BasBQ
Beef en Steak

De eerste keer: gerookte kipfilet

_Martijn

Vuurmaker
Berichten
55
Omdat gerookte kipfilet in de zomer een gewild product is heb ik afgelopen weekend maar eens zelf een poging ondernomen. Omdat het de eerste keer is ga je toch kijken naar bestaande recepten, in dit geval http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=220.0.

Zaterdagavond de brine gemaakt in 2 varianten: de eerste met 1 liter water, de tweede met half water/half karnemelk. De overige ingredi?nten waren (voor zover mogelijk eerlijk verdeeld):
  • 200 gr Keltisch zout
  • 1 eetlepel gekneusde peperkorrels
  • 6 kleine laurierblaadjes
  • Verse tijm
  • Verse rozemarijn
  • Verse salie
Zondagochtend waren beide mooi afgekoeld zodat de filets er een uurtje in hebben kunnen liggen. De bedoeling was een half uur, maar even niet opletten en je bent zo een half uur verder  :-[.

Na een uurtje weer in de koelkast gelegen te hebben was het tijd om in de smoker plaats te nemen, met de rook van appelhout.
20130512_130111_zps6bcfc16f.jpg


Totaal hebben ze er drie uur gelegen op 100 graden. Dit laatste heb ik eigenlijk heel eenvoudig handmatig kunnen sturen. Zie hier  het resultaat.
20130512_163556_zpsd61a9123.jpg


Hoe te eten:
Het is nog niet helemaal zomer, dus het is geen salade geworden. Samen met sla, pijnboompitten, tomaat, pickled jalapeno, mango en Carolina Mustard Sauce is het ook prima te eten op een ciabatta.
20130512_175954_zpsf81ba2e6.jpg


Het oordeel: voor een eerste keer ben ik zeer tevreden. Omdat het wat dunnere filets waren (AH puur & eerlijk) zou de tijd wel korter kunnen, ze waren wat droger dan verwacht (of was die juist te hoog?  ::)). De kerntemperatuur heb ik niet gevolgd, deze is rond de 70/71 lange tijd blijven hangen. Durfde het eigenlijk niet aan om ze eerder van de WSM te halen, het blijft toch kip.

Wel of geen karnemelk: het verschil was lastig te proeven. Zelf had ik het idee dat de karnemelk variant net iets beter was, maar een volgende keer gaat dit zeker weer getest worden. In een ver verleden heb ik ooit geleerd dat 1 meting geen meting is, dus moet het nog een keer.  :)

Bedankt voor het kijken en tot een volgende keer!

 
Dat zijn mooie stukjes gerookte filet geworden!
 
Jammer dat ze te droog waren , ze zien er wel goed uit.
 
Ze zien er goed uit!! Wil je een tip, tel voor iedere CM dikte van een kipfilet een uurtje, dan zit je redelijk goed. Tenminste dat houdt ik altijd aan en er is er nog nooit 1tje niet gaar uit de ton gekomen hier.
 
Ze zien er goed uit, tegenwoordig doe ik in de brine wat honing ook erg lekker.
 
Ze zien er wel erg lekker uit moet ik zeggen.
 
Zien er goed uit hoor. Dat droog worden gebeurt snel met kipfilet.
Ik neem zelf altijd wat zware kipfilets met als het kan een wat grove structuur.
Die zijn meestal van wat oudere kippen. Dat vlees is wat rijper en heeft een betere vochthuishouding.
 
Ziet er prima uit,.... en lekker  ;D
 
Lekker kippie hoor!! :p
 
Dat ziet er heerlijk uit!
 
oei lekker hoor!
 
Ziet er lekker uit,doet het ook goed door de salade!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan