BasBQ
Beef en Steak

Dankzij het forum gemaakt: Porchetta!

 
 
 

Emvdvee

Sprokkelaar
Berichten
32
Een tijd geleden zag ik op dit forum een voor mij onbekend stuk vlees: Porchetta! Leek mij direct heerlijk en kwam dit gerecht meteen bovenaan mijn " to do" lijst te staan. Bij de groothandel hadden ze geen buikspek met zwoerd eraan, dus daarom is deze zonder zwoerd bereidt.

Vorige week was het zover. Na een zoektochtje op het internet gekozen voor het recept van Gennaro Contaldo: http://www.christiansiegers.nl/index.php/porchetta-a-la-gennaro-contaldo/

Buikspek van 2kg eerst gevlinderd en met de vulling bestreken. Daarna Mortadella erop gelegd en buikspek weer dichtgevouwen.



De dichtgevouwen buikspek nogmaals bestreken met de vulling en wederom Mortadella erop....



Daarna voor het eerst een stuk vlees opgerold en zelf ingebonden. Voor de eerste keer vond ik het een redelijk resultaat:



Uiteraard was dit ook een uitstekend moment om mijn nieuwe verkering uit te proberen:



Hierna ging de porchetta 3,5 uur op de BBQ op temp tussen de 110 en 130 totdat het een kerntemp had bereikt van 63 graden. Hierna nog even ingepakt voor een 20 minuten.



En daarna het mooiste moment: het aansnijden en proeven. Het bezoek en ikzelf waren enthousiast.





Porchetta is, wanneer je alle ingredienten in huis hebt, vrij eenvoudig te maken en is een prima stuk vlees om te maken voor grotere groepen bezoek. Dit was voor mij zeker niet de laatste keer dat ik het maak

Mijn dank gaat dan ook uit naar de andere forumleden die dit gerecht al eerder plaatsten op het forum waardoor ik het ook kon maken. Thanks!


 
Prachtig gedaan! En mooie foto's ook!
 
Hoe werkt dat vlinderen? Ik kan me er iets bij voorstellen maar zou toch willen weten of ik het goed heb?

Mooi resultaat, gaat bij mij ook op de to-do lijst.
 
Ziet er goed uit. Altijd lekker!
 
Looney zei:
Hoe werkt dat vlinderen? Ik kan me er iets bij voorstellen maar zou toch willen weten of ik het goed heb?

Mooi resultaat, gaat bij mij ook op de to-do lijst.

Tijdje nagedacht hoe ik dat nu moest uitleggen... YouTube werkt dan toch beter. Geen Nederlandse versie gevonden, dus vandaar Engels...: http://youtu.be/Y1Cwrx9N8cI
 
Goed voor elkaar! Er zijn maar weinig dingen zo lekker als een goed gelukte Porchetta.

Volgende keer moet je er wel echt eens eentje met zwoerd proberen te maken. Als die crackling goed lukt dan is het een bijna mythische ervaring namelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan