BasBQ
Beef en Steak

CSG

valk03

Tondelzoeker
Berichten
15
Ben benieuwd naar jullie ervaring met de CSG. Ik heb er 1 van Weber maar daar kan alleen rookmeel in. Alles grover dan dat werkt niet. Het vuurtje gaat uit. Ik zoek dus eigenlijk een betere. Iemand suggesties?
 
Je bedoelt deze van weber?

webercoldsmokegenerator-1.jpg


Daar is toch iedereen positief over te spreken.
Uit de verhalen die ik hoor en lees zijn er geen andere CSG's die beter zijn dan deze.
 
De CSG is niet het probleem.
Je rookmeel moet goed zijn. Dat geldt voor alle CSG's.
 
Ewald zei:
Je bedoelt deze van weber?

webercoldsmokegenerator-1.jpg


Daar is toch iedereen positief over te spreken.
Uit de verhalen die ik hoor en lees zijn er geen andere CSG's die beter zijn dan deze.

Dat is hem.


 
Zelf heb ik een andere CSG.

Ik denk ook niet dat het CSG zelf is maar idd het mot of meel dat je gebruikt. Deze moet echt kurk droog zijn. Er zijn mensen, zoals ik, die de voorraad mot/meel zelfs hierom binnen droog bewaren. Ook het aandrukken om er zoveel mogelijk in te krijgen raad ik af. Een paar keer laten vallen op de pootjes is genoeg.
Zelf steek ik deze aan met een torche aansteker om zo een flinke vuurklont te maken. Een kaarsje vindt ik niks, deze gaat uit en die rook wil je niet proeven. Gaat altijd goed zoals je kan zien, ik had na 10 uur zelfs nog een paar uurtjes over.
0157958725690a094a1bc316a14924d5.jpg
 
Ik heb inderdaad de mot nu binnen straan en zal het nog eens probern.

Dank voor de reactie
 
Ik rook al een paar jaartjes koud, vooral zalm en kaas vind ik zalig maar ik doe soms ook eendenborstjes, zout en zomers een zalige rokerige gazpacho... niet alleen omdat gazpacho zomers lekker is, maar vooral omdat het voor tomaten en uien niet zo kritisch wordt hoe warm het buiten is terwijl dat voor zalm, eend en kaas wel belangrijk is!

Ik heb veel gewerkt met zo'n fijnmazig apparaat als hierboven (van Point Vergule bijvoorbeeld) maar na verloop van tijd raken die csg's verstopt of versleten. Bij de een raken de staalgaasjes verstopt, bij de ander brand dat spul door en vallen er gaatjes in.

Ik heb nu een nieuw apparaat via rookoven-online die wat robuuster is (maar ook veel duurder) en bovendien een behoorlijke dikke bak rook produceert:

6d8511c150de8e961b59af0fb3be318aa82ea805.jpg


Die hoeveelheid rook vind ik erg fijn omdat ik vaak meerdere produkten tegelijk rook en ook wat langer dan gangbaar. Mijn 3-daagse zalm projectjes doe ik 24 uur pekelen in zout en ruwe rietsuiker 2:1 en ruime overmaat, dan 24 uur aandrogen in de koelkast en vervolgens 24 uur rook van eik en beuk (1:1) en dat is beproefd succes, elke keer weer.

Die grote csg lijkt (nu na 5 sessies) wat vergevensgezinder als het gaat om de grofheid en de droogheid van de mot / het meel. Ik gebruik veel houtsoorten door elkaar en maak bij het zagen van stammetjes tot chunks ook mijn eigen zaagsel (vooral kers vind ik super) of zakjes van de bouwmarkt (de Mesquite van Barbecook is magistraal voor nootjes) en dan heb ik spul met zeer diverse grofheid. Dit apparaat slikt het allemaal, daar waar mijn fijnmazige point vergule echt graag het fijne meel heeft dat ik dan vaak ook nog even moest drogen in de magnetron.

Vooral 'de angst' voor het 's-nachts doven belemmerde mijn koud-rook-passie nogal eens en daarom was de investering in dat grotere apparaat dat niet uitgaat (even op hout afkloppen) tot nu toe elke cent waard. Ik hou van dingen die werken zonder dat je er wakker van ligt.

Oh ja, mijn grote csg geeft zeker 20-22 uur rook als je hem helemaal vol laadt, maar dat hoeft natuurlijk niet, je kunt ook twee baantjes rookmeel laden...

Die Weber zal best fijn werken hoor, ik denk dat je vooral moet letten op de fijnheid van de korrel van het zaagsel en het apparaat losjes laden. Mocht dat toch tegen vallen dan denk ik dat het goed is om je rookmeel een keertje een minuutje te drogen in de magnetron bij 600 W, even doorroeren met een lepel en dan nog eens een minuutje.

De tip van een fijne gasbrander (ik heb een Blue Flame torch via knivesandtools) in plaats van een stinkend waxine-lichtje is ook waardevol en onderschrijf ik!

Succes en vooral heel veel plezier!
 
Een vriendin van mij heeft een apart klein koffiemolentje om de rokmot nog wat fijner te krijgen.
Daarnaast droogt zij het, net als Sander, ook nog even in de magnetron.
 
Dat koffiemolentje heb ik ook al geprobeerd, geen succes. Het enige dat gewerkt heeft is de meel van Weber zelf. Ik heb al eens gelezen dat meel ook de enige optie is. Maar als ik dan de CSG van rookovens online zie, dan zit daar geen meel in.

Misschien die maar eens aanschaffen.....
 
valk03 zei:
Misschien die maar eens aanschaffen.....

Onze Vrienden bij Vuur en Rook hebben die ook maar toen net even niet op voorraad dus koos ik toen voor een ander adresje.
 
Marcel zei:
Zelf heb ik een andere CSG.

Ik denk ook niet dat het CSG zelf is maar idd het mot of meel dat je gebruikt. Deze moet echt kurk droog zijn. Er zijn mensen, zoals ik, die de voorraad mot/meel zelfs hierom binnen droog bewaren. Ook het aandrukken om er zoveel mogelijk in te krijgen raad ik af. Een paar keer laten vallen op de pootjes is genoeg.
Zelf steek ik deze aan met een torche aansteker om zo een flinke vuurklont te maken. Een kaarsje vindt ik niks, deze gaat uit en die rook wil je niet proeven. Gaat altijd goed zoals je kan zien, ik had na 10 uur zelfs nog een paar uurtjes over.
0157958725690a094a1bc316a14924d5.jpg

precies zoals ik het doe, met dezelfde CSG

Ik haal mijn rookmeel bij vuur en rook
 
Ik doe mijn rookmot altijd even 1 minuutje in de magnetron op vol vermogen voordat ik de csg er mee vul.
Het is dan zeker heeeeel droog en mijn csg rookt dan probleemloos minimaal 10 uur.
 
Harry Houtskool zei:
Ik doe mijn rookmot altijd even 1 minuutje in de magnetron op vol vermogen voordat ik de csg er mee vul.
Het is dan zeker heeeeel droog en mijn csg rookt dan probleemloos minimaal 10 uur.

Zal ik ook eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan