BasBQ
Beef en Steak

De Grote Sateh test Danbras vs Miho

 
 
 
 

dave79

Stoker
Berichten
384
Bij deze mijn test van de Danbras en Miho sateh, zowel met varken als kip en dat direct en indirect.

Zie het verslag hieronder en de conclusie onderaan.

Gisteravond de marinade gemaakt van boven naar beneden
Danbras varken
Danbras kip
Miho varken
Miho kip


Een opzet gemaakt voor de score


De prikkers gemarkeerd, 1 is Danbras/Miho, 2e Varken/kip, 3e direct/indirect


Een lekker pot Dominique pindasaus, hiermee krijg je alles lekker!!  ;)


Lets start the engine's!!


De WGA is ready.


Sateh geregen, op naar de Q.


Sateh op de WGA voor de directe bereiding.


Sateh op de OTP voor de indirecte bereiding


Waar blijft die sateh nu?????


Tijd voor de test!


Lekker bordje.


Test gedaan, its a dirty job, but someone has to do it!! ;)


De uitslag.


TOETJE!!!!


De uitslag was redelijk gelijk tussen mijn vriendin en mij, ik had wat meer voorkeur voor varken en  mijn vriendin voor de kip.
We zijn het iig eens dat de directe bereiding veel lekkerder vinden door meer grilsmaak, en de Danbras is hier zonder twijfel de grote winnaar!!
 
Mooie test, mijn eerste sate zaleen Danbras worden.
 
leuke test
 
Dat is ook een idee , allerlei testen verzinnen om maar te kunnen BBQ-en  :)
 
Haha, Bob ssst! ;)

Danbras vs Miho is al een tijdje een discussie hier, dus tijd voor de test, zeker omdat we hier al een tijd Danbras fan zijn (van zijn sateh dus) en we Miho nog niet gemaakt hadden leek het mij een leuke test.
Dus meteen maar goed aangepakt door beide met varken en kip te maken en deze direct en ook indirect te testen, kom je uit op 8 verschilende stokjes........ :blush:
 
Geweldig gedaan hoor  :p
 
Leuke test, maar hij klopt niet.
Tante Miho sate mag Nooit met kipfilet of varkenshaas worden gemaakt, kipdijenvlees het liefst met vel moet worden gebruikt aldus mijn tante.
Wij hebben die test ook al gedaan, met kipfilet en varkenshaas vinden wij hem niet lekker!!
Ik hoop niet dat je de Miho sate met pindasaus hebt gegeten want dat is "not done"
De Aziaten, vooral de Koreanen, Chinezen, Vietnamezen, en alles uit die hoek van de Wereld zijn heel kritisch met het samenstellen van hun ingredi?nten.
De Indische keuken is veel harder van smaak en minder kritisch voor wat betreft de marinade en welk vlees er voor wordt gebruikt.
 
Ewald, je hebt helemaal gelijk, ik had dijenvlees moeten gebruiken.
Maar de marinade van Danbras is hier meer favoriet, maar dat een kwestie van smaak, ik denk dat het komt omdat die met ketjap gemaakt word en van Miho met soya en wij die te zout zout vonden, ondanks low salt soya. Daar gaan kippendijen geen verschil in maken.

We hebben alleen de frietjes met satesaus gegeten...... ;)
 
dave79 zei:
Ewald, je hebt helemaal gelijk, ik had dijenvlees moeten gebruiken.
Maar de marinade van Danbras is hier meer favoriet, maar dat een kwestie van smaak, ik denk dat het komt omdat die met ketjap gemaakt word en van Miho met soya en wij die te zout zout vonden, ondanks low salt soya. Daar gaan kippendijen geen verschil in maken.

We hebben alleen de frietjes met satesaus gegeten...... ;)

Dan verschillen onze smaken heel erg, wij vinden de balans Soyasaus/suiker in de Miho geweldig, misschien voor jou iets meer suiker toevoegen.
En echt geloof me, de kipfilet of kippendij is een wereld van verschil in smaak.
Maar ja wat ik al zei, smaken verschillen, wij vinden de Danbras niet lekker (eenzijdig zoet) velen van jullie hier wel, so be it.
 
Leuk, moet de miho nog een keer proberen, ben wel benieuwd overigens
 
Wat een mooie reportage en test. Veel uitgebreider dan dit kan je het niet doen volgens mij ;-)
En leuk om te horen dat de DanBras er als beste uit gekomen is :p

Ik ben het met Ewald eens dat je inderdaad het beste kippendij kan gebruiken. En voor de varkenssateh trouwens het beste procureur.
Nu liggen deze twee vleessoorten ook weer niet in beton gegoten want het gaat er gewoon om dat het geen mager vlees is en dus redelijk vet is om de smaak volledig tot zijn recht te laten komen. Maar dit zijn wel de vleessoorten die bij mij in de familie gebruikt worden voor het maken van sateh.

Maar toch even nog een opmerking richting Ewald; natuurlijk heb je zoveel mensen en dus ook zoveel smaken. En natuurlijk mag je helemaal vinden dat je eigen recept het lekkerste is en dat ook op het forum ventileren en zelfs ook je mening bij het DanBras recept in het receptendeel plaatsen.
Maar als je iemand er op aan spreekt dat hij zich niet aan het recept heeft gehouden, dan wil ik je daarbij toch ook even wijzen op je eigen test. Voor zover ik kan zien heb je daar de DanBras sateh ook met vel gemaakt zoals je de Miho maakt. Dat is dus niet goed. Ook je opmerking over de saus moet je dan wel doortrekken naar je eigen test. Als je de Miho sateh zonder saus hoort te eten dan wil dat niet zeggen dat dit met de Indonesische variant ook zo is. In Indonesi?/Maleisi? wordt de sateh namelijk vaak wel met saus gegeten. Welke saus hangt af van de soort sateh, van de regio en van je bui. Dat men de DanBras sateh ook erg lekker vindt zonder de saus is dan alleen maar top, maar betekent niet dat dit ook zo hoort te zijn.

En dat je vindt dat de Indonesische keuken harder is qua smaak en daardoor minder kritisch mag je best vinden maar slaat kant nog wal. Mag je best vinden maar dat is slechts een persoonlijke mening en geen vaststaand feit. Ingredienten luisteren volgens mijn ervaring best nauw en een halve theelepel meer of minder kan een grote invloed op de smaak hebben. Iets een halve dag marineren of twee dagen is een wereld van verschil en daar valt of staat een gerecht mee. En ondanks dat ik Indo ben heb ik zelf niet zo heel veel met de Indoneschie keuken, maar voor zover ik weet staat deze internationaal hoog aangeschreven en worden gerechten gerekend tot de lekkerste van de wereld. Dit is ook weer bewezen tijdens Ruhrpott BBQ, waar LetzQ eerste is geworden met Rendang in de Chef's Choice categorie.

Bottomline; Ik heb al eerder aangegeven dat het vergelijken van Miho met DanBras appels met peren vergelijken is. Twee verschillende landen, verschillende culturen, verschillende gerechten en dus verschillende smaken. De enige overeenkomst is dat het voor allebei de recepten vlees op een stokje is. That's it. Officieel heet ??n van de twee gerechten niet eens sateh maar dat is kommaneuken.
Ik heb ze ook beide gemaakt en vind ze allebei erg lekker. Persoonlijk heeft wel zoet ook mijn voorkeur maar dat kan uiteraard per persoon verschillen  :D

Maar zoals aan het begin gezegd is dit een mooie test en reportage.
Er is al eerder over gesproken maar het wordt leuk om keer tijdens een meating de verschillende stokjes vlees en sateh naast elkaar neer te leggen en gewoon te kunnen proeven en genieten. Ik krijg nu al trek :p
 
Superleuke test, je hebt er echt werk van gemaakt, top!

Ik heb alleen maar gelezen dat je met mijn pindasauce alles lekker krijgt, daarna ben ik afgehaakt. ( na maken vreugdedansje =))


 
Leuke test om bij te watertanden terwijl ik net mijn ontbijtgranen spul zit wegtewerken.
 
Leuke test maar je heb wel een enorme blunder begaan waardoor waarschijnlijk de hele test nog eens over moet, het is namelijk Dominique's pindasauce en niet pindasaus. Als je dit soort elementaire dingen al niet goed hebt wat is dan de waarde van de hele test.

Ik stel voor om deze hele test op het nieuwsjaarstreffen nog eens over te doen maar dan wel met de juiste sauce ;)
 
Meneer Nosmo, mijn welgemeende excuses voor deze vergissing.
De door u gestelde voorstel zal ik overleggen met mijn directie, en zo spoedig mogelijk in de planning op laten nemen indien mogelijk.

;)
 
Nosmo zei:
Leuke test maar je heb wel een enorme blunder begaan waardoor waarschijnlijk de hele test nog eens over moet, het is namelijk Dominique's pindasauce en niet pindasaus. Als je dit soort elementaire dingen al niet goed hebt wat is dan de waarde van de hele test.

Ik stel voor om deze hele test op het nieuwsjaarstreffen nog eens over te doen maar dan wel met de juiste sauce ;)
Fout Piet pindablub, zo leerde ik vanavond ;)
 
structor zei:
Nosmo zei:
Leuke test maar je heb wel een enorme blunder begaan waardoor waarschijnlijk de hele test nog eens over moet, het is namelijk Dominique's pindasauce en niet pindasaus. Als je dit soort elementaire dingen al niet goed hebt wat is dan de waarde van de hele test.

Ik stel voor om deze hele test op het nieuwsjaarstreffen nog eens over te doen maar dan wel met de juiste sauce ;)
Fout Piet pindablub, zo leerde ik vanavond ;)


Piet en Emiel =)) 

Wat zijn jullie een stelletje mafketels, ik huil hardop van het lachen! Dat sauce achtervolgd mij dus overal. Is gewoon ouwe spelling, en ik ben inflexibel.... Lekker puh!
 
Terug
Bovenaan Onderaan