BasBQ
Beef en Steak

deksel van dutch oven

  • Onderwerp starter houtskooltje
  • Startdatum
H

houtskooltje

Gast
goedemorgen,
ik heb vorige week voor Vaderdag een dutch oven gekregen dus wil ik deze uiteraard gaan uitproberen dit weekend,
nu vraag ik mezelf af wanneer je de pan in een ei zet het deksel nodig hebt?

ik denk zelf dat wanneer je een stoofpotje maakt en met het aanbraden van het vlees wisky hout gebruikt deze smaak heerlijk in het gerecht moet trekken zonder deksel.
en als je de overige ingredi?nten zoals ui, knoflook en kruiden hebt toegevoegd het deksel erop kan leggen om het vlees niet te snel in te laten stoven.
maar gezien een green egg al een gesloten systeem is vraag ik mezelf af of je het stoven zelf dan zonder of met deksel doet?

Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
 
Een BGE is zeker geen gesloten systeem. Lucht wordt van onder aangezogen en gaat via de kolen weer door de top naar buiten. Er is dus een continue luchtstroom langs alles wat er op het rooster ligt of staat. (Dit geeft meteen de waarde aan van de bewering dat alles sappiger zou blijven door de 'gesloten' deksel...dat effect is op zijn best minimaal)
In een pan met deksel blijft alles  (op ontsnappende stoom na natuurlijk) bij elkaar. Waterdamp kan tegen het deksel condenseren en terug lopen in de pan, zodat er lekker gestoofd kan worden.
Koken in een pan met deksel in een ei is natuurlijk grappig, maar je bereikt dan hetzelfde t.o.v. gewoon koken in een pan in een hetelucht oven.
De meerwaarde zit 'm dus in de rook die je in de bbq kunt toevoegen. Als je dat wilt zul je de DO in je ei tijdens het roken dus open moeten laten, anders rook je alleen je gietijzer ?
Maar doordat het deksel eraf is verdampt er wel weer wat vocht, dus mogelijk moet je gedurende het proces dan wat water toevoegen.
 
bedankt voor je reactie,
denk dat ik voor de rooksmaak het vlees eerst even rook en daarna in de pan doe en dan verder laat pruttelen met het deksel erop
 
hier maken wij regelmatig chili con carne in de kamado joe.
Met het deksel open stoven wil idd zeggen constant water toevoegen, zeker als je een schotel 6uren laat sudderen.
Dus: ik maak de chili met pulled pork die ik op voorhand rook/maak.

Idem met stoofschotels, bepaalde groeten kan je perfect voorgaren in de Q zoals courgette, aubergine of paprika. Vlees ook eerst kort afroken doe ik ook vaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan