Beef en Steak

DIY offset smoker

yannick89

Tondelzoeker
Dag allemaal! Voor ik over mijn project begin en vragen begin te stellen, zal ik me eerst even voorstellen.

Ik ben Yannick. uit Oud-Turnhout, België In mijn vrije tijd ben ik meestal creatief bezig. Al is het met fotografie, lassen, werken aan m’n oldtimer, … . Ik heb al enkele vuurschalen gemaakt en enkele terraskachels maar tijdens de feestdagen heb ik beslist om zelf een offset smoker te bouwen. Ik heb al heel wat opzoekwerk gedaan en de basis voor de smoker wordt een grote gasfles als rookkamer en een dikbuik gasfles als vuurkamer.

Het onderstel is grotendeels klaar. De wielen zouden afkomstig zijn van een oude motorstand.
IMG-8851.jpg

Wat de positie van de schouw betreft en de positie van de vuurkamer heb ik nog enkele vragen. Welke positie voor de schouw en vuurkamer is het beste voor de flow? Op internet zie ik, op basis van foto’s, verschillende dingen.
smoker.jpg

(Grijze lijn is de rooster)

Bedankt alvast!

Bedoeling is om de smoker klaar te hebben tegen de zomer. Ik heb dus nog tijd :-) De updates post ik zeker hier!

Mooi project. Je wil geen stilstaande rook in je barbecue; zou dus de laatste optie kiezen.

De laatste positie lijkt me het beste voor de flow. Ik heb zelf ook al een aantal smokers gemaakt. Er zijn online tools beschikbaar om verhoudingen te berekenen. Daar staat ook wat over dit soort verhoudingen als ik me niet vergis.

ik zou de 2e optie nemen... wame lucht zo laag mogelijk de gaarkamer in, en vlak boven je rooster er weer uit. zodoende dwing je de uitgaande rook nog over je gerecht heen.

heb zelf ook een smoker gebouwd en dit principe toegepast. werkt bij mij goed.

Ik heb net het boek van Aaron Franklin gelezen, die zweert bij A2 om de rook zo strak mogelijk over je vlees te leiden, wat Thomny ook zegt.

Bij mijn gekochte smoker zit de schoorsteen ergens tussen A2 en A3 in, en die is bovenin echt wel warmer dan op het rooster.

Dus ik zou A2 kiezen.

Als het nog kan, zou ik hem een graad of zo schuin zetten, met de vuurkamer omhoog. Dan loopt het afgedropen vet van het vuur af. Ik had hem een keer de verkeerde kant op schuin staan, en dat resulteerde in aardige vlammen.
Ik heb er ook een aftapbuis aan met een emmertje eraan. Dat werkt ook goed.

Bedankt voor de reacties! Dan ga ik inderdaad voor optie A2!

Ik heb de 'bovenkant' van de fles alvast dichtgemaakt, dan kan hier binnenkort de schouw op bevestigd worden ;-)
IMG-8853.jpg

Ook heb ik voetjes op het onderstel gezet zodat ik de smoker ook op een zachte ondergrond kan zetten.
IMG-8852.jpg

En sinds woensdag hangt de vuurkamer in wording aan de rookkamer :-)
IMG-8866.jpg

Als je goed kijkt, zie je rechts onder de rookkamer een buisje voor het vet af te voeren ;-) Hier komt nog een haakje aan om een emmertje te kunnen bevestigen.

Dit weekend wil ik alle verf verwijderen. Ik kan de ton nog ronddraaien op het onderstel. Van zodra de verf er af is, las ik hem vast op het onderstel.
Volgende week wil ik dan starten met het maken van de deksels in de rook- en vuurkamer.

Bedankt voor alle tips!
Yannick

Woensdag niet veel kunnen doen omdat het menggas op is.. Dus dit weekend weer een nieuwe fles halen :)

Verf grotendeels van de vaten verwijderd en de vaten vast gelast op het onderstel.
40876-CC0-B04-D-4440-B07-D-C035-D96337-D5.jpg

Haakje voorzien om een emmertje te kunnen bevestigen om het overtollige vet in op te vangen ;-)
IMG-8952.jpg

De scharnieren gelast op de rookkamer. Toen ik wilde starten aan de 'riemen' was de gas op :rolleyes:
IMG-8951.jpg

Het deksel heb ik al wat uitgesneden maar nog niet doorgesneden natuurlijk. Het deksel wordt nog afgewerkt met een rand zodat er geen warmte kan ontsnappen.

Volgende week weer meer!

Yannick

Lekker aan het knutselen zo haha

Terug
Bovenaan Onderaan