BasBQ
Beef en Steak

Cola Can Chicken: Eerste poging

 
 

St@m

Tondelzoeker
Berichten
12
Zo.. het werd na een stormachtig begin toch een hele mooie BBQ avond. Zodoende mijn allereerste CCC gemaakt, geen BCC want een maat die mee at drinkt absoluut geen alcohol, en ondanks dat ik al had gelezen dat de smaak (of ?berhaupt de alcohol) van het bier in de kip terug te vinden zou zijn toch maar een blikje cola gebruikt.

Kippetje in de rub, wat licht van kleur maar ik had geen paprikapoeder meer :| Wel een beetje cola gemorst :p

full.jpg


Kippetje aan het garen, briketten aan ??n kant, dome op 190 graden

full.jpg


En het kippetje na het rusten, van de Q af bij 82 graden binnen in (was na ongeveer een uur en 5 minuten)

full.jpg


Het resultaat: lekker met wat kanttekeningen..
1. het vel absoluut niet krokant (zoals ik hier heel veel lees)
2. De rub miste wat mij betreft wat diepgang (kwestie van experimenteren)

Maar desondanks.. de kip was super sappig en binnen een paar minuten op. Geslaagd dus :)
Weet niet of ik de volgende keer weer met blikjes aan de gang ga, proefde het ook niet terug. Heb al gelezen dat het geen meerwaarde heeft. Misschien maar eens zo'n kippenstandaard kopen :)

Badge verdiend?

Hierna nog wat gehaktballen met spek en wat kipspiesjes voor de dames.. en mijn maat wilde nog even zijn meegebrachte rib verschroeien.. :| Ik pleitte voor de "snelle" methode.. (ben de naam even kwijt) tijd en gezelligheid zat, maar hij wilde pers? knallen op een Q van 250-300 graden.. resultaat was dus een hartstikke droge en taaie rib :( Volgende keer maak ik ze en dan mag hij het verschil proeven.
En dan iedereen ook zeggen.. "lekker hoor!"  :-/
 
lekker kippie, gefeliciteerd met je tokkie
 
Hmm kip... Gefeliciteerd met je tokkie
 
Ziet er heerlijk uit! Van harte met je badge!
Ik heb ook gehoord dat er inderdaad geen bier terug te vinden is in de kip omdat het vocht niet aan de 100 C komt. Alcohol verdampt echter al bij 80 C, dus wie weet dat er daar wel sporen van terug te vinden zijn, al zou je dat niet proeven.
Dus ik denk toch een goede keuze om voor het cola blikje te gaan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan