BasBQ
Beef en Steak

Coquilles met aziatische bourbon-bacon-jam

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Die fotowedstrijd dus.. eerst dacht ik: "daar kan ik niets mee"
daarna dacht ik: "ik drink nooit cocktails, ik kan daar helemaaaaaal niets mee"

toen dacht ik:"laat ik het toch maar proberen"

en zo begon een deep dive in de wereld van cocktails.. wat een wereld... Nou moet ik zeggen, ik hou niet zo van verdunde drankjes, zoete drankjes of eigenlijk alle drankjes die niet rechtsreeks uit de fles gedronken kunnen worden (vooruit, eerst in een glas) , maar de interessante smaakcombinaties die ik zag in die cocktails, ik zou er bijna een shaker voor kopen..

Goed, om dan te beginnen met het drankje van vanavond:
Ik maakte wat ze noemen een 'Orange Cinnamon Whisky Smash"
2 delen bourbon whisky
1 deel sinaasappelsap
een beetje water
Sinaasappelschil
1 stokje kaneel

Daarbij kwam het hapje. Iets wat ik op mijn (nog korte) lijstje had staan voor de kerstdagen, dus wat een testrun kon gebruiken.

Coquilles met een aziatisch gekruide bourbon-bacon jam.

Voor de bacon jam: ik had 2 pakjes bacon gekocht, heel veel heb ik niet nodig voor vanavond.
Deze heb ik in stukjes gesneden en op de bbq uitgebakken.
_DSC5383.jpg


Naamloos-1.jpg

Toen dit mooi wat kleur had mocht het even van de Q af om in een restje bacon vet een stuk kaneelstok, een steranijs en wat foelie te garen. Toen dat eenmaal lekker geurde heb ik daar een sjalot, 5 tenen knoflook en Gula Djawa doorheen geroerd. Dat mocht lekker even karamelliseren.
Na een minuut of 10/15 kon de bacon er weer bij, samen met twee eetlepels bourbon, een ruime theelepel oestersaus, een theelepel vissaus en een snuf 5-spice. (zal een halve theelepel zijn geweest) Toen ik het ging proeven mocht er nog een scheut Gula Djawa bij door voor de zoetigheid.
Dit geheel heb ik een tijdje laten sudderen op redelijk lage temp met een zilverfolie'tje over de pan/schaal

Dit geheel heb ik na zo'n 20 minuten van de Q gehaald en in de keukenmachine fijngehakt tot een groffe jam.

unnamed (1).jpg


De coquilles hebben eigenlijk niet zo veel nodig om verrukkelijk te zijn. Ik heb ze droog gedept, bestrooid met een klein beetje zout en peper en daarna op de inmiddels weer opgestookte Q een minuut of twee per kant gebakken. Mijn gietijzer was blijkbaar nog niet helemaal heet genoeg om een mooie sear te geven, waar ik flink van baalde, maar gelukkig brengt dan de brulee brander uitkomst. valsspelen zeg maar.. aan de andere kant: ik wil ze ook niet te ver doorgaren op een niet hete plaat...

unnamed (2).jpg


unnamed (3).jpg


Rest mij nog een mooi bordje op te maken en een mooie foto te maken.

unnamed (4).jpg


De eindconcluse qua smaak/combi is werkelijk een 12 uit 10.
Ik ben niet heel snel echt onder de indruk van dingen die ik zelf klaar maak (ik proef natuurlijk tussendoor, niet dat ik nooit iets lekkers maak) , maar dit hapje heeft me werkelijk verbaasd, zo ontzettend lekker was het!

En nou die borrel opdrinken!

_DSC5427.jpg
 
Ben er erg benieuwd naar, ga deze ook eens maken
 
Dit ziet er weer fantastisch uit!
De volgende keer kom ik graag proeven.
 
dit ziet er erg borrelig en smakelijk uit.
Mooi brandertje.
 
Prachtig!

Ik deel je mening mbt aangelengde drankjes of mixjes, whisky geniet mijn voorkeur als destillaat.

Maar mooi gerecht man, coquilles zijn gruwelijk lekker, mits goed bereid 👍🏻👍🏻👍🏻
 
Lijkt me heel erg lekker, dat receptje zou ik wel willen hebben, wij zijn gek op coquiilles.
Probeer de volgende keer eens de 5 spice van Jonnie Boer (blikje van euroma)
Daar zitten de originele 5 spice kruiden in. Dat wit blauwe potje uit hongkong gebruikt namelijk goedkopere vervangers.
Ben gewoon benieuwd wat je ervan vindt als Aziatisch liefhebber.
 
Heerlijk verhaal, waanzinnige foto's, echt heel fijn dit!
 
prachtige inzending en weer een mooi Aziatisch recept.
 
Dit klinkt echt fantastisch. Coquilles zijn al gruwelijk en deze combinatie klinkt alleen maar beter. Dank voor de inspiratie en het recept!
 
dit ziet er geweldig uit! deze ga ik absoluut ook een keer maken. Bedankt voor het delen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan