BasBQ
Beef en Steak

Een hele nieuwe uitdaging.

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Vandaag een nieuwe uitdaging meegenomen.
Een Rundertong. De bedoeling is om hier een gepekelde en gerookte rundertong van te maken voor op de boterham.
2011-11-17165558.jpg

2011-11-17165800.jpg

Heb er velen gemaakt maar nog nooit op de bbq.
 
ik ga je ook volgen Bert, heb dat nog nooit gekocht, en eerlijk gezegd trekt mij het ook totaal niet.
Vandaar dat ik wel heel erg nieuwsgierig ben of ik gelijk heb in mijn gedachte
 
Ik heb geloof ik nog nooit tong gegeten, en het trekt me ook niet.
Maar ga wel dit draadje volgen !
 
Mmmm,lekker,iets uit mijn jeugd.  Plakjes tong met mosterd en tongeworst.  Succes,jongen!!
 
willyowinki zei:
Mmmm,lekker,iets uit mijn jeugd.  Plakjes tong met mosterd en tongeworst.  Succes,jongen!!

Ja ja, willyowinky die jeugd hier op het forum weet niet meer wat er allemaal lekker is ;)
 
Bert, ik ga het volgen.
Ik vind tong heerlijk. In plakje op je brood bijv. Vroeger had je ook kalfstong. En, tong is heel erg mager vlees, zou mij goed doen!

 
Ben benieuwd Bert, wederom een mooi projectje om je vingers bij af te likken ;)
 
Frits zei:
Ben benieuwd Bert, wederom een mooi projectje om je vingers bij af te likken ;)

Jij zegt het  ;)
 
Heb ik een aantal keer gegeten, erg zacht als het goed bereid is. Ben benieuwd naar de BBQ versie!
 
Wat leuk om te doen!
Tong is heerlijk; al is het lang geleden dat ik rundertong gegeten heb, tegenwoordig loop ik wel es tegen lamstongetjes aan en dan neem ik er een paar mee die ik gewoon kook.
 
Bert, hoe gaat 'ie? Ben heel benieuwd hoe de tong wordt.
 
Dick3G zei:
Bert, hoe gaat 'ie? Ben heel benieuwd hoe de tong wordt.
Ligt nog steeds in zijn zout badje. Wordt waarschijnlijk zondag en anders dinsdag
 
He he wachten duurt lang. Maar gisteren was het zover de tong kon op de bbq.
Zo zag hij er uit na 9 dagen in de pekel.
P1060782.jpg

Ik heb hem gelijk na het aansteken op de bbq gelegd met behoorlijk wat rookhout. Beuken en wat vuren.
P1060784.jpg

De temperatuur heb ik de eerste 4 uur laag gehouden. 60 graden. Om de rook zoveel mogenlijk in te laten trekken. Op de tong zit tenslotte de huid nog en daar moet de rook door heen. Dat heeft tijd nodig.
Na 4 uur zag hij er zo uit.
P1060785.jpg

Nu werd het tijd om de temperatuur langzaam op te laten lopen tot iets boven de 100 graden.
Bij 50 graden kern heb ik de tong in alufolie gepakt met water erbij. Dit omdat ik denk dat de huid anders te droog wordt en niet makkelijk los laat.
Uit eindelijk na 9 uur kwam hij er zo vanaf. Gelijk even gecheckt of de huid los laat. Dat ging prima.
P1060789.jpg

Op deze foto zie je dat je de huid er in een lap af kunt trekken.
P1060793.jpg

En dit is dan het resultaat. Een gerookte rundertong
P1060795.jpg

P1060796.jpg

De smaak vond ik prima.
 
Klasse Bert, mooie reportage. Hoe was de smaak?
 
Frits zei:
Klasse Bert, mooie reportage. Hoe was de smaak?

Op z'n haags.    Lekkerrrrrrrrrr
 
Op z'n Haags is het Lekkah ;) We doen niet aan een r op het eind.

Hoe eet je dit nou? Doe je hem in plakjes o.i.d. of stukjes en wat eet je erbij? De tong die ik heb gegeten was eigelijk altijd als charcuterie in plakjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan