Beef en Steak

Colorozozout Country Style Ribs

• Onderwerp starter Onderwerp starter barrymossel
  • Startdatum Startdatum
B

barrymossel

Gast
Morgen wil ik Country Style Ribs in de sous-vide gooien en zondag deze op de BBQ afgrillen. Het recept dat ik voor de rub wil gebruiken is:
  • 2 eetlepels zout
  • 2 eetlepels paprika
  • 2 eetlepels suiker
  • 1 eetlepel peper
  • 1 eetlepel knoflook
  • 1 eetlepel ui
  • 1 eetlepel mosterd
  • 1 theelepel chilivlokken
  • 1 theelepel liquid smoke

Voor de kleur wil ik eigenlijk colorozozout gebruiken, maar hoeveel? Kan ik bijvoorbeeld een eetlepel van het gewone zout vervangen door colorozo? Gaat in totaal om een kilo Country Style Ribs (krabbetjes).

hmmm maar gaan ze dan ook niet anders smaken, zoals ham? hoe ver ga je ze garen? en waarom zou je ze met colorozo roze willen laten lijken, denk je dat dat er beter uitziet?

Zover ik overal lees (op Amerikaanse sites) geeft Pink salt (wat ze daar gebruiken) geen andere smaak. Het zorgt alleen voor een iets rozere kleur (die je ook houdt wanneer je ribben op de BBQ legt). Totaal nutteloos en een gevalletje niet omdat het moet, maar omdat het kan.

hmmm, ik denk toch dat het ook effect heeft op de smaak, maar misschien kun je dat zelf ook gelijk testen! het idee achter de concentratie van colorozozout is dat je het min of meer 1 op 1 kan vervangen met gewoon zout. dus als het het vlees zout zoals je normaal zou doen, zit je ongeveer goed. afhankelijk van hoeveel gezondheidsbezwaar je hebt tegen colorozozout en hoe zout je eet, denk ik dat je in dit recept inderdaad ook zeker het kleureffect hebt met de helft van de hoeveelheid.

of het zout het vlees helemaal doordringt ligt natuurlijk aan de dikte van het vlees, de concentratie en de tijd dat je het laat staan. dus niet alleen de hoeveelheid zout maar ook hoe lang je het zijn werk laat doen.

hier een voorbeeldje van een experiment met zout zonder dat het nodig is: http://wateetons.com/2009/10/24/dit-is-het-verschil/

Terug
Bovenaan Onderaan