BasBQ
Beef en Steak

Droge ballen ...

 
 
 
 

Lin

Gemarineerd
Berichten
2.301
Het begint nu echt een "probleem" te worden... Ik krijg mijn ballen niet sappig...
En ook mijn burgers niet.
Eigenlijk alles wat ik van gehakt maak komt behoorlijk droog van de Q.
Vandaag hete ballen van Frits gemaakt, op een plankje dus en met bacon eromheen en nog steeds droog. Had zelfs half half om half en half rundergehakt gebruikt.
Wat doe ik fout? Gehakt alleen gekruid, geen ei oid toegevoegd, dit doe ik wel als ze in de pan gaan, kan het daar aan liggen? Of te gaar? Ik hou 68 graden kern aan.
Iemand een idee voor sappige ballen en burgers?
Ik zag laatst wel het topic van Bert over de structuur van burgers maar heeft dat ook effect op de sappigheid?
Wat denken jullie ervan?
 
ik gebruik voor mijn ballen zoiezo alleen maar half om half gehakt, ik vind het anders ook snel veel te droog worden, nu heb k daar geen last van
 
Droge ballen, wie heeft er geen last van gehad...
Ei en paneer doet m.i. meer met de structuur dan met de sappigheid, dus daar lijkt het mij niet aan te liggen.
Ook qua kerntemp zit je volgens mijn goed met zo'n 68 graden.
Misschien wat vetter gehakt gebruiken? Ik draai soms zelf grof gehakt van doorregen riblappen en buikspek voor een mals halfom. Pakt meestal prettig uit.
 
Misschien ipv paneermeel,  witbrood geweld in melk gebruiken?  Moet t ook nog proberen hoor
 
Leo zei:
ik gebruik voor mijn ballen zoiezo alleen maar half om half gehakt, ik vind het anders ook snel veel te droog worden, nu heb k daar geen last van

Ook half om half voor je burgers?

Ik bedenk me trouwens net dat mijn MOINKS wel goed waren... Eens kijken wat daar in is gegaan.
 
In mijn beleving ligt dit ook vaak aan de kwaliteit van het gehakt. Als ik het van de keurslager gebruikt is het mals en smaakvol (lijkt o.a. te komen door het vetgehalte). Gehakt uit de supermarkt valt me vaker tegen (droog en compacte structuur).
 
Te hoge temperatuur in de Q?

Met low&slow drupt het vet minder hard uit je gehakt.
 
ook hier altijd sappige balletjes maar idd half om half gehakt
 
Bij gebruik van ei en paneermeel hier altijd eerst een papje van maken. Dus extra water toevoegen. Melk geeft ook extra binding dus ook dan extra vocht toevoegen.
Zo wie zo kun je altijd wat extra water toevoegen.
Lang mengen geeft ook een stug resultaat en dat maakt het ook droger.
 
Goede ips. Ga ik volgende keer ook eens proberen
 
Ja mensen bedankt! Ik ga ook testen!
 
Hier geen last van droge burgers.
Wij maken altijd de Spiff's burgers en dan zelfs van rundergehakt. Gelukkig nooit droog ervaren.
 
Ik had bij de MOINK-balls ook een keer dat ze erg droog waren. Ik heb vervolgens het ei losgeklopt, daar de melk aan toegevoegd (dat even met de garde goed gemengd) vervolgens daar alles aan toegevoegd behalve het paneermeel.

Dat gaat een stuk beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan