BasBQ
Beef en Steak

Du porc tir? vietnamien

  • Onderwerp starter iMinichinees
  • Startdatum
I

iMinichinees

Gast
Beste mede-smokers,

Onlangs heb ik een WSM 47 aangeschaft om lekker low & slow te smoken. Afgelopen week al geoefend met gerookte drumsticks en eergisteren met kippendijen en zalmfilet. Dat ging prima!

Vandaag het echte werk, een heuse procureur van 2 kg! Oftewel mijn eerste pulled porc. Daar ik enorm gecharmeerd ben van de Vietnamese keuken, heb ik een oosterse draai aan het "getrokken varkensvlees" gegeven. Namelijk: du porc tir? vietnamien. En verwerk ik het sappige varkensvlees op een bijzonder Vietnamees broodje: Bahn Mi Thit. Mijn Bahn Mi Thit is een opengesneden wit pistoletje. Een kant licht besmeerd met (kalfs)pat?, de andere kant besmeerd met Vietnamese mayo(zelfgemaakte saus o.b.v. mayo, vissaus, limoensap, suiker, rawit en koriander). Daarop rijkelijk de pulled porc. Hierop ingelegde julienne van wortel en tot slot een paar takjes verse koriander. 

Omdat ik geen ervaring heb met slow & low heb ik bijzonder veel informatie verkregen van het blog van Noskos. Heb de verhoudingen in de receptuur van zijn (wedstrijd) recept voor pp als uitgangspunt aangehouden. 

Om een Vietnamese twist te geven heb ik een rub gemaakt van rietsuiker, serehpoeder, knoflookpoeder, zeezout en gemalen gedroogde birdseye chillies.



De inject heb ik gemaakt op basis van water, limoensap, vissaus, serehpoeder, gepureerde knoflook, palmsuiker en gepureerde rawit.



De glaze is gelijk aan de inject(enkel iets meer suiker en muv serehpoeder ) en sterk gereduceerd tot een wat stroperige dikte.



Eindsaus: overgebleven glaze aangelengd met wat water en vocht van het vlees. 



Mijn eerste ervaring met low & slow: ten eerste het is leuk om te doen! Wat mij tevens opgevallen is, is dat het reguleren van de temperatuur op de WSM kinderspel is. Tot slot, het was verrukkelijk.

p.s. in alle opwinding ben ik vergeten een foto te maken van de procureur terwijl ie op de WSM lag! Moet ik voor een sticker opnieuw een pp smoken?  :-S
 
Ziet er lekker uit! Top eerste run.

(Denk dat ik ook wel zo'n "bami titje" lust )
 
ziet er heerlijk uit, denk ook zeker dat het ook zo gesmaakt heeft.
Voor je stikkertje zul je hm inderdaad nog een keer moeten maken, maar dat zal geen straf zijn neem ik aan  ;)
 
Dat ziet er uit als een heerlijk broodje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan