BasBQ
Beef en Steak

De ontmaagding van mijn Weber GBS en direct al een tip nodig ;)

 

aemkei

Vuurmaker
Berichten
62
Het was gisteren eindelijk zo ver  8)

De maiden trip van men GBS.
Ik vond de BBQ zeer geslaagd maar heb het meer high en fast moeten doen dan low en slow  :-[

Bij het in gang steken van de BBQ deze indirect ingedeeld - met de bricettenhouders van weber en druippan met water in - schoot de temp meedogenloos naar 250gr. En deze was met geen meter aan te passen.
Ik kreeg de temperatuur helemaal niet naar beneden. Zuurstoftoevoer beneden was helemaal dicht. Ben zelfs met een waterbenevelaar beginnen spuiten maar niets hielp.
BBQ aangezet om 17h30 en om 19h dan maar besloten om op hoge temp te bakken...
Wanneer alles klaar was heb ik rond 20h de rooster volledig afesloten dan, dus die ook in de dome om de BBQ te doven en wanneer we gingen slapen om 24h stond deze nog mooi op 130gr  ???

Heeft iemand tips om een lage temperatuur te krijgen in die weber?

Bricetten waren van Weber - Long Lasting. Deze zaten bij mijn chimney starter, maar ik heb al coco bricetten gekocht als vervanging.
Een volledige chimney gestart, dat is ongeveer 2kg denk ik.

Als ik info vergeten ben, let me know!

A virgin weber:  ;D
20130716_174547_zps59173a67.jpg

 
Mooi ding! Lekker blinkend :D

Die volle chimney van 2kg! Ik zou eens beginnen met wat kolen in de q te leggen en dan een 20 hete kolen daarop. Naarmate je de bbq vaker gebruikt is de temperatuur ook makkelijker te regelen! Niets aan de hand dus, gewoon vaker oefenen :p
 
ik dacht het wel dat ik gewoon teveel kolen had.
Maar dat zit nog in mijn amateur BBQ DNA gebakken he ;D

De barbecook volgooien en stoken maar ;D

Is toch wel helemaal anders bakken...
 
Ik kan geloven dat je temperatuur zo hoog was. Een volle starter is (veel) te veel ;)

Zoals Nicky zegt: begin eens met een briketje of 15 en je zal zien dat de temperatuur half zo laag ligt. Temperatuur omhoog krijgen kan je nog altijd, omlaag is meestal wat lastiger ;)
 
ik heb zelf een OTP57 en gebruik voor low & slow een starter voor de WSJ, gevult met welkoop brikketen (ben in de buurt nog op zoek naar cocos) en dan ongeveer 20-25 koude brikketen aan 1 zijde in de Q met vanuit de strter 8-10 brandende.
dit geeft me ongeveer 2 uur op 150?c en 3-4 uur op 110?c
 
Nice!

Want ik zou heel graag pulled pork willen maken.
Maar nu is dat gewoon onmogelijk. Nog veel te weinig controle over mijn bbq :(
 
aemkei zei:
Maar nu is dat gewoon onmogelijk. Nog veel te weinig controle over mijn bbq :(
Dat zal sneller komen dan je zelf verwacht!

Je Q is nu ook nog nieuw, na een paar keer roken zullen de kiertjes iets meer toeslibben door de vette rook waardoor je minder valse lucht trekt en dus beter kunt regelen met de schuiven.
 
Zoals de rest: veel minder kolen in je starter (15 a 20 is zat)
Wat niet brandende kolen (inclusief de resten van een vorige sessie) vast in je BBQ (alles aan 1 kant)
Kokend water in je lekbak.
schuif onder bijna dicht en boven helemaal open.
Niet te veel je deksel openen.
Zorg dat de ontluchting in je deksel niet boven je kolen maar aan de andere kant zit.
Bakje water (of bier) met een handje wood chips, de wood chips pas op de kolen zodra je vlees er op gaat.
Verder lekker oefenen, suc6!
 
heb hier niks meer aan toe te voegen  :)
 
even inhakend op Chill-070, ik gebruik meestal water waar ik het laatste beetje rode wijn bij giet van de vorige avond.. meestal zo'n 1 1/2 glas ruikt heerlijk in ieder geval
 
gewoon meer kurken uit de flessen blijven trekken.. een keer ga je toch lekker slapen terwijl noch niets alles op is..
maar zonder gekkigheid ik ben bij ons de enige die het drinkt en om nu gelijk maar de hele fles te ledigen alleen is me toch soms te veel
 
aemkei zei:
Ben zelfs met een waterbenevelaar beginnen spuiten maar niets hielp.
Dat helpt inderdaad niet/amper: tegen dat het water de hete kolen bereikt is het verdampt.

Wat echter wel helpt is om er een handvol geweekte houtsnippers op te leggen (ze mogen er goed nat op). Dit kan je temperatuur toch wel een 20-tal graden doen zakken.

Kreeg je de temperatuur ook niet naar beneden door alle schuiven dicht te doen (boven en onder, boven nooit volledig sluiten als er eten op de Q ligt) en zo te laten voor 20-30 minuten?
 
Veel goede tips zieik ik sluit me aan bij de rest  ;D
 
aemkei zei:
ChrisMaes zei:
Fastforward zei:
Wat ik ook heb gedaan is streepjes zetten bij de schuif voor het onderste luchtrooster zodat je kan zien hoever deze open/dicht staat. ik heb een streepje bij 99%, bij 50% en dicht.

Link is van de bluesmoke website hier had ik het nl. gelezen

http://www.bluesmoke-bbq.nl/002gear/onderste_ventilatie_weber_bbq.php.
+1, zo doe ik het ook

Heb dit ook al zitten denken, goede tips!

Dat heb ik ook gedaan (ergens op een site uit USA gelezen dacht ik) en als je dan ziet hoelang hij vanaf links (dus 100% open ) naar rechts nog steeds eigenlijk 100% open blijft staan is dat wel zo'n 80% van de schuif .
Dan blijft er maar een klein stukje over om te regelen want helemaal dicht heeft ook nog een stuk speling naar rechts.

Ik denk dat ik morgen maar eens een foto moet maken haha
 
mitch01 zei:
Dat heb ik ook gedaan (ergens op een site uit USA gelezen dacht ik) en als je dan ziet hoelang hij vanaf links (dus 100% open ) naar rechts nog steeds eigenlijk 100% open blijft staan is dat wel zo'n 80% van de schuif .
Dan blijft er maar een klein stukje over om te regelen want helemaal dicht heeft ook nog een stuk speling naar rechts.

Ik denk dat ik morgen maar eens een foto moet maken haha
Klopt, dit had Weber wel wat beter kunnen aanpakken, bv door de gaten schuin te laten lopen. Maar ja, als je het weet dan kan je er rekening mee houden natuurlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan