BasBQ
Beef en Steak

Colorozo voor Baconday

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Heren en Dames van het rokerige leven.

Zit vol in de planning voor bacon day en heb een vraag. Heb een stuk buikspek van ongeveer 2 kilo zonder zwoerd. Die wil ik in twee delen om Golden Bacon en Walchers spek te maken. Nu zit ik met het feit dat ik dacht dat ze bij de Sligro wel Colorozo zouden hebben.... niet dus. Dus moet ik vanmiddag nog een rondje slagers doen.

De vraag is dus om hoeveel moet ik vragen? Is het 10 gram per kilo? In Mike's Walchers staat 10 gram maar hij heeft voor de Golden Bacon Pinksalt gebruik, dus weer een andere verhouding.... Kom er niet uit  ;)
 
Ik weet niet of je een pas voor de makro heb, die verkopen het wel. (25kg voor ?5.)
En goldenbacon kan je niet maken met colorozozout, dan kom je niet uit met je zout verhouding.
 
Na wat verder speurwerk kwam ik daar ook achter idd. Dan maak ik die wel een andere keer.

Dan ga ik voor het standaard en het Walchers recept. Thanks voor de reply Mike!
 
Ben ik weer.

Heb bij mijn slager 85 gram nitrietzout meegekregen, zegt hij dat het 0,04% nitriet is. Ik weer in de war, kan ik daar het standaard bacon recept mee maken? Heb 1,5 kilo buik mee.

Voor de Walchers en Zeeuws spek waar ik ook nog 2 kilo buik voor heb liggen bestel ik zo wel een emmer bij vuur en rook.
 
Jappert zei:
Ben ik weer.

Heb bij mijn slager 85 gram nitrietzout meegekregen, zegt hij dat het 0,04% nitriet is. Ik weer in de war, kan ik daar het standaard bacon recept mee maken? Heb 1,5 kilo buik mee.

Voor de Walchers en Zeeuws spek waar ik ook nog 2 kilo buik voor heb liggen bestel ik zo wel een emmer bij vuur en rook.
Mijn slager had ook geen idee wat hij meegaf, 'gewoon colorozozout dat ik altijd gebruik, geen idee welk percentage'. Maar gewoon te gebruiken voor het standaard baconrecept hoor!
 
Het "gewone" colorozo heeft een nitrietpercentage van 0,6%. In de vleesverwerkende industrie kom je ook 0,9% tegen en soms 3%, wat bij ons bekend staat als Leo-zout.
 
Ik heb net 50 gram met 22.5 gram suiker, 1,5 kilo buik gerubt en die ligt nu in de koelkast. Fingers crossed.
 
Ik voeg er ook nog smaken aan toe, het hoeft niet maar het kan wel: bijvoorbeeld peper, knoflook, jeneverbes, laurier, etc.
 
Ik ga ook nog een kilo Walchers en Zeeuws maken. Volgens de recepten van Mike hebben die maar drie dagen nodig.
 
Jappert zei:
Ik ga ook nog een kilo Walchers en Zeeuws maken. Volgens de recepten van Mike hebben die maar drie dagen nodig.

Het is wel belangrijk dat je de juiste ketjap gebruikt.
De witte fles met de A
Anders kan hij wat zoutig uitvallen.
 
Die heb ik Mike  :D
 
Mike v R zei:
Het is wel belangrijk dat je de juiste ketjap gebruikt.
De witte fles met de A
Anders kan hij wat zoutig uitvallen.
Dat is erg lekkere ketjap! Geen conimex voor ons meer na het proeven van deze.
 
Terug
Bovenaan Onderaan