Beef en Steak

Eeerste keer beef jerky

 
 
 

Bartus Bonfire

Stoker
Berichten
389
De stoute schoenen aangeschoten en 500 gr soepvlees gehaald bij de slager. Ik heb de slager gevraagt dunne plakken te snijden in de lengte van het vlees.
IMG-20240618-WA0008.jpg

Een rub gemaakt van uipoeder, knoflookgranulaat, grove peper en zout,
IMG-20240618-WA0007.jpg

De cold smoke generator geïnstalleerd in de UBS en het vlees op het rooster gelegd, Ik heb gekozen voor berkenmot.
IMG-20240618-WA0006.jpg

IMG-20240618-WA0005.jpg

Alle luiken dicht en het vlees 6 uur in de smoke gehouden. Dit heb ik snachts gedaan bij een best wel koele buiten temp.
IMG-20240618-WA0016.jpg

De volgende dag de jerky van de UBS boven een kolenvuur gehangen op de tripod.
IMG-20240618-WA0009.jpg

De jerky net zolang laten hangen tot het vlees droog was maar niet hard.
IMG-20240618-WA0011.jpg

Zie hier het eindresultaat. De smaak is perfect. een heerlijke rooksmaak, ik ben iets te fanatiek geweest met het zout. de volgende keer de helft minder.
Ik laat de jerky nu "rusten" in de koelkast, ik denk dat de smaak zich dan beter ontwikkeld. Maar zover een heerlijk maaltje beef jerky. :D
 
Dat ziet er goed uit. Lijkt het op de “echte” beef jerky? Kan dit ook op een kamado en welke temperaturen moet ik dan aanhouden?
 
Dat ziet er goed uit. Lijkt het op de “echte” beef jerky? Kan dit ook op een kamado en welke temperaturen moet ik dan aanhouden?
Het kan ook op de Kamado, je zal een cold smoke generator moeten organiseren en de temp tussen 15 en 25° C houden. Ik heb in de nacht de UBS gebruikt rond de 15° C.De beef jerky is "echt", ik heb verschillende jerkies geprobeerd en deze is gewoon lekker. Moet alleen de volgende keer oppassen met het zout.
Voor het drogen van de jerky moet je uitgaan van 50 tot 70 graden in de Kamado. Weinig kooltjes dus en flink knijpen.

Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk
 
Wat een idee om zo beef jerky te maken. :D Ik maak het zelf door biefstuk in repen van 3 mm te snijden, te marineren en dan te drogen in de voedseldroger.
 
Dat ziet er lekker uit.

Heel mooi gelukt!
 
Wat een idee om zo beef jerky te maken. :D Ik maak het zelf door biefstuk in repen van 3 mm te snijden, te marineren en dan te drogen in de voedseldroger.
Dat is ook een manier maar dan mis je de lekkere rooksmaak. :D
 
Das waar, maar dat hoeft voor mij bij beef jerky niet perse. :D. Maar mss, kan ik de reepjes deels drogen in de kamado voor de rooksmaak en daarna verder drogen in de voedseldroger. Mmmm ideeën :unsure:
 
Terug
Bovenaan Onderaan