BasBQ
Beef en Steak

Cupcake Chicken

 
 
 

El Chico

Stoker
Berichten
349
Dit recept is van de website van Southern Dutch BBQ en stond al een hele tijd op mijn todolist.

Dit recept is goed voor 4 cupcake chickens

Boodschappenlijst voor dit recept:
4 kippendijen met bot en vel
200 gram roomboter
1,5 liter kippenbouillon
3 El knoflookpoeder
3 El uienpoeder
1 El cayennepeper
Je favouriete BBQ Rub (of zelf maken).
In eerste instantie had ik Noskos' Funky chickenrub gemaakt, maar deze heb ik niet gebruikt omdat hij te grof was en ik geen koffiemolen tot mijn beschikking had om hem fijn te malen. Ik heb toen gekozen voor Killer Hogs Rub
Je favouriete BBQ saus (of zelf maken), hier heb ik sweet Baby Rays voor genomen.

Neem de kippendij, trek de huid voorzichtig eraf en leg deze even opzij.
Snij vervolgens de grote overtollige stukken vet van de kip.
Als er nog een beetje vet aan blijft zitten, maakt dat niet uit, zolang je zorgt dat het meeste eraf is. Ik heb voor dit recept ook het bot verwijderd

Ga vervolgens aan de slag met het vel. Dat is niet het meest leuke klusje om te doen. Je moet namelijk het vet van het vel afschrapen met een mes. Doe dit heel voorzichtig, anders scheurt de huid. Door het schrapen ontstaat een vette drab. Door het vet echter van het vel af te schrapen krijg je een ?bite through skin': een velletje dat krokant is en waar je zo door heen kunt bijten. Ik ben gemiddeld 5 minuten bezig om een vel schoon te schrapen.

Strooi vervolgens royaal de rub over de kip en de huid. Ik heb voor dit recept Killer Hogs Rub gebruikt.
Plaats vervolgens de huid strak om de kip.
Pak nu een cupcakevorm van aluminium of siliconen en maak aan de onderkant een gaatje (wel eerst even aan vrouwlief vragen uiteraard!). Plaats vervolgens de kip met de huid naar beneden in de vormpjes. Bestrooi vervolgens ook de onderkant weer met rub en leg er een een beetje roomboter op.

Verwarm de BBQ voor indirect BBQ?en op 150C / 300F.
Plaats een schaal waarin de cupcakevorm past op het indirecte gedeelte van de BBQ en doe hierin de bouillon, roomboter, knoflookpoeder, uienpoeder, cayennepoeder en nog 2 eetlepels van de rub die je ook voor de kip hebt gebruikt.
Plaats vervolgens de cupcakevorm in de schaal voor ongeveer een half uur. Ik heb flink wat Hickory rookhout gebruikt tijdens deze sessie.

De kip heeft zich nu gevormd naar de vorm. Draai voorzichtig de kip om, zodat de huid aan de bovenkant komt. Strooi vervolgens wat verse rub op de kip en laat dit voor 20 minuten op de BBQ staan.

Maak ondertussen je glaze. Ik heb voor dit recept de Sweet Baby Ray's BBQ saus gebruik en aangelengd met 50 ml honing.

Na 20 minuten haal je de schaal van de BBQ en plaats je de kip met de huid aan de bovenkant weer op de BBQ en breng je de Glaze aan.

Laat vervolgens de kip nog voor circa 20 minuten op de BBQ. Als de kerntemperatuur van 75C / 135F is bereikt, haal je de kip van de BBQ en laat je deze nog voor ongeveer 10 minuten rusten.

De kip blijft op deze manier erg mals en smaakvol. Bovendien hebben de dijen bijna allemaal een identiek uiterlijk

!
801b681774176ad1e1c4da7ec40e9708.jpg


6d19131f250b097e8c8d33920491dfdd.jpg


0b7f759e97fc38d08141bf9da3c9aa2c.jpg


5521fb2383cfe9cdc0df7e162914cd35.jpg


ed09be81f9cf5dfb390a32a230ee4f24.jpg


60bc6d89547d25ca5ed33cd41af6ce06.jpg


0901aea415194f02767d51af7f672b1b.jpg


6a84b6e38231a93fc4a8d517c4c3215e.jpg


En ik heb er nog wat jalapenos gevuld met roomkaas erbij gemaakt.

89edaaf426c9352abbc6aaa1dae64cb1.jpg


84c6de023f92702644be5262098d3de9.jpg


3545a924fecdf4cbf5b195d9c6bc6c35.jpg
 
zier er allemaal heerlijk uit
 
Ik wist dat ik iets vergeten was. Deze heb ik ook nog nooit gemaakt.
 
Sinds ik geen wedstrijden meer Q, heb ik deze niet meer gemaakt. Monnikkenwerk. Heerlijk om te eten, maar man man, wat een klus....
 
Super zeg! Ziet er heerlijk uit!

Fijne jaarwisseling!
 
Heerlijk!!
 
Haha!
Super leuk. Bedankt voor het verslag en de foto's!

Cupcake thingy staat ook mijn todolijst.
 
Dank voor het verslag! Ik denk het toch een keer te gaan proberen..
 
Dat ziet er echt wel heerlijk uit zeg... bij Sligro vertelde ze me dat de Jalapenos tijdelijk niet leverbaar waren, want van smaak niet sterk genoeg?
 
Super leuk! Dit ga ik wellicht binnenkort ook even proberen. top!
 
Terug
Bovenaan Onderaan