BasBQ
Beef en Steak

Dry January: Limoncello

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.613
Onderwerp van de maand is drank in een gerecht verwerken, dat is mij te simpel.
Liever gebarbecuede drank maken aangezien dit nauwer aansluit bij mijn andere hobby...

Daarom 2 versies van de limoncello gemaakt.

Een gegrillede en een gerookte variant.
Aangezien het grillen maar een heel kort stukje van het proces is heb ik hem toch bij low en slow gezet, indien niet goed hou ik me aanbevolen door de wijsheid van de forumleiding :).

Voor deze test heb ik wel maar een half litertje alcohol van 93% gebruikt per versie.
Zo komt ik op een abv van +/-41%

In totaal ietsje meer als een liter van elk product.

Bij normale limoncello vind ik hem niet te zuipen als hij net klaar is, de smaken moeten nog huwen (+/-6weken).
Bij deze viel me op dat de gerookte versie drinkbaar is en er een vlezig smaak aan zit.
De grilled versie ... wel laat ons zeggen dat ik 6 weken ga wachten :censored:

Koud roken < = > Grillen
IMG_20210108_195818.jpg
IMG_20210109_194444.jpg



IMG_20210109_134812.jpg
IMG_20210109_195002.jpg


IMG_20210110_104658.jpg
IMG_20210109_200915.jpg


IMG_20210115_170858.jpg
IMG_20210115_201250.jpg

IMG_20210116_175824.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf niet zo van de limoncello maar er huizen hier personen die dat wel zijn. "Hee pap, kan jij dat ook maken ?". Hoe kom ik in houtskoolsnaam aan alcohol van 93procent? Ik heb dat wel in Italië zien liggen in de schappen maar ik heb destijds niets meegenomen. Stook je dat ook zelf?
ik ben ook benieuwd naar het resultaat over een week of zes!
 
Heel interessant om zo te zien! Enig idee waar die vlezige smaak vandaan komt ? Erg benieuwd naar het resultaat over 6 weken.


Ik ben zelf niet zo van de limoncello maar er huizen hier personen die dat wel zijn. "Hee pap, kan jij dat ook maken ?". Hoe kom ik in houtskoolsnaam aan alcohol van 93procent? Ik heb dat wel in Italië zien liggen in de schappen maar ik heb destijds niets meegenomen. Stook je dat ook zelf?
ik ben ook benieuwd naar het resultaat over een week of zes!

Via online speciaalzaken kan je aan dit soort alcohol komen :https://whisky.nl/navimer-alcohol-p...xaGzRUzOsZCZhtjKtk8kRKoOh28iBvBRoCl1UQAvD_BwE

In polen verkopen ze dit ook onder de naam spirytus.
 
Je kan alcohol van 96% in Belgie en luxemburg in de supermarkt kopen.
In Nederland weet ik dit niet.

Een andere optie is hem zelf maken maar dat mag niet 😇
 
heel gaaf
zelf van de zomer ook limoncello gemaakt, maar ongerookt. Dit gaan we ook eens proberen.
dank voor het delen en de inspiratie

enne..... leuk man. super origineel
 
Leuk idee zeg! Ook een grote hobby van mij. Alcohol bestel ik gewoon bij de plaatselijke slijter.
De normale vind je niet te drinken als ie net klaar is? Ben dan eigenlijk wel benieuwd naar je recept.
 
Leuk idee zeg! Ook een grote hobby van mij. Alcohol bestel ik gewoon bij de plaatselijke slijter.
De normale vind je niet te drinken als ie net klaar is? Ben dan eigenlijk wel benieuwd naar je recept.

Ik maak hem veel sterker als de winkelversie, namelijk 40 à 42%, als je die proeft net nadat hij 'klaar' is proef je hoofdzakelijk alcohol, als je hem laat liggen gaan de smaken huwen en krijg je een ronder resultaat.

Net hetzelfde met een destillatie, dikwijls is die ook niet 'goed', als je die laat rusten/matureren wordt hij ook beter.
 
Dikke plus voor je originaliteit! Veel succes met de wedstrijd.
 
Heel interessant om zo te zien! Enig idee waar die vlezige smaak vandaan komt ? Erg benieuwd naar het resultaat over 6 weken.




Via online speciaalzaken kan je aan dit soort alcohol komen :https://whisky.nl/navimer-alcohol-p...xaGzRUzOsZCZhtjKtk8kRKoOh28iBvBRoCl1UQAvD_BwE

In polen verkopen ze dit ook onder de naam spirytus.
Naast ons wonen een aantal Poolse seizoensarbeiders, alleen als ik aan hun vraag of ze een fles willen meenemen ben ik bang dat het al op is voordat ze de grens bereiken :LOL:
 
Stijn komt weer binnen voor de originaliteitsprijs zeg. potverdikkeme.
Krijg er dorst van, al moet je hier geen grote slokken van nemen vrees ik haha

Echt gaaf Stijn, proost!
 
Stijn komt weer binnen voor de originaliteitsprijs zeg. potverdikkeme.
Krijg er dorst van, al moet je hier geen grote slokken van nemen vrees ik haha

Echt gaaf Stijn, proost!
thx, mooie woorden.

je zou in ieder geval niet de eerste zijn die er zich aan mispakt :ROFLMAO::ROFLMAO::censored::censored:
 
Stijn,
Ik maak zelf ook graag limoncello en heb dat al meermalen gemaakt met alcohol uit Italië (96%) en dat gaat erg goed. Onlangs maakte ik het uit een destillaat van een vriendin die in Frankrijk peren oogst en laat vergisten en destilleren. Dat levert een fruitige brandewijn op met ca. 45% en toen ik die als basis gebruikte voor mijn limoncello toen smaakte het best goed, maar niet zo lekker als die eerdere versies. Ik weet dat zelf aan het lagere extractie-vermogen van de alcohol uit die peren (omdat de alcohol minder sterk is lost het lastiger de etherische oliën uit de schillen op). Maar nu ik jouw foto's zie gaat er een belletje rinkelen. Die peren-versie lijkt qua kleur op die glaasjes die jij hebt staan op de foto.
Terwijl mijn eigen limoncello op basis van de gekochte alcohol uit Italië dat typische melk-achtige limoncello effect heeft wat optreed als je de siroop toevoegt aan het gezeefde citroen extract op basis van 96%. Weet jij hoe dat optische verschil te verklaren is?
Cheers!
 
Laatst bewerkt:
Stijn,
Ik maak zelf ook graag limoncello en heb dat al meermalen gemaakt met alcohol uit Italie (96%) en dat gaat erg goed. Onlangs maakte ik het uit een destillaat van een vriendin die in Frankrijk peren oogst en laat vergisten en destilleren. Dat levert een fruitige brandewijn op met ca. 45% en toen ik die als basis gebruikte voor mijn limoncello toen smaakte het best goed, maar niet zo lekker als die eerdere versies. Ik weet dat zelf aan het lagere extractie-vermogen van de alcohol uit die peren. Maar nu ik jouw foto's zie gaat er een beeltje rinkelen. Die peren-versie lijkt qua kleur op die glaasjes die jij hebt staan op de foto.
Terwijl mijn eigen limoncello op basis van de gekochte alcohol uit Italie dat typische melk-achtige limoncello effect heeft wat optreed als je de siroop toevoegt aan het gezeefde citroen extract op basis van 96%. Weet jij hoe dat optische verschil te verklaren is?
Cheers!

Die glaasje die je ziet zijn gewoon op kamertemperatuur.
Normaalgezien moet je de limoncello nog invriezen, dat zorgt er ook voor dat hij iets witter/melkachtiger wordt.

Wat me wel opviel is dat deze limoncello iets donkerder/oranjer is dan de standaard versie.

De smoked versie op fles maar niet diepgevroren:
IMG-20210115-WA0003.jpeg

Deze is de gewone versie maar niet diepgevroren
IMG-20201128-WA0000.jpeg


dezelfde als de fles hierboven maar wel diep gevroren
IMG_20210114_204231.jpg


Kom je dat perendestillaat niet beter op vat leggen?
Aangezien je 45% had kon je ook niet echt veel suikerwater toevoegen? nog zoet genoeg gekregen?

Off the record, wat betaal je in Italie voor 1l 96%?
In Belgie is dat 44€, in luxemburg (als ik mij goed herinner) 17€
 
Laatst bewerkt:
Als je een flesje over hebt.....alleen mij ff vertellen. Kom ik dan met spoed halen.

Leuk idee met dito verslag. Laat het smaken.
 
Kom je dat perendestillaat niet beter op vat leggen?
Aangezien je 45% had kon je ook niet echt veel suikerwater toevoegen? nog zoet genoeg gekregen?

Klinkt zalig, vatgerijpt perendestillaat... maar helaas, ik beschik niet over een vat. Noch die skills.
Ik maakte een zeer geconcentreerd siroopje en na veel schudden lukte dat om het samen te voegen. Ik streef ook altijd naar ca. 40 vol% dat geeft een heerlijke kick.

Off the record, wat betaal je in Italie voor 1l 96%?
In Belgie is dat 44€, in luxemburg (als ik mij goed herinner) 17€

Ik durf het bijna niet te zeggen... 13,50 voor een liter! Ik heb nog 4 liter staan, dan is het op. Limoncello is zo ontzettend lekker op een warme zomerse dag lekker achter in de tuin!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Klinkt zalig, vatgerijpt perendestillaat... maar helaas, ik beschik niet over een vat. Noch die skills.
Ik maakte een zeer geconcentreerd siroopje en na veel schudden lukte dat om het samen te voegen. Ik streef ook altijd naar ca. 40 vol% dat geeft een heerlijke kick.
Je kan ook chunks (rook)hout gebruiken hoor :).
Deze moet je dan wat voorbereiden (bij een vat gebeurd dat ook) en drop je dan in je 'shine'.

Ik durf het bijna niet te zeggen... 13,50 voor een liter! Ik heb nog 4 liter staan, dan is het op. Limoncello is zo ontzettend lekker op een warme zomerse dag lekker achter in de tuin!

das echt wel spotgoedkoop, maar om nu daarvoor even over en weer te gaan :D .
op een winterse dag voor de houtkachel kan mij dat ook smaken hoor.

Nu ik met hier hoor zeggen bedenk ik met net de de smoked misschien eerder een wintervariant kan worden.
Zal ze binnenkort eens naast elkaar moeten drinken :), ohjee, wat een opgave ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan