BasBQ
Beef en Steak

CSG vraagje

  • Onderwerp starter Eindelijk een OTP
  • Startdatum
E

Eindelijk een OTP

Gast
Vanmorgen ook al even in de shoutbox gegooid, maar nu met wat verduidelijking.

Afgelopen nacht een sessie gepland om de CSG in te wijden (met brado's).
Om 23:30 aangestoken, uitgaande dat hij 8-10 uur zou roken kon ik dan 's ochtends een keer bijvullen.
Tot 01:30 gecheckt, er kwam een mooi rustig pluimpje uit het rooster.
Om 09:00 gaan kijken in de verwachting dat de CSG leeg was, maar nee.
Er hing nog een flauwe rookwolk onder het deksel, dat weer wel  B-) Zo trof ik de CSG aan (na 9,5 uur):



Je ziet dat hij na de derde bocht minder goed is gaan branden / roken.

Ik heb er even een aansteker onder gehouden tot hij weer goed rook gaf en het spul weer terug gezet. Onderste schuiven van de OTP had ik op 25% open staan, deze nu vol open gezet. Toen er weer een mooie stabiele pluim uit kwam de onderste schuif weer terug op 25%.
Tegen 15:00 uur was de CSG leeg, en heb ik de brado's eraf gehaald.

Was dus een verry slow run van 15,5 uur op 1 lading.



Geen idee waarom hij zo traag ging. Mogelijkheid is vocht in het mot door condensvorming. Mot zelf was goed droog (nieuwe zak, binnenshuis bewaard) maar je krijgt denk ik toch condensvorming met deze koude nachten.
Ik denk dit mede door het water wat ik onder in de ketel aan trof (en waarvan ik 100% zeker weet dat het er voor aanvang niet in zat)



Product was uiteindelijk lekker en goed te eten, dus verder niets te klagen over deze lange run op 1 lading. Lekker economisch gestookt  :D

Iemand nog andere idee?n?

Groeten,
Erik
 
Nou ziet er uit of het mot een beetje klam geworden is.
Wat heel goed mogelijk is met deze tempraturen en natte nachten.

anders zou ik er ook geen verklaring op kunnen geven.
 
Zou ook niks anders kunnen bedenken, sorry.

Zelf bewaar ik de rookmot ook binnenshuis en droog, maar voor de zekerheid droog ik het dan toch nog even een uurtje in de oven op 75 C
 
Mot ligt in de bijkeuken hier, gewoon droog. Vanmiddag weer aangestoken en brandt nog steeds lekker. Ik tik wel de csg even een paar keer op tafel nadat ik hem gevuld heb, dan ligt het wat losser allemaal.
 
Dank voor de reactie mannen  :)

@Noskos, ik had het mot voorzichtig aangedrukt met vullen. Als je het verschil ziet met voor en na dan is de verbrande versie aardig ingeslonken? Maar wellicht te hard aangedrukt. Zal ik volgende keer meenemen, want voorlopig smaakt het naar meer  :D

 
"Tik de CSG even op tafel, dan zit het wat losser". Dat klinkt raar, je tikt het daarmee juist steviger bij elkaar (betere rangschikking van deeltjes) imho
 
soms werkt het mot ook gewoon niet mee. Sessie van zondag heb ik gemiddeld om de 2 uur opnieuw moeten aansteken. Hij bleef uitgaan. Weet nog steeds niet waarom.
Terwijl de keren ervoor het gewoon doorging.

Het aantikken zorgt er wel voor dat het beter ligt. Ik merk ook dat je het tot de rand moet vullen en niet half. Paar keer tot de helft in de hoogte gevuld en dan gaat die ook snel uit.
 
Zorg ook dat hij "schoon" is voordat je begint. hoe meer gaatjes dicht zitten hoe minder zuurstof.
Ik gebruik een oude tandenborstel om de boel een beetje op te schonen.
 
Holkers zei:
"Tik de CSG even op tafel, dan zit het wat losser". Dat klinkt raar, je tikt het daarmee juist steviger bij elkaar (betere rangschikking van deeltjes) imho

Ik vul hem maximaal en ga er dan met mijn hand overheen zodat de scheiding weer zichtbaar wordt, daarbij druk je de mot dus aan. Door het tikken komt het weer wat losser te liggen.
Zo duidelijker?
 
Terug
Bovenaan Onderaan