BasBQ
Beef en Steak

De eerste keer low en slow: ribjes

 
 

Peter_fijten

Vuurmaker
Berichten
79
Gister voor het eerst een low en slow sessie.
Op het menu stonden spareribs.

Het was ook gelijk de eerste keer om de diffusor plate te gebruiken van mijn master touch premium. Het klaar maken van de bbq ging dan ook met veel twijfel, was het wel goed zo?? De keuze was gevallen op de minion methode. Dit is uitstekend bevallen al was er na 3 uur wel een enorme piek in temperatuur, waarschijnlijk toch teveel briketten tegelijk aan in combinatie dat het water uit de lekbak inmiddels verdampt was.

Helaas niet veel foto’s maar het resultaat was heerlijk. Heb de 3-2-1 methode gebruikt en de ribs waren heerlijk mals en zo lekker van smaak.
5b665f7f16aceaf3ed13f03fbff06afe.jpg

92fa2f1297c3269b1e51823c87aae22a.jpg


Iedereen heeft er heerlijk van genoten.

Tijdens (en na) deze sessie had ik wel van 1 probleempje. Met een gesloten deksel lekte de weber op een paar plekken vet langs de rand. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad? Komt het misschien door het gebruik van lekbak met water??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi gelakte spareribs. Zelf heb ik nog nooit vet zien lekken langs de rand bij een Weber, ik gebruik ook altijd een lekbak met water
 
Bij de diffuser staat het water boven de kolen, dus heb je meer verdamping denk ik. Bij de WSM is dat ook maar daar valt de deksel in het deel eronder ipv erover zoals bij de MTP.

Dat je temperatuur oploopt als het water op is is logisch er gaat veel energie zitten in het aan de kook houden en verdampen van dat water. Als het water op is merk je dat in je temperatuur.
 
Die ribben zien er goed uit!

Ik had bij mijn master touch (vorige generatie) in het begin hetzelfde, er lekte rook en later ook wat vet/vocht. Mettertijd is hij beter gaan afsluiten, vermoedelijk doordat de randjes nu altijd wat vettig zijn, ik maak dat ook niet schoon (ik hoop dat dat geen kwaad kan).

Het enige waar ik nog wel eens tegenaan loop is dan de deksel aan de binnenkant wat bladdert als ik veel low&slow gedaan heb, dat is waarschijnlijk aangekoekt roet dat loskomt. Dus dat check ik nu altijd voordat ik begin en haal ik met een spons weg. De spons kun je daarna weggooien :D

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Dat zien er lekkere ribben uit hoor. Mooie kleur ook.
Ik denk dat je condens hebt zien lekker. Dat doet mijn BGE ook wel eens langs de margrietschijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan