BasBQ
Beef en Steak

Csg vraagje

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
163
Hi allen,

Even een vraag over het roken van worsten met een csg. Ik ben nu voor het eerst mijn ooit aangeschafte csg aan het testen (geen bekend merk, of zelfs geen merk bekend) op een verder lege wsm. Hoewel hij het lijkt te doen, vind ik dat de rookontwikkeling wat aan de lage kant is. Althans, dat lijkt mij. Als ik het deksel van de wsm open, is er zeker sprake van rookontwikkeling binnenin, alleen kan ik me indenken dat het roken van worsten of eigenlijk wat dan ook op deze manier flink lang duurt. Is dit normaal? Ik heb mot van rookplankje, dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Verder heb ik de/het mot niet te strak aangedrukt, lijkt mij. Ik heb de 3 beneden schuiven van de wsm helemaal open staan en de bovenste op de helft.
Graag hoor ik het als ik iets fout doe of te veel (rook) verwacht. Alvast bedankt!

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Een CSG geeft niet zo heel veel rook af.
Maar je moet de opgebouwde rook in de WSM wel wat vasthouden.
Een CSG vraagt maar weinig zuurstof dus onder 1 schijf helemaal open en de rest dicht en boven een heel klein stukje open.
een beetje uitproberen dus, maar niet alles volle bak open. Als het goed is zie je dan aan de geknepen bovenkant een klein rookpluimpje ontsnappen.
 
Ewald, bedankt. Dat lijkt idd goed te werken. Ik dacht al in die richting, maar nog veel meer knijpen dus. Top.
Nu is het idee bij koud roken dat je dit bij voorkeur bij kouder weer doet. Maar bij rookworsten voorzien van nitrietzout en niet al te heet weer natuurlijk zou dit toch wel moeten kunnen? In Over Rook wordt er uitgegaan van een rooktemp tussen 15 en 25 graden. Nu zit je in de wsm met een beetje lekker weer al snel daarboven. Enig idee of dat nog veilig kan dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Ewald, bedankt. Dat lijkt idd goed te werken. Ik dacht al in die richting, maar nog veel meer knijpen dus. Top.
Nu is het idee bij koud roken dat je dit bij voorkeur bij kouder weer doet. Maar bij rookworsten voorzien van nitrietzout en niet al te heet weer natuurlijk zou dit toch wel moeten kunnen? In Over Rook wordt er uitgegaan van een rooktemp tussen 15 en 25 graden. Nu zit je in de wsm met een beetje lekker weer al snel daarboven. Enig idee of dat nog veilig kan dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Bak met ijsblokjes erin zetten
of 's avonds / 's nachts roken
 
Ok, kan ik zeker doen. Een bakje, een emmer...? Maar is het nou idd nodig als er al nitrietzout in de worsten zit? Dat is iets wat ik niet helemaal helder heb nog. Thanks

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan