BasBQ
Beef en Steak

DigiQ Dx2 voor green egg of overbodig?

 
 

maussie1982

Pitmaster
Berichten
519
Vandaag was ik bij Martijn (vuurenrook) voor het een en ander maar ook om wat meer informatie te krijgen over de DigiQ thermometer. In eerste instantie wilde ik een maverick et732 aanschaffen totdat ik dit apparaat bij wat leden van het forum zag. Toch merk ik dat niet iedereen een zelfde mening voor het gebruik van de digiQ heeft bij een green egg. Men geeft aan dat dit een overbodige luxe is omdat je een ei heel gemakkelijk op tempratuur kan blijven en kan blijven houden. Graag hoor ik jullie ervaringen van dit apparaat en of jullie bovenstaande mening delen van de DigiQ in combinatie met een ei. Maakt iemand gebruik op dit forum van de cyberQ wifi thermometer, klinkt ook erg mooi!
 
Jord van Smokey Goodness heeft een cyberQ wifi, hij is hier niet zo heel vaak maar als je hem een pm stuurt reageert hij vast.
Dennis heeft een Egg en DigiQ hij kan je vast de voordelen uitleggen.
 
Ik heb geen ervaring met een ei en een controller. Wel met een controller en een WSM, ook die is best stabiel eenmaal ingesteld. Wat het voor mij toevoegd is gemak. Je weet zeker dat de temperatuur op je ingestelde waarde blijft, zeker bij langere sessies.

Bij een controller die je ook nog remote kunt controleren / manipuleren krijg je er dan ook nog kado bij dat je tijdens een run van uit huis je pit temperatuur kunt bijstellen. Ik heb dat wel gebruikt om de temperatuur even 10 graden warmer te zetten om de eindtijd te manipuleren. Het regende toen hard en ik was maar wat blij dat ik niet naar buiten hoefde om aan het schuifje te zetten, danwel het op de controller bij te regelen.

Een EI zal het minder nodig hebben volgens de verhalen. Maar hoeveel heb *jij* over voor een stukje gemak. Met name als je draadloos toevoegd gaat het kosten plaatje wel een beetje omhoog, maar het is wel cool ;D.
 
Mijn dorpsgenoot en mede forumlid bloemenboer heeft sinds 2 weken een DigiQ in combinatie met zijn Primo Oval XL en is er waanzinnig tevreden over.
De Primo is zoals je weet, net als de BGE, een keramische Q.
 
Je kunt je ook afvragen of je wel een DigiQ nodig hebt in combinatie met een Ei. Misschien kun je wel af met een minder prijzige PartyQ? Deze heeft een kleinere ventilator, en gaat op batterijen, dus geen stopcontact nodig.
Ik heb zelf een BGE L, en een PartyQ, maar ik heb hem nog niet op mijn Ei gebruikt. Dit komt gewoon door het weer, ik heb nog geen puf voor lange sessies vanwege de kou.
Waarom zeg ik dit, zul je je afvragen? Nou, omdat het Ei zelf behoorlijk goed op temperatuur is te krijgen/houden, en ik dus denk dat je met een minder sterke PartyQ ook af kunt. Op de WSM doet mijn PartyQ het ook goed, ik moet alleen met meer briketten starten dan wanneer ik een sterkere DigiQ zou gebruiken.
 
Is het nodig? Nee!


Is het verdomde makkelijk? Ja!


Heb je zo'n hele dure controller nodig? Nee, een goedkope werkt net zo goed.


Is zo'n hele dure wifi controller een heel mooi speeltje? Nou en of ;)
 
Ik heb een ei en ik had al een DigiQ voor mijn WSM. Ik heb de adapter voor de keramische barbecues erbij besteld zodat ik hem kan gebruiken op het ei. Van de week mijn eerste low en slow sinds tijden gedaan en dan gebruik ik hem gewoon. Het ei is stabiel hoor daar niet van, maar met de DigiQ hoef ik me helemaal geen zorgen te maken. Daarbij heb ik een meteen een duidelijke en hele goede thermometer die ik van ver kan aflezen. Zo kwam ik erachter dat er 25? verschil zit tussen dome en rooster en dat terwijl ik mijn BGE thermometer heb geijkt voordat hij het ei inging.

Heb je hem nodig? Waarschijnlijk niet keramiek is heel stabiel, maar ik vind het zelf een hele geruststelling dat hij het regelt en het geeft mij gewoon rust, dan ga ik niet elk kwartier kijken of alles nog wel goed staat ;)

Als je een PartyQ zou nemen heb je nog steeds een andere thermometer nodig voor je vlees omdat er maar ??n probe aanzit en die meet de pittemperatuur.
 
Noskos +1  Dit was exact de ervaring die bloemenboer had met de DigiQ in combinatie met zijn Primo: relaxed Q-en!
 
ik heb hem wel, maar nog niet gebruikt op de BGE.

Wat ik op een meeting gezien heb dat het nadeel van een digiQ en een BGE is
dat op het moment dat je het ei wat langer open hebt (ribs of brisket of PP inpakken)
de digiQ het ei over de top heen jaagd en dan duurt het verdomde lang voordat hij weer gezakt is.
Ja, ik ken de Lid open detection funktie, maar toch schoot hij door.

Wel een zalig gerust stellend inderdaad zo'n ding (op de proQ tot nu toe)

De marverick vind ik perfect, ook er bij.
Ik kan binnen heerlijk zien hoe het in de Q gaat.
Dus ook met een digiQ niet totaal overbodig

Edit: foutje aangepast
 
Je kan toch gewoon de schuif dicht zetten als je hem opendoet? Doe ik bij de WSM ook altijd.
 
Frits, dat is in combinatie met de "lid open detection" op  "on" inderdaad een waarborg dat het mooi constant blijft.
P.S. Poetsertje, al is de DigiQ een intelligent apparaat, we moeten als BBQ-ers ook zelf blijven nadenken  :D :D :D
 
Ramp function is daar ook helemaal niet voor. Die is om als je bijna bij je eindtemperatuur bent, je pit temperatuur terug te regelen zodat je BBQ je vlees warm houdt.  Lid Open Detection zorgt ervoor dat de DigiQ niet als een gek staan blazen. Maar wat Frits ook al zegt, even het schuifje op de viper dicht. Zo doe ik het ook op de WSM en ook op de BGE.
 
Ik zal in mijn voorgaande comment even "open lid" aanpassen in " Lid open detection"  :D
 
sorry als ik iemand tegen de schenen trap, maar persoonlijk vind ik het juist de uitdaging om de BBQ op temperatuur te houden zonder DigiQ. Het is absoluut handig, maar voor mij gaat het ten koste van mijn BBQ plezier (en spanning) ;)
 
Big-T +1

MAAR het ??n sluit het ander niet uit.
Soms heb je tijd genoeg en soms niet. Soms ben je alleen voor je eigen gezinnetje aan het Q'en en soms tijdens een feestje voor een groep van 35 man en heb je ook een hoop andere zooi aan je hoofd. Etc. etc.. Er zijn dus zat situaties (en voornamelijk met L&S) dat een extra 'handje' soms meer dan welkom is.

Ik heb nog geen automatische temperatuurcontrole, maar deze gaat er zeker op heel korte termijn komen. Naast de bekende BBQ Guru spullen hou ik ook goed het draadje van de DIY controller goed in de gaten.
En als deze er eenmaal is dan zal ik per sessie beslissen of ik dat extra handje wel of niet nodig heb. Gemak dient de mens toch?
 
Wat een hoop reacties, top!!!

Als ik bovenstaande mag samenvatten; DigiQ is niet nodig bij een keramische Q maar is wel handig om hem snel en vast op tempratuur te krijgen en te houden. Een Maverick zou in jullie ogen voldoende zijn en het is natuurlijk makkelijk dat je een deel mee naar binnen kan nemen en niet steeds naar buiten hoeft om de temp. af te lezen. Een bge is voor jullie makkelijk om op tempratuur te krijgen (voor mij nog niet) maar daar moet ik gewoon nog veel mee oefenen. Toch nog even goed over nadenken  ;D
 
Big-T, ik snap je opmerking helemaal, maar voor de wat langere sessies vind ik het soms ook handig om niet aan je Q gekluisterd te zijn. Met een controller kan ik dan gewoon de boel uit handen geven. Bij mij telt dan ook nog mee, dat ik hier ook nog wat creativiteit aan kan meegeven in de uren dat ik niet aan het bbq-en ben. Ben ik toch nog met mijn hobby bezig ;)

Ik merk ook dat ik lang niet al mijn sessie met controller doe, maar het kan wel :D
 
Big-T zei:
sorry als ik iemand tegen de schenen trap, maar persoonlijk vind ik het juist de uitdaging om de BBQ op temperatuur te houden zonder DigiQ. Het is absoluut handig, maar voor mij gaat het ten koste van mijn BBQ plezier (en spanning) ;)

Vroegah, toen een PP sessie hier nog 18 uur duurde, had ik het na een aantal sessies wel gezien. Iedere keer voelde het na een keertje pulled pork maken of ik jet-lag had. Ik heb toen besloten dat mijn nachtrust heel wat waard is en zeker de aanschaf van een DigiQ.
Dat op temperatuur houden van mijn barbecue dat kan ik wel en daar zit voor mij de lol ook niet meer in.
Maar iedereen geniet van die dingen op zijn eigen manier, als jij lol beleeft aan het regelen, geniet er dan lekker van! Mij schop je er niet mee tegen de schenen hoor.
Ik was de eerste met zo'n ding en werd toen beschuldigd van vals spelen. H?, ik vind wandelen leuk, maar gebruik een afstandsbediening voor de TV, speel ik dan vals? :)
 
Hahaha, excuus ik haal de lid open en ramp door elkaar.

Ik zag het gebeuren, gebeurde niet bij mij zelf.
Maar schuif dicht kan dan oplossing zijn (gaat hij niet stuk dan omdat lucht niet weg kan?)

Maar weet (leert) de digiQ dat een BGE veel langer zijn te hoge warmte vast houd dan een ProQ bv?
 
Yep, zit een deeltje in dat rekening houdt met het verloop van de sessie.

En nee blower gaat niet stuk, nog niet althans en ik doe dat al vrij lang :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan