BasBQ
Beef en Steak

De gesausde ballen - Moinkballs

 

11E

Sprokkelaar
Berichten
38
Na veel goede berichten gelezen te hebben maar eens een poging gewaagd om deze ''gesausde ballen'' te maken.

Het recept heb ik van http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html en alles is zo gedaan met uitzondering van het zout, daar ben ik wat spaarzaam mee geweest.

Uiteindelijk had ik zo'n 35 ballen van ongeveer 6 - 700 gram HOH gehakt.

Het recept van de basis barbeque rub gebruikt maar dan met gewone bruine rietsuiker welke ik in de vijzel fijngemaakt heb. Aangezien ik alleen peperkorrels in huis had deze ook door mijn dochter laten fijn maken in de vijzel.

nr0mll.jpg


De ballen na hun kruidenbadje
2n0sf8m.jpg


Een reepje spek er om heen;
saz0uu.jpg


Dit alles is op de bbq gegaan (47 cm) met 12 ecobrassa briketten. Ik had gelezen dat ik voor de indirecte methode ongeveer 15 ''normale'' briketten nodig had. Na alle berichten over de ecobrassa ben ik voor een drietal minder maar achteraf had ik denk ik wel wat meer kooltjes kunnen gebruiken.

Iemand advies over de hoeveelheden ''standaard briketten'' en de ecobrassa briketten?

Over de ecobrassa briketten; fantastisch, alleen bij het aansteken wat rook maar dat komt volgens mij meer van het aanmaakblokje. Voor de rest was het een rookloze sessie. De achterburen kwamen langslopen en hadden niet eens in de gaten dat de bbq aanstond. Pas toen ik de deksel er af haalde en de moinkballs op een bord legde zagen ze het  :D

De moinkballs hebben er een uur en een kwartier opgelegen. Helaas geen foto's op de bbq gemaakt. HEt was moinkballs er op, snel naar het zwemmen van de jongste, terug komen, ballen sausen, tafel dekken en opdienen aan de hongerige meute.

Het advies van de vrouw om de knoflook de volgende keer wat kleiner te snijden en wat minder cayennepeper te gebruiken. Alhoewel de kinderen van het laatste geen last hadden. :)

Voor dat er aangevallen werd nog wel een foto gemaakt van het resultaat;

343oksh.jpg


 
Precies zeggen hoeveel briketten je moet gebruiken is erg lastig.
Het hangt af van de soort briketten, hoe ze liggen etc. Het beste kan je gewoon de thermometer (als je die hebt, in je deksel of een externe) aanhouden.
Dan kan je altijd briketten erbij doen of eruit halen.
Maar het zijn best mooie MOINKS geworden!
Ik mis alleen de foto's van op de Q. :(
 
Mea culpa v.w.b. de foto's op de bbq.... ik had redelijk wat haast....
 
Ja, ja, ja, geen MOINKS h?... Ten eerste half om half gehakt en ten tweede schijf je het met HOOFDLETTERS :D

Maar ik lust ze vast wel hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan