Beef en Steak

Droogkast: ontvochtiger nodig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ojwl
  • Startdatum Startdatum

ojwl

Tondelzoeker
Ik maak ongeveer sinds anderhalf jaar zelf gedroogde worst. Via mijnheer wateetons een Vevor eierbroedmachine gebruikt voor fermenteren en drogen. Deze koelt helaas nu niet meer en ik wil meer capaciteit hebben, dus ben ik op zoek naar een grotere droogkast. (Alleen drogen, dus niet voor fermenteren)

Ik kan eenvoudig aan een tafelmodel wijnklimaatkast komen. Deze heeft geen ventilator dus die zal ik toevoegen. Ik ben er voorstander van om het systeem / de kast gesloten te houden, dus geen gaten boren. Ter verificatie: wat is de toegevoegde waarde van een open ventilatiesysteem?

De voornaamste vraag is: op basis van jullie ervaringen, is een luchtontvochtiger nodig? Tot nu toe in de kleine Vevor heb ik het niet nodig gehad (regelmatig vochtopvangbakje legen bracht luchtvochtigheid gestaag naar beneden). Bij een tafelmodel kast neemt een ontvochtiger al redelijk wat ruimte in (25 cm hoogte) wat ten koste gaat van de capaciteit.

WIllen jullie wijsheden/tips delen aub.

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen ervaring met het drogen van vlees in de vorm van bolting. Hierbij is het belangrijkste om een flow van lucht te behouden om vocht af te voeren. Veel belangrijker als temperatuur maar weet niet hoe dat bij andere methodes zit

Ik heb zelf een hoog model koelkast omgebouwd tot charcuterie droogkast, inclusief Inkbird meet&regel apparatuur. De koelkast zelf koelt uiteraad, en in de kast is een terrarium warmtelamp aangesloten, en de vochtregulering een luchtbevochtiger en luchtontvochtiger. De kast is via de Inkbird app te controleren en in te stellen.
Ook is er een ventillator ingebouwd waarmee je luchtcirculatie in de kast kan onderhouden, wat aanbevolen wordt om ongewenste schimmel te voorkomen.
Ik gebruik de kast al enige tijd niet meer en overweeg hem weg te doen. Mocht je interesse hebben?

Hi Jim, dat klinkt als het betere knutselwerk zoals dat ook op de fora en in de boeken van mijnheer wateetons beschreven wordt. Hoog model koelkast, dan heb je het over hoogte van 1.80 m ongeveer?

Ik heb de ruimte daar niet helemaal voor en zit aan tafelmodel van ongeveer 90 cm te denken. Dan neemt een ontvochtiger al redelijk wat plek in vermoed ik en blijft er weinig ruimte over het vlees. Vandaar mijn originele vraag.

Wat voor ontvochtiger en bevochtiger gebruik je, en zie je uit de inkbird dat beiden af en aan aanslaan als je vlees droogt/rijpt?

Terug
Bovenaan Onderaan