BasBQ
Beef en Steak

Coffee Crusted Sirloin

T

Thor

Gast
Om de een of andere reden wil het me niet (meer) lukken om via Tapatalk op dit forum te posten, dus moest ik toch maar weer eens old skool op de laptop inloggen... LOL!

Gisteren (maandag) had ik namelijk eens wat nieuws geprobeerd; een koffiekorstje voor de steaks.
Koffie? Ja inderdaad, gemalen koffie!
Toen ik het thuis voorstelde, kreeg ik vooral sceptische blikken, maar gelukkig ben ik nogal eigenwijs :-D

Eerst op internet gezocht naar een goed mengsel en uiteindelijk besloten om het zo simpel mogelijk te houden.

jupenate.jpg

4 el gemalen koffie*
2 el grof zout
2 el bruine suiker*
1 el peper
2 tl knoflookpoeder*
2 tl uienpoeder*

2abutete.jpg

Een half uurtje voor aanvang de steaks lekker dik ingesmeerd en op kamertemperatuur laten komen (met het weer van vandaag is kamertemperatuur al 2/3 gaar hahaha)

aqe8ymap.jpg

Nou heb ik een nagelnieuwe Weber Master Touch GBS met zo'n mooie sear grate, dus die ging vandaag voor het eerst gebruikt worden. Meteen geleerd dat als ik dan ook van die mooie grill marks wil, ik dat sear grate wel even ruim de tijd moet geven om op temperatuur te komen.... :-/
90sec per kant en tussendoor nog een beetje met olijfolie bedropen.

vu3umemu.jpg

Het eindresultaat was super! (alleen de grill marks ontbraken). De buitenkant ziet er hartstikke donker uit door de koffie en het carameliseren van de bruine suiker, maar de binnenkant was mooi roze. De koffie geeft een mooi grof krokant korstje, maar je proeft er vrijwel niets van terug.
Gewoon een onwijs lekkere steak, met subtiele hints van de knoflook en de uienpoeder!
Zeker voor herhaling vatbaar, waarbij ik nog wel wat ga experimenteren met toevoegingen (iemand een goede suggestie?)

 
leuk dat je zoiets geprobeerd hebt, ik zou daar nooit aan of over gedacht hebben
 
Mooie steak, ik zit er ook al en tijdje mee in mijn hoofd, maar wordt hier ook raar aangekeken. Ik wil iets doen met oploskoffie. het idee van gemalen koffie had ik niet bij stil gestaan. Ik maak wel eens jerky met marinade met zeer sterke koffie/espresso, maar ook daar proef je dan toch weinig van vind ik.
 
Koffie werkt prima, in sommige delen van de VS noemen ze dit Red-Eye rub, geeft een wat aardse, diepe smaak aan je steak, lekker! Dizzy Pig heeft ook een rub met koffie, Red Eye Express zo uit mijn hoofd.

Steakjes zien er yummie uit hoor! Die lust ik vast wel.
 
Nou, dat is toch wel weer een geinige voor op de todo!
 
Moet ik toch ook maar eens proberen!! Thanx voor het delen!
 
Ziet er idd lekker uit.
En koffie is altijd een goed idee.
 
Lijkt me erg lekker, en als ik vreemde blikken krijg doe ik het vaak zonder te zeggen toch achteraf als ze het lekker vinden vertel ik pas wat voor rub er is gebruikt.
 
Ik heb ook eens steak met koffie gedaan, volgens mij de Dizzy Pig waar Dennis het over heeft. Het kon mij niet bekoren, en dat terwijl ik een enorme koffiedrinkster ben ( doppio espresso zodra de luiken open gaan).
Neemt niet weg dat het er heerlijk uitziet, en ik het heus nog wel eens had willen proeven ook, in het kader van " ik ben er nu toch en wat heb je gemaakt ;) "
 
Oke dan. Tussen de ooren lijkt het mij ook niets. Maar het is dus een beetje het mosterd idee? Veel smaak maar bij het eindproduct proef je het niet zoveel meer..
 
structor zei:
Ik ben hardstikke nieuwsgierig geworden dus hoplidop op de todo ermee....

Ja joh, en dan laat je de koffie er gewoon uit " niet te krijgen in Assen". =))
 
Mr D.J. zei:
Oke dan. Tussen de ooren lijkt het mij ook niets. Maar het is dus een beetje het mosterd idee? Veel smaak maar bij het eindproduct proef je het niet zoveel meer..
Is niet een tussen de oren verhaal, je verdiept de smaak ermee. Je proeft (gelukkig) niet duidelijk koffie, maar je voegt wel iets toe.
 
nice een keer iets anders!

lust ik ook wel  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan