BasBQ
Beef en Steak

Direct grillen: waar plaats ik m'n probe?

 

Arie de Knaller

Kooltjesharker
Berichten
191
Ik ben voornamelijk direct aan het grillen. Af en toe zie ik een recept staan met een temperatuursaanduiding (bijvoorbeeld: grillen op 220C). Mijn vraag is: is dat dan direct boven de kolen (waar het misschien veel warmer is) of op een kouder deel van de barbecue? Ik zet mijn probe (Weber iGrill 2) eigenlijk altijd op het indirecte, koelere gedeelte en wacht dan tot ik ongeveer op de aangegeven temperatuur kom. Hou ik mezelf dan voor de gek en ben ik dan veel te warm aan het grillen, of is dat de juiste manier?
 
Ik zou denk ik de dome-thermometer gelijk stellen met het rooster en dit lekker aanhouden bij direct grillen.

Bij indirect zet je er toch een thermometer langs voor het nauwkeurige.
 
Wat @Zzzjon zegt. Ik zou dan ook uitgaan van de dome thermometer. Bij direct grillen komt het wat minder nauwkeurig dan bij low & slow.
Je kunt je probes ook beter niet gebruiken bij deze temperaturen. Dan gaan ze kapot. Die probes gaan meestal maar tot een graad of 200.
 
Ik zou denk ik de dome-thermometer gelijk stellen met het rooster en dit lekker aanhouden bij direct grillen.

Bij indirect zet je er toch een thermometer langs voor het nauwkeurige.

Ik heb een Weber 47 compact en die heeft geen thermometer in de deksel, dus dan is de vraag nog steeds: waar zet ik mijn probe? Direct boven de kolen of op een kouder gedeelte?
 
Wat @Zzzjon zegt. Ik zou dan ook uitgaan van de dome thermometer. Bij direct grillen komt het wat minder nauwkeurig dan bij low & slow.
Je kunt je probes ook beter niet gebruiken bij deze temperaturen. Dan gaan ze kapot. Die probes gaan meestal maar tot een graad of 200.

De iGrill 2 kan tot zeker 300. Omdat er dus geen thermometer in het deksel zit vind ik het wel fijn als ik een beetje een indicatie heb van hoe heet nu alles wordt. Ik denk dat ik een nieuwe barbecue nodig heb :unsure:
 
Ik gebruik ook alleen een Weber compact kettle 47. Bij echt direct grillen gebruik ik geen thermometer op het rooster omdat ik het dan toch regelmatig in de gaten hou..

Wanneer ik indirect gril, bijvoorbeeld de briketten aan de ene kant in een brikettenhouder en het vlees aan de andere kant, dan gebruik ik hem wel eens (dus op dat koelere deel van het rooster) zodat ik bijvoorbeeld weet hoe hoog de temperatuur is waar mijn vlees dan ligt.

Zoals hierboven vermeldt komt de temperatuur bij echt direct grillen niet zo heel nauw..
 
Ik gebruik ook alleen een Weber compact kettle 47. Bij echt direct grillen gebruik ik geen thermometer op het rooster omdat ik het dan toch regelmatig in de gaten hou..
Dan denk ik dat ik dingen beter in de gaten moet gaan houden :geek:

Laatst wat yakitori met kipfilet geprobeerd en dat werd veel en veel te droog en ik vermoed da de temperatuur te hoog zat, vandaar mijn vraag.
 
Ah zo ja..
Ja wat ik bij bijvoorbeeld hamburgers doe is ze eerst van de hitte af langzaam garen met de deksel erop, en dan daarna nog even boven het vuur. Dan blijven ze super sappig en dat wordt hier wel gewaardeerd, maar dat is per persoon en gerecht verschillend natuurlijk!
 
Dan lekker zonder thermometer.

1 derde de bodem bedekken met kolen en 2 derde niks.
Zo kun je lekker een beetje spelen met direct en indirect, en ja, dat gaat prima op een 47.
 
Dan lekker zonder thermometer.

1 derde de bodem bedekken met kolen en 2 derde niks.
Zo kun je lekker een beetje spelen met direct en indirect, en ja, dat gaat prima op een 47.
Ja, zo doe ik het op dit moment al, dus dan weet ik dat ik het goed doe. Bedankt! :geek:
 
Zzzjon +1 en een snelle thermometer erbij om de kerntemperatuur te meten.
 
Ik zou Idd als je met grillen wil gaan meten voor een thermapen gaan, of andere snelle meter.

Heb voor deze termometer 3x een igrill 2 gehad en 2x een igrill mini. (Over lange tijd hoor niet dat ze snel slijten) maar kan vertellen dat een privé na een paar keer warm 200/250 graden er echt niet beter van wordt. Ook al kunnen ze 300+ aan volgens igrill en later weber. De dikke omgeving probe doet het wel iets beter voor hogere temperaturen maar ook die gaat steeds minder nauwkeurige waardes aangeven
 
Terug
Bovenaan Onderaan