J
janvdbrink
Gast
Vandaag een heerlijke wilde dorade met zoutkorst klaargestoomd! Dorade is het hele jaar door verkrijgbaar, maar om er zeker van te zijn dat deze vis geen wereldreis aflegt voordat het op je bord beland, kun je het best kiezen voor wilde dorade. De dorades die ik hier gebruik komen van de Franse kust met behulp van lijnvisserij.
Ik zag dat de meeste recepten zeezout gebruiken voor de korst, maar ik heb voor dit recept gewoon keukenzout gebruikt (0,25euro/kg...). Enige verschil is dat er vaak antiklontermiddel in keukenzout zit en dat de structuur wat anders is, maar omdat het hoofdzakelijk als "oventje" gebruikt wordt maak ik me daar niet zoveel zorgen over. De dorades waren heerlijk, boterzacht en supersappig!
INGREDI?NTEN
2 wilde dorades
4kg keukenzout
1/2 cup water
8 eiwitten
1 citroen
4 takjes tijm
4 takjes rozemarijn
2 takjes dille
zwarte peper (uit de molen)
STAPPEN
1. Vraag hele vissen aan de visboer, dus met schubben (de schubben voorkomen een te zoute vis). Haal eerst de ingewanden uit de vis en spoel de vis onder de kraan goed schoon. Dep de vis hierna droog
2. Doe ruim peper in de buik van de vis
3. Snijd de citroen in schijfjes en doe dit samen met de kruiden in de buik van de vis
4. Meng het zout, eiwitten en water en pak de vis hiermee in. Breng een laagje van ongeveer 1-1,5cm aan
5. Doe de dorade in een voorverwarmde BBQ (190?C indirect) en laat deze gedurende 30-40 minuten garen. Eventueel controleren op een kerntemperatuur van 60?C. De probe kun je hiervoor het best via de buik aanbrengen
6. Met een hamertje (aan tafel voor het spectaculaire effect) de korst openbreken en opdienen.
Een filmpje van het moment supr?me kun je hier zien: https://ig.me/1LTfeks4KYYDs3X
Sent from my SM-G920F using Tapatalk