BasBQ
Beef en Steak

CSG brandduur

kamphuisbert

Kooltjesharker
Berichten
129
Van het eindejaarsgeschenk van mijn werk heb ik een CSG aangeschaft. Idee is om voor kerst een zalmzijde koud te roken (mooie aanbieding Sligro). Om ervaring op te doen met de CSG ben ik begonnen met het roken van zout.

Wat opvalt is dat de brandduur van de CSG ca. 4 uur is. Veel korter dan ca. 10 uur die op verschillende websites als brandduur aangegeven wordt. Nu viel bij het uitpakken al op de de CSG vrij klein van formaat is. Ik vraag mij nu af of ik een kleiner formaat heb dan gangbaar is, of dat ik iets verkeerd gedaan heb met bijvoorbeeld de zuurstoftoevoer. Jullie kunnen mij hierin vast wijzer maken.

Formaat van de CSG:
Diameter: 19cm
Hoogte: 2cm

Voor het roken heb ik gebruik gemaakt van beuken mot.
 
Van het eindejaarsgeschenk van mijn werk heb ik een CSG aangeschaft. Idee is om voor kerst een zalmzijde koud te roken (mooie aanbieding Sligro). Om ervaring op te doen met de CSG ben ik begonnen met het roken van zout.

Wat opvalt is dat de brandduur van de CSG ca. 4 uur is. Veel korter dan ca. 10 uur die op verschillende websites als brandduur aangegeven wordt. Nu viel bij het uitpakken al op de de CSG vrij klein van formaat is. Ik vraag mij nu af of ik een kleiner formaat heb dan gangbaar is, of dat ik iets verkeerd gedaan heb met bijvoorbeeld de zuurstoftoevoer. Jullie kunnen mij hierin vast wijzer maken.

Formaat van de CSG:
Diameter: 19cm
Hoogte: 2cm

Voor het roken heb ik gebruik gemaakt van beuken mot.

CSG's zijn er in verschillende maten inderdaad en daar horen verschillende brandduren bij. Voor 10 uur zul je een grotere nodig hebben of je kunt 'm ook opnieuw vullen om aan de 10 uur te komen ;)
 
Mijn CGS is vierkant 15 x 15 cm en ik kan daar zeker 12 uur mee roken. Ik gebruik ook beukmot.
 
Als je de SCG vult, tik je dan ook nog een paar keer even met de CSG op tafel? Het klinkt dan nog wat in en kun je nog wat bijvullen. Wellicht brand de CSG dan wat langer omdat hij dan wat compacter gevuld is. Te hard aandrukken (compact) is dan ook weer niet goed dacht ik.

Misschien helpt dit om de brandduur wat te verlengen en anders bijvullen of een grotere in de collectie opnemen.
 
Het ligt een beetje aan de rookontwikkeling die je hebt, hoe hard aangdrukt (niet te hard) de hoeveelheid wind.
Jammer dat je geen foto hebt gepost, het kan ook zijn dat het vuur over is geslagen. Zorg ervoor dat de randen schoon zijn.
 
Het 'm inderdaad nog een keer bijgevuld. Even tikken ook gedaan, maar misschien de volgende keer proberen toch iets steviger te vullen.

Misschien ligt het er ook aan dat ik het niet met een waxinelichtje aan heb gestoken maar met een gasbrandertje waardoor het sneller brandt?
 
4uur is wel erg kort, het formaat klinkt niet klein. Heb zelf een vierkante van 16x16 en die haart rond de 12 uur.
Maar wat @Frits al aanhaalde wellicht is het overgesprongen als de randen niet goed zuiver waren.
 
1 foto gemaakt, weet niet of dit duidelijk genoeg is om te bepalen of de randen schoon genoeg waren:
Screenshot_20211216-194620.jpg
 
mijn ervaring is dat het van heel veel factoren afhangt, hoe fijn/grof je moet is, luchtvochtigheid, ...
Maar 4h is inderdaad zeer kort, ben je zeker dat hij niet op een bepaald moment diagonaal is beginnen lopen?
 
Ziet er ok uit vanaf hier, maar zoals @Stijn aangeeft kan het van veel omstandigheden afhangen. Opzich gaat het bij mij wel altijd goed. Ook als ik het met een brandertje aan maak. Gewoon nog eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan