BasBQ
Beef en Steak

De gefrustreerde man

Lexie010

Sprokkelaar
Berichten
40
Hi allemaal. Via de podcast dit forum gevonden. Mijn naam is Lex en kom uit Rotterdam. Ik ben al een tijdje met deze hobby bezig. Maar eigenlijk bak ik er geen reet van. Fucking frustrerend;). Mijn Ribben en Pulled pork mislukken eigenlijk altijd. Ik heb moeite om de temperatuur stabiel low and slow te houden (op een gegeven moment zijn de schuiven helemaal dicht en blijft de Classic 2 nog oplopen).

Ik hoop via hier wat gezelligheid te vinden en mijn skills te verbeteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi Lex, welkom.

Probleem van blijvend oplopende temperatuur is vrij gemakkelijk op te lossen: eerder je temperatuur knijpen.
 
Welkom!

En heb je je dome al opnieuw afgesteld?
 
welkom hier
een zo goed als lucht dichte bbq is wel prettig
als je volop kieren hebt, heb je er geen controle over want dan komt er nog een bak zuurstof (ongewild) binnen
 
Welkom Lex
 
Welkom Lex!
 
welkom hier
een zo goed als lucht dichte bbq is wel prettig
als je volop kieren hebt, heb je er geen controle over want dan komt er nog een bak zuurstof (ongewild) binnen

Volgens mij zijn er geen kieren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Welkom op het forum.

Je kunt de bbq cotroleren op kieren door de kolen aan te steken, als deze goed warm zijn er rookhout in te leggen.
Volgens de dome dicht doen, en de topvent te sluiten en de schuif beneden.
 
Welkom op het forum.

Je kunt de bbq cotroleren op kieren door de kolen aan te steken, als deze goed warm zijn er rookhout in te leggen.
Volgens de dome dicht doen, en de topvent te sluiten en de schuif beneden.
Welkom.

Begin eens bij het begin, hoe maak je je bbq aan en wanneer begin je te knijpen?

Bijvoorbeeld :
Ik vul mijn kamado tot de bovenkant van het rekje (als je dat hebt), met quebrancha houtskool.
Voor 110 graden, maak deze op 1, maximaal 2 plekken aan met een looftlighter. Laat de schuif onder en topvent geheel open voor 5 minuten. Daarna boven de grote opening dicht en de schuif op 1/4. Onder open op de helft.
Bij 70 graden gaat de onderkant naar 1/4 en bij 90 nog op een spleetje.
Hierna stel ik langzaam de onderkant bij totdat deze in de buurt blijft van de 110 graden. Al met al kost dat 30-40 minuten.

Voor 180-200 graden maak ik hem op 3 plekken aan en laat ik onder wat langer helemaal open en boven ook iets verder.

De eventuele deflectorstenen doe ik er gelijk na de eerste 5 minuten al in. Of bij lage temperatuur bewust pas later, want daarmee temper je de temperatuur weer gelijk.


Ps. Noskos heeft gewoon mooie beginner video's ipv deze langdradige uitleg😂
 
welkom hier.
Bij ongeveer 30 graden onder de gewenste temperatuur beginnen te knijpen.
Dan kan je nog omhoog naar beneden is lastiger
Gewenste temperatuur 120graden knijpen bij 90 graden etc etc
 
En de bbq tussentijds zo min mogelijk open doen...

Welkom Lex, veel plezier en inspiratie hier!
 
Welkom Lex! Hier op het forum staat ook een kamado topic met allerlei tips en tricks. Neem die eens door.
 
Welkom Lex.
 
Welkom op het Forum! er zijn hier genoeg mensen die je willen helpen zoals je kan lezen. vooral veel blijven oefenen en vragen stellen mag altijd!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan