Beef en Steak

Dutch apple pie met boerenjongens en stroopwafel

Berbera

Sprokkelaar
Berichten
33
Op een ramsj site een aantal bbq boeken gevonden voor een redelijke prijs. O.a. Lowlands bbq van Jord.
Het recept zag er super lekker uit en voor alles een eerste keer, dus ook voor appeltaart bakken op de Bastard.

In het recept staat niet de diameter van de benodigde vorm vermeld. Ik heb een rvs springvorm van 24 cm gebruikt en het deeg en de vulling is best veel voor dit formaat. Ik had deeg over en 1 kg appels ipv de 1,5 kg uit het recept waren meer dan genoeg. Het recept gaf aan 1 uur indirect op 180 graden en dan zou de taart bruin moeten zijn. Dat was hij nog lang niet. Uiteindelijk heeft ie er 90 minuten op gestaan. Kerntemperaruur was toen zo'n 90-95 graden. De bodem en de randen waren prima, alleen de bovenkant bleef bleek en nauwelijks gaar. Daarom nog een tikkie nagegeven in de oven.

De smaak is top. Mooie combi van stroopwafels (ik had stroopwafelkruimels van de markt gebruikt), met de appels en boerenjongens en een mooi stevig deeg en afgemaakt met het gebonden vocht van de boerenjongens.

Leuk experiment, begrijp alleen niet goed waarom de bovenkant niet bruin wordt.

20240901_165815.jpg


20240901_165938.jpg


20240901_170113.jpg


20240901_184504.jpg


20240901_175622.jpg


20240902_214144.jpg
 
Owwwww dit ziet er lekker uit. Kan er hier iemand een topic openen Hoe blijf ik op gewicht 😭

M.b.t. de bovenkant: je lijkt "boven warmte tekort te komen", als je het geheel wat hoger in je dome zet heb je dat misschien wat meer?
Ik baseer me nu op mijn pizza ervaring op de bbq......
 
Dat ziet er goed uit. Altijd vervelend als de maatvoering mist. Als de kern boven de 92C zit is het deeg gaar, maar helaas heeft het soms meer of langer hitte nodig.
Proberen om het iets hoger in temperatuur te zetten in het laatste kwartier.
 
Het recept gaf aan 1 uur indirect op 180 graden en dan zou de taart bruin moeten zijn
Das een heerlijke taart geworden! Als ik uitga van mijn eigen appeltaart op de bbq dan houd ik altijd een temperatuur aan van 175-180 graden. En dan ben ik toch gemiddeld een kleine 2 uur verder als die mooi bruin en gaar is.
 
Ziet er goed uit, ik zie dat je mijn recept in het receptendeel ook al had gevonden, zo maak ik hem al jaren en altijd perfect van gaarheid.
Het niet bruin worden van de kruim kan komen omdat er normaal in het deeg boter zit die zorgt dat het deeg kan bruinen, de suikers spelen daarin ook een belangrijke rol
 
Ziet er goed uit, ik zie dat je mijn recept in het receptendeel ook al had gevonden, zo maak ik hem al jaren en altijd perfect van gaarheid.
Het niet bruin worden van de kruim kan komen omdat er normaal in het deeg boter zit die zorgt dat het deeg kan bruinen, de suikers spelen daarin ook een belangrijke rol
Die had ik idd gezien. De volgende keer laat ik hem er iets langer op staan. De topping was een kruimeldeeg van boter, suiker en bloem in redelijk gelijke hoeveelheden. Moet wel zeggen de temperatuur die de thermoworks op het rooster aangaf 9180) hoger was dan de thermometer in het deksel van de Bastard (160-170).
 
Terug
Bovenaan Onderaan