BasBQ
Beef en Steak

Dry Rub wordt nat - kwaliteit vlees?

 
 
 

Pharan

Vuurmaker
Berichten
74
Dag allemaal,
Ik heb vandaag wat moink balls voorbereid en daar de basis rub van Noskos op gedaan.
Ik merkte dat een paar minuten na het aanbrengen vd rub een redelijke hoeveelheid sappen uit de gehaktballetes kwamen. Zoveel dat de dry rub helemaal niet droog meer is.

Mijn vermoeden is dat dit met de kwaliteit van t gehakt te maken heeft.(gehakt ingespoten met water?) Kan iemand dat bevestigen?

't gehakt komt niet van slager, maar vd Lidl. Is de laatste keer denk ik, hahaha

Groeten,
Leon
 
Ik heb ze al meerdere keren gemaakt zoals jij beschrijft,zelfde rub en ook gehakt van de Lidl.
Maar heb nooit last gehad van veel vocht.
 
Leon zei:
Dag allemaal,
Ik heb vandaag wat moink balls voorbereid en daar de basis rub van Noskos op gedaan.
Ik merkte dat een paar minuten na het aanbrengen vd rub een redelijke hoeveelheid sappen uit de gehaktballetes kwamen. Zoveel dat de dry rub helemaal niet droog meer is.

Mijn vermoeden is dat dit met de kwaliteit van t gehakt te maken heeft.(gehakt ingespoten met water?) Kan iemand dat bevestigen?

't gehakt komt niet van slager, maar vd Lidl. Is de laatste keer denk ik, hahaha

Groeten,
Leon

Geen idee over de oorzaak. Ik heb zelf ook vaak het gehakt van de lidl en nooit problemen gehad.
misschien een slechte batch?
 
Ok, bedankt. Misschien tocht gehalte zout in de rub te hoog? Heb t recept precies aangehouden 1/4 zout.  Wel fijn zeezout gebruikt. Of hadden t grove korrels moeten zijn?

Of wellicht te veel rub erop waardoor t zout het vocht uit t gehakt begint te trekken?
 
Leon zei:
Ok, bedankt. Misschien tocht gehalte zout in de rub te hoog? Heb t recept precies aangehouden 1/4 zout.  Wel fijn zeezout gebruikt. Of hadden t grove korrels moeten zijn?

Of wellicht te veel rub erop waardoor t zout het vocht uit t gehakt begint te trekken?

Ik gebruik hier grof zeezout voor.
 
Ah, kijk. Dan scheelt het volume nogal als je ween 1/4 cup afmeet :).

De karbonades begonnen ook al te lekken. De rub gaat dan maar de prullenbak in en dan maak ik 'm opnieuw. Maak je de grove korrels wel fijn?
En hoe doe jij 't met de gemalen peper? Ik vind drie eetlepels errug veel :). Of zijn dat drie eetlepels korrels en die dan malen?
 
Leon zei:
Ah, kijk. Dan scheelt het volume nogal als je ween 1/4 cup afmeet :).

De karbonades begonnen ook al te lekken. De rub gaat dan maar de prullenbak in en dan maak ik 'm opnieuw. Maak je de grove korrels wel fijn?
En hoe doe jij 't met de gemalen peper? Ik vind drie eetlepels errug veel :). Of zijn dat drie eetlepels korrels en die dan malen?

Zout doe ik niks aan,peper pak ik 3 Etl. korrels en dan even met de vijzel.
 
Mike v R zei:
Leon zei:
Ah, kijk. Dan scheelt het volume nogal als je ween 1/4 cup afmeet :).

De karbonades begonnen ook al te lekken. De rub gaat dan maar de prullenbak in en dan maak ik 'm opnieuw. Maak je de grove korrels wel fijn?
En hoe doe jij 't met de gemalen peper? Ik vind drie eetlepels errug veel :). Of zijn dat drie eetlepels korrels en die dan malen?

Zout doe ik niks aan,peper pak ik 3 Etl. korrels en dan even met de vijzel.

O, wat grappig Mike, ik doe dus de peper eerst malen, en dan 3 EL. Verschil van interpretatie dus. Als er staat 3 EL gemalen peper, eerst malen dan meten. Zo lees ik het.
 
Dominique zei:
Mike v R zei:
Leon zei:
Ah, kijk. Dan scheelt het volume nogal als je ween 1/4 cup afmeet :).

De karbonades begonnen ook al te lekken. De rub gaat dan maar de prullenbak in en dan maak ik 'm opnieuw. Maak je de grove korrels wel fijn?
En hoe doe jij 't met de gemalen peper? Ik vind drie eetlepels errug veel :). Of zijn dat drie eetlepels korrels en die dan malen?

Zout doe ik niks aan,peper pak ik 3 Etl. korrels en dan even met de vijzel.

O, wat grappig Mike, ik doe dus de peper eerst malen, en dan 3 EL. Verschil van interpretatie dus. Als er staat 3 EL gemalen peper, eerst malen dan meten. Zo lees ik het.

Jij leest het goed hoor Dominique,ik vind het alleen makkelijker andersom.(gemakzucht)
 
Als er 3 eetlepels staat dan doe ik er 2,5 in de koffiemolen, dan kom ik op zo'n 3 eetlepels gemalen peper uit. Op de eoa manier is het gemalen altijd wat meer :)

 
Oh, en wat het zout betreft, ik heb altijd emmertjes van Baleine, blauw label.
 
Was het wel helemaal ontdooid? Mijn ervaring is als vlees nog wat bevroren stukken bevat wil er ook nog wel wat vocht uitkomen.
 
Ener zei:
Was het wel helemaal ontdooid? Mijn ervaring is als vlees nog wat bevroren stukken bevat wil er ook nog wel wat vocht uitkomen.

Als je vers vlees invriest gebeurd er het volgende. Het vocht in het vlees gaat bevriezen, dat worden dan ijskristallen die als het ware de cellen in het vlees perforeren. Je kan dat haast niet tegengaan. In de industrie gebruiken ze speciale vriesmethode om het zo snel mogelijk te bevriezen waardoor de ijskristallen kleiner blijven en daardoor heb je dat minder. Als het vlees dan weer ontdooit heb je altijd vochtverlies .
 
Het vlees was niet ingevroren. Ik wijt het probleem aan de hoeveelheid zout. Heb een kwart cup fijn zout genomen ipv grof zeezout. Ik ga la Baleine kopen en de rub opnieuw maken
 
Dry rub waar zout in zit wordt m.i. altijd nat, aangezien het zout vocht aan het vlees onttrekt.
Naar mijn mening heet het ook alleen 'dry rub' omdat het een droog mengsel is en geen natte marinade of pasta is (wat in feite een dry rub met een 'natte' conponent is). Je brengt het dus droog aan, maar dat betekent niet dat het ook droog blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan