze van weber gebruikt, heb nu goedkopere van de macro, die bevallen ook goed
* pan met water heb ik er nooit bij staan, gewoon de deksel er op

De thermometer in de deksel is een handig hulpmiddel in het begin, houdt er wel rekening mee dat deze temperatuur wel redelijk verschilt tov de roostertemperatuur. Ik heb geen thermometer in mijn beide bbq's, wat ik wel een handig hulpmiddel vind bij grotere stukken vlees is een vlees thermometer (b.v. de fantast van de ikea is goedkope starter).

Volgens mij heb ik de meeste puntjes gehad. O ja de belangrijkste aanvulling is dus, gewoon veel recepten gaan proberen. Er zal eens wat mislukken daar leer je ook van, maar gewoon gaan doen! Bij twijfel gewoon foto's op het forum gooien en er is altijd wel iemand die je verder kan helpen!

Als het verschil de deksel houder is tja, weet niet of ik dat 30 euro verschil waard vind( uit mijn hoofd dacht ik)
Wat meer lol uit de Hobby halen tja aan 1 kant is dat zeker zo, aan andere kant heb ik er op dit moment zoiets van naja ik vind de basis voor mij echt even voldoende en dat icm drukte de dagen er voor weet ik niet of ik alles anders zou gaan maken maar ik ga anders gewoon kijken of ik een midden weg kan vinden, en anders de vrouw even mee aan het werk zetten( als ze wil haha)  ;)
Ook dank voor de tip over de thermometer, al zal ik geen grote stukken vlees gaan bereiden, zeker de komende tijd niet maar in de toekomst denk ik wel!
Gabor zei:
Boldeagle zei:
Ff snel doorheen gelopen.
1 ik vermoed dat je de 57 performer bedoeld (die met werkblad) heb deze ook en vind het werkblad en de rest super. Is idd wel stukje duurder.
2 Briketten is minder heet maar langer durend. Reken met kokos op 3 uur voor een volle starter. Houtskool brandt heter maar korter en geeft veel as.
Goed Kokos briketten geven erg weinig as en branden mooi op. (let wel op rare merken deze kennen veel bindmiddel en rommel.
Dus steaks of kort BBQ-en Houtskool, langer Q-en Briketten (tenzij je de hitte nodig hebt)
3 Een 57 geeft met een volle starter dus 3 uur brandtijd. Er is een topic met vergelijkingen maar Ecobrase  of Dammers wordt als zeer goed gezien.
De rest is minder maar zeker niet slecht. Ikzelf gebruik Boerenbond/Welkoop en ben hier erg tevreden over (balans prijs/kwaliteit)
Marinades (zeker met suiker verbranden snel dus let hier op)
Aanmaken met 1of 2 weberblokjes of Albert heijn houtpers blokjes werkt prima. Je hebt binnen 20-30 minuten een volle hete Q
Veiligheid is een kwestie van gezond verstand, als je geen rare dingen doet kan er in principe niet veel gebeuren

De rest hier vult wel aan wat ik zo snel vergeten ben  :p

+1 boldeagle

Leuk topic, ik ben ook nog zoekende/proberende naar de optimale omstandigheden voor het bereiden

ik gebruik eigenlijk alleen maar de argentijnse houtskool in de keramische bbq en weber otp (sinds kort erbij), de bruine aanmaakblokjes van weber of houtkrullen voor het aansteken, geen ervaring met kokos maar schijnt ook goed te werken! Zeker geen in troep gedrenkte blokjes!

meter op de kap ok maar ik doe het met 2 probes met draadloos (igrill) zodat ik niet steeds hoef te checken op de kap - handig met slecht weer maar ook stukje wantrouwen en gebrek aan ervaring wellicht. Ik doe er eentje in bbq en eentje in het vlees (en dan kan het ook nog eens mis gaan - zie picanha eergisteren) maar doorgaans voldoende controle hiermee!

Wat voor merk is die Argentijnse houtskool? en 2 draadloze probes tja ik denk dat ik dat nog niet ga gebruiken, lijken me dure dingen of viel dat mee? denk als je zoiets gebruikt het wel handig is voor mij in de toekomst bij grotere stukken vlees.
De picanha, daar had ik iets van gelezen volgens mij, zal het nog eens opzoeken.
Boldeagle zei:
Ff snel doorheen gelopen.
1 ik vermoed dat je de 57 performer bedoeld (die met werkblad) heb deze ook en vind het werkblad en de rest super. Is idd wel stukje duurder.
2 Briketten is minder heet maar langer durend. Reken met kokos op 3 uur voor een volle starter. Houtskool brandt heter maar korter en geeft veel as.
Goed Kokos briketten geven erg weinig as en branden mooi op. (let wel op rare merken deze kennen veel bindmiddel en rommel.
Dus steaks of kort BBQ-en Houtskool, langer Q-en Briketten (tenzij je de hitte nodig hebt)
3 Een 57 geeft met een volle starter dus 3 uur brandtijd. Er is een topic met vergelijkingen maar Ecobrase  of Dammers wordt als zeer goed gezien.
De rest is minder maar zeker niet slecht. Ikzelf gebruik Boerenbond/Welkoop en ben hier erg tevreden over (balans prijs/kwaliteit)
Marinades (zeker met suiker verbranden snel dus let hier op)
Aanmaken met 1of 2 weberblokjes of Albert heijn houtpers blokjes werkt prima. Je hebt binnen 20-30 minuten een volle hete Q
Veiligheid is een kwestie van gezond verstand, als je geen rare dingen doet kan er in principe niet veel gebeuren

De rest hier vult wel aan wat ik zo snel vergeten ben  :p

He Boldeagle,


Ik bedoelde deze BBQ:

http://www.barbequespeciaalzaak.nl/product/weber-master-touch-gbs-57-cm/78123/

Houtskool word dus heter en korter ok, maar bv het merk black ranch waar ik positieve dingen over lees valt dat ook in de catagorie laat veel as achter dat jij weet? of is het gewoon bij houtskool sowieso het geval dat er meer as achter blijft?
Voor mij maakt houtskool of briket niet echt uit, maar ook omdat ik eigenlijk het gros over coco briketten hoor en zie spreken denk ik van dan zal dat wellicht toch de beste keuze zijn, al lees ik (wel in mindere mate) ook mensen die over bepaalde merken houtskool zeer te spreken zijn,sommigen stellen zelfs dat houtskool van zich zelf extra smaak toevoegt aan het vlees, ik heb gewoon weg geen idee of dit uberhaupt zo is of kan.
De boerenbond/welkoop als merk had ik nog niet bekeken, ga dat zeker even checken!


Hoop dat ik niemand vergeten ben, zo veel quotes  :)
Ik ga gewoon even de linkjes door lezen en de tips die zijn gegeven morgen door laten werken evenals de recepten.
Ook ga ik zo nog even de test die frits heeft gedaan bekijken, klinkt interessant!
ben er nog steeds niet uit of houtskool of coco briket nu beter is voor het vlees wat ik wil gaan maken maar anders zou ik ze eigenlijk beiden eens moeten proberen, als ik houtskool wil proberen gelden dan eigenlijk nagenoeg dezelfde regels mbt de starter vullen 3/4? en buiten black ranch zijn er nog mensen die enkele goede merken weten?

Ga zo nog even een boekje lezen en morgen alles door lezen, dank allen.
 
De mastertouch heeft de deksel tuck away (heel handig) het gourmet rooster met de mogelijkheid tot vel gadgets en een handvat waar je twee gereedschappen aan kan hangen.

Voor mij werken briketten het beste in een kogel bbq, vooral de kokos die geven bijna geen rook. Voor rooksmaak gebruik ik rookhout

Kokos briketten kan je goed kopen bij de Colruyt in Belgie, nog geen 14 euro per doos van 10 kilo.

Ik gebruik meestal een volle weber starter (2,5 kilo) daar kan je een goede drie uur mee aan de gang.

Goede lashanschoenen zijn goud waard en ze zijn niet eens duur.
 
Niet twijfelen over de dekselhouder, ik heb er ook een aan mijn Webert en die is reuze handig, je krijgt er trouwens ook het gourmet rooster bij voor dat geld. Lijkt mij geen slechte deal, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk.
 
Ik ben ook een aantal weken geleden voor de mastertouch gegaan, geen moment spijt van gehad tis echt een super Q.
wat betreft de starter, de goedkope starters als die van de aldi liggen tegenwoordig ook innmenig tuincentra.

Voor je het weet doe je dingen die je voor je zelf niet mogelijk had geacht.
 
Ik stook een halve zak houtskool op in mijn ei en dan heb ik in de tussentijd de as niet weg geharkt uit de onderkant. Dus veel as van houtskool?!?
 
noskos zei:
Ik stook een halve zak houtskool op in mijn ei en dan heb ik in de tussentijd de as niet weg geharkt uit de onderkant. Dus veel as van houtskool?!?

Plus 1. Hangt gewoon af van de kwaliteit. Ik heb nu de kokosbriketten uit de ?0,50 cent per kg aanbieding en die geven me een potje as.... Dus ook kokos is verdeeld in categorieen
 
Terug
Bovenaan Onderaan