BasBQ
Beef en Steak

De perfecte hamburger

 
 

grevel63

Kooltjesharker
Berichten
159
Al speurend op het web vind je allerlei artikelen over het maken van goede hamburgers. Ook op dit forum staat er veel over te lezen. Ik kwam een aflevering tegen van Heston Blumenthal, en Engelese topkok die op zoek ging naar het perfecte recept.

https://vimeo.com/28030554

Een hele belangrijke conclusie is dat het je het vlees, nadat het is gemalen, heel voorzichtig moet behandelen. Dus niet meer kneden, het wordt dan plakkerig. Nou ik heb dat ook een geprobeerd en er verder mijn eigen draai aan gegeven:

Voor 4 hamburgers:
- 1/2 kilo runder riblappen
- 1 eetlepel kruiden, je kunt een rub gebruiken, in diverse recepten op dit forum kom je dat ook tegen.
- 1 fijn gesnipperde charlot.

Allereerst snij je het vlees in dobbelstenen, deze meng je vervolgens met de ui en de kruiden.



Daarna draai je het gekruide vlees door de vleesmolen. Ik heb afgelopen week een Porkert gekocht op Marktplaats, kon ik die dus gelijk testen en het werkte perfect.



Je legt een strook plastic folie op je werkblad en maakt met behulp van een ring en een stempel 4 burgers van 125 gram elk. Doe het vlees voorzichtig in de ring en druk het vervolgens aan. Je krijgt een mooie burger zonder dat je eerst een bal heb gemaakt van het vlees.



Knip de folie tussen de burgers door met een schaar en wikkel elke burger voorzichtig in de folie. Leg de burgers vervolgens een uur in de koelkast om wat steviger te worden.
Ik heb de KJ aangestoken met een halve heat deflector erin. Boven de kolen het rooster laag, boven de steen het rooster hoog. De KJ naar 200 graden Celcius gebracht. Toen de KJ op temperatuur was heb ik de doorgesneden broodjes aan beide kanten boven de kolen even laten roosteren.
Vervolgens de burgers uit de koelkast gehaald, uit de folie en op de gril, boven de kolen. Aan beide kanten zo'n 3 a 4 minuten. Je moet ze heel voorzichtig omdraaien met een spatel omdat de structuur los is.
Daarna de burgers verhuisd naar het hoge rooster aan de indirecte kant van de gril. Daar voorzien van plakjes kaas, het deksel dicht, en zo'n 5 minuten later voorzichtig eraf gehaald.



De onderste helft van de broodjes ingesmeerd met mayo en een beetje mosterd daarop plakjes tomaat. Vervolgens de burgers er bovenop en daarop weet plakjes augurk, uienringen en ketchup, daarna de bovenkant op het broodje. Zie hieronder het eindresultaat. En ik moet zeggen de burgers waren perfect van structuur en smaak. Ik kan het iedereen aanraden als je een vleesmolen hebt om dit ook een zo te proberen.


 
Ziet er goed uit hoor!
 
Mooie reportage en duidelijke uitleg.
Goed bezig!!
 
heerlijke burger op een mooi broodje  :)
 
Prima methode, zo maak ik mijn burgers ook.
 
Ik krijg al trek
 
Heerlijk!! Welke maat plaat heb je gebruikt??
 
Mooi, maak ze tegenwoordig ook meer los. Hamburgerpers maakt mooie vormen, maar in de Q blijft er niet veel van over
 
Het gehakt van mijn slager behoeft weinig toevoegingen, kneed het ook bijna niet. Beetje zout en soms wat oregano en een beetje parmezaan. Altijd goed resultaat. Deze zien er ook meer dan lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan