BasBQ
Beef en Steak

CSG vannacht uit gegaan, wat hadden jullie gedaan?

 
 

wijmaar

Kooltjesharker
Berichten
169
Morning!

Omdat ik heel graag nog een stuk gerookte zalm wilde maken deze keer besloten om toch maar de nacht te gebruiken ivm de hoge buitentemperatuur overdag. En hoe kan het ook anders, maar voor het eerst heeft de CSG er ergens in de nacht de brui aan gegeven.

Om 7u de CSG nog wel weer even aangestoken, en de temperatuur in de ton gemeten, deze was zo'n 17-18 graden. Dus om 730 toch maar besloten om de zalm eraf te halen en morgen maar eens te proeven hoe het resultaat gaat zijn.

Twee vragen:

1. Wat hadden jullie gedaan?
2. Kan ik deze zalm nog gewoon eten? Ik vraag mij namelijk het volgende af; heeft het feit dat er deels geen rook is geweest nog invloed op de voedselveiligheid? De zalm heeft 24u in de droge pekel a la Noskos gestaan, en daarna 12u gedroogd in de koelkast. Temperatuur is dus niet boven de 18 graden geweest (er vanuit gaande dat het vannacht in ieder geval niet warmer was dan vanochtend).

Dank!

Verstuurd vanaf mijn M2011K2C met Tapatalk
 
Nu vacuum verpakken in de koelkast dat hij niet verder uitdroogt.
Aankomende nacht nog een sessie roken.

Zo zou ik het doen
 
Door het zout heeft het al wat conservering. De rook kan prima later nog een keer. Belangrijk is dat de temperatuur niet te hoog is geweest. Ik heb al een keer een hele zijde weg gegooid. Was 's ochtends 35 gr. Ja de Q isoleert te goed.
 
Uiteindelijk net een klein stukje geproefd nadat hij sinds vanochtend in vacuumzak in de koelkast had gelegen, heerlijk!

Ga het risico met de relatief hoge temp en regen niet nemen om nog een nacht te doen en laat het hierbij. Dank voor de suggesties!

453437731b3647c87449b750c179c406.jpg


f76df867850a70de48b40312ea7632e4.jpg


Verstuurd vanaf mijn M2011K2C met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan